خودروسازان به مرور قیمت‌ها را افزایش می‌دهند

دوشنبه 10 دی 97 ساعت 10:48
خودروسازان به مرور قیمت‌ها را افزایش می‌دهند

از ۲ دی ماه به طور قطره چکانی قیمت کارخانه‌ای خودروها اعلام شده است؛ بعضی قیمت‌ها از نرخ بازار پایین‌تر است اما باز هم به دست مردم نمی‌رسد. با اصلاح قیمت کارخانه‌ای این تصور ایجاد شد که خودروسازان با سرعت بیشتری به تعهدات خود عمل خواهند کرد و خودروهایی را که معوق شده است تحویل می‌دهند ولی ثبت نام کنندگان خودرو هنوز چشم انتظار خودروهایی هستند که ماه‌های اخیر پول آن را تمام و کمال پرداخت کردند و از تاریخ تحویل آنها هم چند ماهی می‌گذرد.

با اصلاح قیمت خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان این پرسش به وجود می‌آید که خودروسازان با قیمت‌های جدید کنار می‌آیند یا خیر. از سویی این روزها خریداران محصولات سایپا در انتظار قیمت‌های جدید هستند. در طول چند روز گذشته فقط شرکت صنعتی ایران خودرو قیمت‌های جدید خود را اعلام کرده است اما نارنجی پوشان جاده مخصوص برای اصلاح قیمت‌هایشان کاری انجام ندادند. اگرچه که عقیده دارند فرمول حاشیه بازار یعنی اختلاف ۳ تا ۵ درصدی قیمت‌ها با بازار تنها راهکار برای ادامه حیات این مجموعه است.

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی در خصوص افزایش قیمت‌ها و اینکه تا چقدر این قیمت‌ها واقعی است گفت: قیمت کارخانه‌ای که خودروها داشتند غیر واقعی بود و عملاً دلالان از فاصله قیمتی کارخانه با بازار بهره می‌بردند. قیمت‌های جدیدی را که از سوی خودروسازان تعیین شده است باید توضیح بدهند که طبق آن می‌توانند تولیدشان را افزایش دهند یا خیر.

وی افزود: شاید خودروسازان برای اینکه بازار با شوک قیمتی مواجه نشود می‌خواهند به طور پلکانی یا مرحله‌ای قیمت‌های خود را بالا ببرند.

وی در خصوص مشکلاتی که در تأمین قطعه و مواد اولیه خودرو وجود دارد، تصریح کرد: هنوز گشایشی در تأمین قطعه خودرو انجام نگرفته است چون که ثبت سفارش کالاها بسیار سخت شده و به همین خاطر کسی را سراغ ندارم که تاکنون موفق به ثبت سفارش قطعه و مواد اولیه شده باشد. نجفی منش یادآوری کرد: در نامه‌ای که به رئیس جمهوری ارسال شده است در خصوص تسهیل و تأمین مواد اولیه خواستار مساعدت و همکاری بودیم اما هنوز وضعیت برای فعالیت قطعه سازان تسهیل نشده چون مدت طولانی است که در واردات قطعه و مواد اولیه دچار مشکل شدیم. وی تأکید کرد: شرکت‌های خارجی در فروش قطعه و مواد اولیه حاضر هستند با ما همکاری کنند ولی این امر مستلزم مکانیزم‌های ویژه‌ای است که دولت بایستی فراهم کند. اگر این مکانیزم‌ها فراهم نشود نمی‌توان برای واردات قطعه و مواد اولیه کاری کرد.

۸۵ درصد نقدینگی خودروسازان برای قطعه سازان است

مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو هم در خصوص اینکه خودروسازان با افزایش‌های اتفاق افتاده به تعهدات خود در پرداخت به قطعه سازان همکاری خواهند کرد، گفت: آن گونه که مدیران ایران خودرو و سایپا تعهد دادند از هر نقدینگی که به آنها تزریق می‌شود ۸۵ درصد آن را وارد زنجیره تأمین خواهند کرد. با افزایش سقف تسهیلات هم پول به واحدهای قطعه‌سازی داده خواهد شد.

افزایش ۷۰ تا ۸۰ درصدی قیمت خودروها بدون هزینه‌های سربار

وی در مورد اینکه افزایش انجام گرفته در خودروهای داخلی می‌تواند چرخ صنعت را بچرخاند، تصریح کرد: با محاسباتی که انجام دادیم قیمت خودروها به جهت قطعه و مواد اولیه بین ۷۰ تا ۸۰ درصد باید افزایش پیدا کند. قیمت‌هایی که اکنون ایران خودرو در خصوص محصولات خود انجام داده است با احتساب درصد یاد شده است. در این درصد افزایش دستمزد و هزینه‌های سربار دیده نشده است.

بیگلو تأکید کرد: قرار است با افزایش ۷۰ تا ۸۰ درصدی قیمت خودروها از طرف کارخانه، تیراژ تولید افزایش پیدا کند. رشد تیراژ و رسیدن به تولید روزانه ۲۲۰۰ دستگاه خودرو کمک می‌کند تا گروه‌های خودروسازی مدیریت هزینه کنند و در صورت لزوم و تأیید مراجع ذیصلاح قیمت‌های خود را تغییر دهند. آنچه که از شرایط تولید خودرو نشان می‌دهد کاهش تولید ادامه دار خواهد بود چون که قطعه سازان پس از گذشت بیش از ۵۰ روز نتوانستند قطعه و مواد اولیه‌ای ثبت سفارش کنند. در این بین شورای رقابت هم موافق با آزادسازی قیمت‌ها نیست و بتازگی طی نامه‌ای به رئیس جمهوری فرمولی برای قیمت گذاری پیشنهاد داده است. نمایندگان خودروسازان عقیده دارند که اگر خودرو مشمول قیمت گذاری شود بایستی فاتحه آن را خواند.

شورای رقابت عنوان کرده است، مطابق دستورالعمل قانونی و با توجه به تلاطمات اقتصاد کشور پس از آخرین ابلاغیه شورای رقابت در ابتدای تیرماه سال جاری، از جمله بروز تحریم‌های جدید و نوسانات شدید نرخ ارز، ضروری است میزان افزایش مجاز در قیمت خودروهای مشمول به عنوان سقف قیمت، با لحاظ تورم بخشی (نهاده‌ای) خودروهای مشمول در ۹ ماهه سال ۱۳۹۷، که از طرف بانک مرکزی ارائه خواهد شد و ارزیابی کیفیت و اعمال بهره وری در ۹ ماهه سال جاری محاسبه شود.

ایران

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "خودروسازان به مرور قیمت‌ها را افزایش می‌دهند"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
حامد
مهمان

خدا همتونو لعنت کنه که به فکر کارمند بد بخت نیستید