خودروسازان نیازمند نقدینگی بسیار بالایی هستند

شنبه 28 اردیبهشت 98 ساعت 11:14
خودروسازان نیازمند نقدینگی بسیار بالایی هستند

خودروسازان برای تکمیل ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو ناقص به تسهیلات ۸۴۴ میلیون دلاری برای واردات قطعه نیاز دارند.

زد فور کار: افزایش زیان خودروسازان در طول یک سال اخیر موجب شد تا سال پیش صحبت از ضرورت پرداخت ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به آن‌ها مطرح شود. خودروسازان بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان بدهی به قطعه‌سازان دارند و همین موضوع موجب شده است تا قطعه برای ادامه تولید وجود نداشته باشد، چون که قطعه‌سازان نبود نقدینگی برای خرید مواد اولیه را علت کاهش عرضه قطعه به خودروسازان می‌دانند و با این وضعیت روزبه‌روز بر شمار خودروهایی که به‌به طور ناقص تولید می‌شوند، افزوده می‌شود.

حال، در همین وضعیت و با توجه به ضرروت افزایش تولید خودرو به خاطر افزایش تعهدات خودروسازان به مشتریان، بحث پرداخت تسهیلات سنگین به خودروسازان مطرح شده و آن‌طور که یک منبع آگاه از بانک مرکزی می‌گوید: «بحث پرداخت تسهیلات به خودروسازان به‌به طور جدی در حال پیگیری است. ولی هنوز میزان تسهیلات به طور دقیق مشخص نیست.»

وی می‌افزاید: «به‌هرحال پرداخت تسهیلات به هر صنعتی نیازمند تأمین اعتبارات بوده و به خصوص پرداخت تسهیلات سنگین به هر کسی نیازمند طی مراحل گوناگون است.»

نیاز خودروسازان به نقدینگی بسیار بالا

آن‌طور که معلوم است پرداخت تسهیلات به خودروسازان هنوز نهایی نشده است. ولی تعلل در پرداخت تسهیلات موجب می‌شود خودروسازان نتوانند معوقات متعهدشده را پوشش دهند. فرشاد مقیمی، معاون صنایع وزارت صمت در این مورد می‌گوید: «خودروسازان به تسهیلات ۸۴۴ میلیون دلاری نیاز دارند، چون که ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ آن‌ها هست که به خاطر نبود قطعه قابلیت تحویل به مردم را ندارد.»

به گفته کارشناسان، بخش بزرگی از نیاز این ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو به قطعاتی است که باید از خارج وارد شوند و همین موجب شده است خودروسازان به نقدینگی بسیار بالا نیاز پیدا کنند. افزایش قیمت دلار و رسیدن آن به مرز ۱۵ هزار تومان و البته نوسان آن در روزهای گوناگون هم موجب شده است قیمت‌ها به طور لحظه‌ای جابه‌جا شود. مقیمی در خوصوص وام ارزی خودروسازان هم می‌گوید: «مقرر بود در سال اخیر ۸۴۴ میلیون دلار وام ارزی به خودروسازان پرداخت شود، درحالی‌که تاکنون این مبلغ تخصیص پیدا نکرده است. بر این اساس، ما به دنبال تأمین این تسهیلات هستیم و مقرر شده بانک مرکزی این وام را پرداخت کند، ولی تاکنون این تسهیلات تأمین نشده است.»

وی با ذکر این‌که بانک مرکزی وعده تأمین این وام را داده است، یادآوری می‌کند: «تعهدات براساس پیش فرض‌ها انجام شده و هم اکنون تولید خودرو سه برابر شده است.»

این در حالی است که در صورت عدم تأمین به‌موقع این تسهیلات احتمالاً در ماه‌های آینده شاهد تعطیلی قطعه‌سازان بیشتری خواهیم بود. ضمن این‌که خودروسازان هم توان خود را برای ادامه تولید و عمل به تعهدات معوق خود از دست خواهند داد. این مساله یک هشدار جدی است که خیلی از کارشناسان نسبت به خطراتی که ممکن است گریبانگیر صنعت و البته بازار خودرو شود، گوشزد کرده‌اند.

توقف تولید؛ آغازگر وزش توفان در بازار خودرو

یک مقام مسئول در یک گروه خودروسازی با هشدار نسبت به بحران تولید خودرو در کشور و عدم تأمین نقدینگی برای خودروسازان می‌گوید: «در وضعیت فعلی که خودروسازان تولید را با مشکلات بسیار زیاد ادامه داده‌اند، قیمت‌ها در بازار به شکل فزاینده و افسار گسیخته‌ای در حال افزایش است. اکنون در نظر بگیرید درصورتی‌که تولید متوقف شود، چه توفانی در بازار خودرو ایجاد خواهد شد.»

وی که نخواست نامش فاش شود، در ادامه با اشاره به ضرورت تصمیم‌گیری‌های دقیق و سریع از طرف سیاست‌گذاران، می‌افزاید: «اگر بحث اصلاح قیمت‌ها در ماه‌های ابتدایی سال اخیر انجام می‌شد، امروز این‌چنین شاهد افزایش قیمت‌ها تا این حد نبودیم. پس درصورتی‌که قرار است نقدینگی و تسهیلاتی به خودروسازان پرداخت شود، بهتر است از تجربه سال اخیر درس بگیریم و روند پرداخت را تسریع کنیم.»

این مقام مسئول همچنین عقیده دارد؛ اگر نقدینگی به منظور تولید خودرو تأمین نشود، نمی‌توان آینده خوبی برای خودروسازان متصور بود، ولی درصورتی‌که نقدینگی تزریق شود، خودروسازان نشان داده‌اند توانایی عبور از بحران‌های گوناگون را دارند.

۴ هزار میلیارد تومان پرداخت شده صرف چه شد؟

مشکلات این بخش به طور زنجیره‌ای به زنجیره تامین‌کنندگان قطعات خودرو هم بازمی‌گردد و آن‌ها را هم درگیر خواهد کرد. رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان در این باره می‌گوید: «بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان اکنون به حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان رسیده و این در حالی است که تأمین مواد اولیه و انجام تولید برای قطعه‌سازان نیازمند دست کم ۱۱ هزار میلیارد تومان نقدینگی است.»

محمدرضا نجفی منش پرداخت ۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی به این صنعت پیش از آغاز سال جدید را یادآور می‌شود و می‌افزاید: «این رقم فقط صرف پرداخت عیدی و حقوق کارگران و بازگرداندن شماری از نیروهای تعدیل شده به کار شد و حتی مطالبات ۱۲۰ روزه قطعه سازان از خودروسازان را پاس نکرد.»

این درحالی است که به گفته معاون صنایع وزارت صمت، بانک مرکزی هنوز با درخواست پرداخت تسهیلات ۱۱ هزار میلیارد تومانی به خودروسازان موافقت نکرده است. در صورت عدم تأمین نقدینگی با سرعتی بالاتر، در طول ماه‌های آتی شاهد افزایش میزان بدهکاری خودروسازان خواهیم بود و در آن صورت شاید حتی موافقت با پرداخت ۸۴۴ میلیون دلار هم نتواند پاسخگوی حجم بدهکاری خودروسازان باشد.

اخبار خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar