خودروسازی کشور نیازمند پوست اندازی است

دوشنبه 15 مهر 98 ساعت 14:10
خودروسازی کشور نیازمند پوست اندازی است

رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو استان اصفهان با تاکید بر اینکه صنعت خودروسازی امروز نیازمند پوست اندازی است، گفت: در حالی که امروز دنیا به سمت خودروهای الکتریکی می‌رود، صنعت خودروسازی ایران هنوز همان سیاست قبل را دنبال می‌کند.

ابراهیم احمدی با ذکر اینکه صنعت قطعه سازی شرایط خوبی ندارد، اظهار کرد: صنعت خودروسازی کشور بیمار و در کل صنعتی دستوری است. متاسفانه به خاطر سیاست‌های موجود، ایران خودرو و شرکت‌های وابسته آن در سال پیش نزدیک به ۱۲ هزار میلیارد تومان زیان کردند و البته سایپا شرایط بدتری تجربه کرد که این باعث معضلاتی برای صنعت قطعه سازی شد، البته اگر واردات هم تا اندازه‌ای نداشتیم هر دو این شرکت‌ها ناچار به تعطیلی می‌شدند.

وی با عقیده بر اینکه با تداوم این روند، صنعت خودرو در درازمدت دچار مشکلات بسیار خواهد شد، تصریح کرد: خودروسازی کشور امروز نیازمند پوست اندازی است و باید خودروهای جدیدی وارد بازار کند.

رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو استان اصفهان ادامه داد: امروز دنیا به سمت خودروهای برقی می‌رود، ما در صنعت خودروسازی هنوز همان سیاست‌های قبل را دنبال می‌کنیم، در حالی که دنیا از اکنون برای ۱۰ سال آینده خود برنامه ریزی کرده‌اند.

وی در مورد تحریم‌ها و تأثیر آن بر صنعت به ویژه خودروسازی، اظهار کرد: تحریم مثل یک شمشیر دو لبه است که از یک طرف باعث عملکرد بهتر واحدهای تولیدی می‌شود، چون که واردات کمتر می‌شود، ولی چرا زمانی که تحریم مرتفع شد، واردات بیشتر می‌شود که این ناشی از اقتصاد دستوری و آزاد نبودن اقتصاد است.

احمدی با ذکر اینکه صنعت خودرو وضعیت خوبی ندارد، چون که هنوز دستور بر روی آن زیاد است، گفت: گروه ایران خودرو که سال پیش باید ۶۰ هزار میلیارد فروش می‌کرد، رقمی بسیار پایین‌تر فروش کرد، چرا که دستور بر آن بود که خودروهای خود را با قیمت پایین بفروشند، از طرف دیگر تولید این شرکت به خاطر کمبود و نبود قطعه پایین آمد.

وی همچنین در مورد تحقق شعار رونق تولید، گفت: برای تحقق این شعار باید به مردم اطمینان دهیم. امروز شاهد رونق تولید هستیم، چون که کارخانه‌ها قادر به واردات نیستند. اکنون شرایط کارخانه‌ها بد نیست، چون که خیلی اجناس وارد نمی‌شوند، ولی اینکه چه کنیم باید اطمینان کرد که پس از زلالی آب، شرایط آنها چه خواهد شد.

رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو استان اصفهان با تاکید بر اینکه اگر تولیدکنندگان و مردم به آینده امیدوار باشند، می‌توان از تحریم‌ها بهره برد، تصریح کرد: نباید پس از حل مشکلات دوران تحریم‌ها، فراموش شود. اقتصاد از حساسیت بالایی برخوردار است، ولی اکنون دچار سیکل معیوبی شده است و در حالیکه تمام مسئولان تاکید بر خودکفایی دارند، ولی هنوز زیرساخت‌های خودکفایی که نخستین آن پرهیز از اقتصاد دستوری است، فراهم نشده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت تمام تلاش خود را برای خودکفایی انجام می‌دهد، گفت: به همین منظور به ادارات مالیات، تأمین اجتماعی و ... برای حمایت از تولید داخل دستور داده است، ولی مشکل اساسی تمایل نداشتن افراد برای سرمایه گذاری به خاطر آینده مبهم اقتصاد و صنعت بعد از تحریم‌ها است.

احمدی افزود: متاسفانه همواره تاکید بعضی سیاست گذاران کشور بر روی نفت است و تمام تصمیمات اقتصادی براساس آن گرفته می‌شود، ولی همواره پس از تحریم‌ها همین نفت، سلاح مخرب می‌شود و با کاهش نرخ دلار مجدداً روی به واردات می‌آوریم و شرایط کشور همانند گذشته می‌شود.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar