حمایت تعرفه‌ای دولت از صنعت خودرو دیگر کارساز نیست

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
حمایت تعرفه‌ای دولت از صنعت خودرو دیگر کارساز نیست

استاد دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: زمان حمایت تعرفه‌ای از صنعت خودروسازی داخلی به آخر رسیده و حالا نیاز است با پیشرفت کیفیت و ارتقای فناوری و ایمنی آنها مردم را به خرید این محصولات داخلی ترغیب کرد.

«امیر حسن کاکایی» در مورد چگونگی اجرای «حمایت از کالای ایرانی» در صنعت خودرو اظهار داشت: مسئلهٔ اصلی صنعت خودرو، توسعه کیفیت و رشد و پیشرفت فناوری و ایمنی آنهاست و نباید مردم را با جستارهایی مانند تعرفه و انحصار در بازار که تنش زا هم هستند، سرگرم کرد.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: در خصوص خودروهای تولیدی داخلی، حمایت از این محصولات با حمایت از بازار آن در سال‌های اخیر محقق شده است و دیگر جای کار بیشتر را ندارد.

وی اظهار داشت: امروز فرصتی است تا نگاهی بزرگ‌تر به صنعت خودرو و حمل و نقل در ایران داشته باشیم، چرا که مسئله مهم، صنعت و اشتغالی است که از راه خرید کالای ایرانی حمایت می‌شوند.

این پژوهشگر صنعت خودرو، با تصریح بر ضرورت پرداختن به احتیاج‌های واقعی صنعت خودرو، به اجرای مگاپروژه نوسازی ناوگان سنگین تجاری ایران اشاره و آن را حرکت کلانی برای اشتغال زایی و کاهش آلایندگی‌ها بویژه در کلانشهرها تشریح کرد.

کاکایی خاطرنشان شد: صنعت خودروهای تجاری و سنگین ایران در سال‌های اخیر بی قدرت و حتی به پرتگاه نابودی کشیده شده است؛ امروز این نگرانی وجود دارد که مبادا این پروژه به طرح خرید خودروهای خارجی تغییر جهت دهد.

وی بیان داشت: زمانی صنعت خودروسازی تجاری ایران با آلمان‌ها همکاری می‌کرد و حتی موتورهای تولیدی در کشور به اروپا صادر می‌شد، ولی در ادامه سرمایه گذاری لازم اتفاق نیفتاد و این صنعت با وجود حمایت‌های سطحی به بیراهه رفت.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران تصریح کرد: امروز قادریم در این صنعت به مسیر درست قبلی برگردیم و به روز رسانی واردات بپردازیم و همینطور نیاز داریم تا فناوری‌های لازم را حتماً وارد کنیم، چرا که فناوری ناوگان سنگین بسیار پیچیده، تخصصی و بالاست.

وی تاکید کرد: واردات در این پهنه باید به نوعی باشد که اکثر ارزش افزوده بخش تولید در ایران رخ دهد.

اسفند ماه سال گذشته ابرپروژه نوسازی ناوگان فرسوده سنگین کشور با حضور محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در محل کمپانی سایپا دیزل با واگذاری ۲۰۰ دستگاه خودرو تجاری متقاضیان کلید خورد.

برنامه دولت برای نوسازی این ناوگان، پرداخت تسهیلات بانکی به دارندگان خودروهای از کار افتاده است. رقم خودروهای جایگزین شده در سه سال اجرای طرح ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه بوده که منابع اختصاص یافته از طرف دولت، معادل قطعات منفصله خودرو (بیشتر از هفت میلیارد دلار) ارزیابی شده است.

در این طرح، سهم تسهیلات بانکی ۲۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال و آورده خاستار ۱۸۳ هزار میلیارد ریال خواهد بود.

کاکایی ادامه داد: در بخش طراحی و فناوری، جای مانور زیادی وجود ندارد، چون که نیازمند دستکم ۱۰ سال سرمایه گذاری است.

وی تصریح کرد: باید به دستاویز کردن شعار امسال «حمایت از کالای ایرانی» نگاهمان به صنعت خودرو را تغییر دهیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به مسئله‌های مطرح شده در باب نرخ تعرفه‌های گمرکی خودروهای وارداتی در این روزها، اظهار داشت: نرخ‌های تعرفه‌ای که سال گذشته وجود داشت، «منطقی» بود و نیازی به تغییر آنها نبود.

وی تاکید کرد: نباید این نرخ‌ها را هر از چند گاهی به بهانه‌های گوناگون تغییر داد، چرا که حمایت واقعی از صنعت خودرو و دیگر صنایع در مرحله اول در ثبات و آرامش آن بازارهاست.

کاکایی یاد آوری کرد: امروز شاهدیم مسئله کیفیت در عمل به آخرین موضوع مورد توجه خودروسازان تبدیل شده است، در حالی که خودروسازان بزرگ دنیا، آزمایش‌های استاندارد را سفت و سخت گرفته و حتی آنها را به داخل خطوط خودروسازی منتقل کرده‌اند تا کیفیت افزایش یابد؛ مسئله‌ای که باید در خودروسازان داخلی هم عملیاتی و اجرایی شود.

وی همچنین به احتیاج وجود طرح‌های تازه خودرو در بازار اشاره کرد و گفت: اگر چه در این عرصه کارهایی از طرف خودروسازان انجام شده، ولی باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود تا شاهد رفت و آمد خودروهای تازه با فناوری و کیفیت بالا در جاده‌ها و خیابان‌ها باشیم.

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar