زیان خودروسازان چقدر است؟

سه شنبه 8 تیر 00 ساعت 10:35
زیان خودروسازان چقدر است؟

زیان انباشته خودروسازان، ۸۵ هزار میلیارد تومان

تازه ترین گزارش های مالی ۲ خودروساز کشور به بورس رقمی را برای زیان انباشته این شرکت ها نشان می دهد که تقریبا معادل رانت تفاوت قیمت کارخانه و بازار خودرو در سال ۹۹ است.

زیان انباشته دو خودروساز کشور  حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان است. این رقم وحشتناک در شرایطی است که سال ۹۹ تقریبا به همین میزان رانت تفاوت قیمت کارخانه و بازار در جامعه بین دلالان و خریداران خوش شانس توزیع شده است.

صورت های مالی سال ۹۹ شرکت های ایران خودرو و سایپا منتشر شد. بر اساس صورت های مالی منتشر شده، زیان انباشته ایران خودرو به حدود ۴۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و زیان انباشته سایپا به حدود ۳۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است. به این ترتیب حجم زیان انباشته دو شرکت اصلی خودروساز کشور به حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

این در حالی است که بخش عمده این زیان فقط در سال ۹۹ محقق شده است. ایران خودرو در طول سال ۹۹ حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان و سایپا حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان زیان دیده‌اند. البته باید توجه داشت که صورت های مالی منتشر شده هنوز حسابرسی نشده اند ولی به نظر می رسد که پس از حسابرسی نیز تفاوت چندانی در این ارقام ایجاد نشود.این میزان زیان انباشته در شرایطی است که سال ۹۹ تولید خودرو نسبت به سال ۹۸ با رشد ۱۹ درصدی به حدود ۹۰۴ هزار دستگاه رسید، اما به دلیل این که هزینه تمام شده تولید بیش از نرخ فروش خودروسازان است و قیمت کارخانه نسبت به قیمت بازار در انواع خودروها بین ۴۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان کمتر است، در عمل افزایش تولید به افزایش زیان خودروسازان منتهی شده است!

این حجم از زیان دهی در شرایطی است که از میانه سال ۹۹ بحث تغییر در نحوه قیمت گذاری خودرو برای حذف رانت موجود، هم از سوی دولت و هم از سوی مجلس پیگیری شد اما هنوز به نتیجه نرسیده است و طرح های متعددی از عرضه خودرو در بورس تا آزاد سازی قیمت همه خودروها یا بخشی از خودروها در دست بررسی است اما به نتیجه نرسیده است.

در این میان مروری بر وضعیت درآمدها و هزینه های این دو خودروساز نکات جالبی را نشان می دهد که در جدول آمده است:

 

خودروسازان زیان ‌ده شده‌اند

ایران جیب

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar