حال و روز بازار خودروی دست دوم

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
حال و روز بازار خودروی دست دوم

در حالی نابسامانی بازار خودرو این روزها برای خیلی از خانوارها دردسرساز شده که هم خودروسازان سودای گرانی دارند و هم فروشندگان خودرو باورشان شده که باید خودروهایشان را با نرخ های هنگفت بفروشند.

بازار خودرو چند روز است که نابسامانی عجیبی را به خود می‌بیند؛ هیچ ناظری در این بازار وجود ندارد؛ در این بی نظارتی، فروشندگان هستند که به واسطه بعضی از اتفاقاتی که در بازار رخ داده، قیمت های نجومی را برای معاملات خود برمی‌گزینند و مصرف کنندگان واقعی هم به ناچار، تاوان این قیمت های عجیب را می‌دهند و هر روز قیمت‌های جدیدی را برای خرید خودرو پیش روی خود می‌بینند؛ قیمت هایی که شاید نه خودروسازان و نه معامله گران خودرو در خواب هم نمی‌دیدند.

کمتر کسی باورش می‌شد همان پرایدی که یک رئیس جمهور در روزهای گرانی‌اش از هفت میلیون تومان به بیست میلیون تومان، آن را به مسخره گرفته بود و عنوان می‌کرد که «پراید کیلویی چند؟» قیمت آن به ۴۰ میلیون تومان هم برسد؛ قیمتی که خود، یک عامل وسوسه انگیز و محرک مناسب برای خودروسازان است تا این چنین خودروهایی را از رده خارج نکنند.

اکنون همان پرایدی که نرخش به ازای هر کیلوگرم ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان برآورد می‌شد، حال به ۴۰ میلیون تومان یعنی هر کیلوگرم بر اساس برآوردها، ۴۷ هزار تومان رسیده است و این فاجعه‌ای است که این روزها بازار خودروی ایران را در برگرفته است؛ به ویژه اینکه بعضی سازمان های نظارتی از جمله سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان کمترین نظارت و دخالتی در این رابطه نداشته و این بازار بی نظارت را بعضی به راحتی می‌توانند با قیمت‌های نجومی و غیرمنطقی خود بچرخانند.

وقتی قرار است از آب گل الود ماهی بگیرند!

گویا خودروسازان هم بدشان نمی‌آید که بتوانند از فضای مبهم قیمتها در بازار برای خود نقدینگی فراهم کرده و برخی از کمبودهای منابع مالی خود را جبران کنند؛ به همین خاطر سکوت سنگینی از طرف خودروسازان بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا در رابطه با شرایط کنونی بازار مشاهده می‌شود و همچنان در تب و تاب گرفتن مجوز رسمی از شورای رقابت برای افزایش قیمت‌های خود هستند.

تمام اینها در وضعیتی است که تعدادی از فعالان بازار خودرو بر این باورند که بعضی از نمایندگی‌های همین خودروسازان حالا به دلالان بازار تبدیل شده و خرید و فروش به راه انداخته‌اند تا از موجودی انبار خود به بهترین شکل استفاده کنند.

یک فعال بازار خودرو در این خصوص گفت: خودروسازان تلاش دارند پیش از اینکه وزیر یا عضو کابینه، دستوری برای کاهش قیمت نداده اند، موجودی خود را آب کنند؛ به ویژه اینکه این روزها موضوع نرخ‌های دستوری و تصمیمات رئیس جمهور و برخی وزرا برای کاهش نرخ زیاد به چشم می‌خورد و آخرین بار هم دستور شبانه رئیس جمهور برای کاهش نرخ بلیت هواپیما بود.

گرانی عجیب خودروهایی که ۹۰ درصد داخلی ساز است

افزایش نجومی و غیر منطقی قیمت ها در وضعیتی است که به گفته خودروسازان، تا حدود ۹۰ درصد این خودروها، داخلی ساز بوده و وابستگی به قطعات خارجی ندارند؛ مقامات این دو خودروساز مطرح تا چندی پیش در مقابل پرسش های انتقادی رسانه‌ها مبنی بر درصد داخلی سازی خودروها، صحبت از ۹۰ درصد داخلی ساز بودن آنها می کردند و این درصد، راهی برای مانورشان بر روی داخلی سازی قطعات و استفاده حداکثری از توان قطعه سازان داخلی بود؛ ولی حالا تعدادی از کارشناسان وابسته به خودروسازان، گران شدن دلار و بعضی هزینه‌های این چنینی را علت موجهی برای گرانی عجیب خودرو می دانند.

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت هم بتازگی در واکنش به گرانی و احتکار خودرو مدعی شده که روزی سه هزار خودرو ساخته و تحویل می‌شود. او گفته که اگر فردی از احتکار و گرانی اطلاع دقیق دارد، از طرف وزارت صمت بررسی می‌شود.

وی توضیح داده است: ایران خودرو و سایپا، روزانه بیش از سه هزار خودرو می‌سازند و در طول ۷ روز تحویل خریداران می‌دهند. با وجود نهادهای نظارتی گوناگون، تامین پارکینگ برای احتکار این شمار خودرو منطقی نیست.

رویای گرانی با چراغ سبز مجلس نشینان!

بتازگی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو هم در موضع گیری تند و تیزی علیه دو خودروساز مطرح کشور، گفت: کمبود قطعه که از طرف خودروسازان برای افزایش قیمت‌ها اعلام شده، بهانه‌ای بیش نیست و آنها خواب رشد یکباره قیمتها در سال ۹۱ و ۹۲ را در سر می‌پرورانند.

سعید موتمنی با ذکر اینکه با چراغ سبز مجلسی‌ها به تدریج عرضه خودروها قطره چکانی شد و سایپا، ایران خودرو و حتی شرکت‌های چینی، فروش خود را متوقف کردند، گفت: به این ترتیب، در کمتر از سه هفته شاهد متوسط اختلاف قیمت تا ۲۵ میلیون تومانی خودروها میان کارخانه و بازار شدیم و بررسی‌ها نشان می‌دهد از ۳۰ فروردین ماه تا به حال بیش از ۸۵ درصد اختلاف قیمت ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: خودرویی که امروز از کارخانه بیرون می‌آید، مربوط به تولید هفت تا هشت ماه پیش است که با ارز ۳۸۰۰ تومانی تأمین قطعه شده است؛ چرا در حالی که کمتر از یک ماه از تحریم صنعت خودروسازی می‌گذرد، می‌گویند قطعه نداریم؟! این در حالی است که تا دیروز خودروسازان با پیش کشیدن بحث خودکفایی، آدرس غلط به مردم می‌دادند و امروز می‌گویند قطعه تمام کرده‌اند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar