خودرو را گران کنید چون قیمت پنیر افزایش یافته است!

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
خودرو را گران کنید چون قیمت پنیر افزایش یافته است!

یک عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به دستور وزیر صنعت به خودروسازان برای بالا بردن فروش، گفت: خودروسازان در نشست با اعضای کمیسیون صنایع فهرست تغییرات قیمت بعضی کالاها مانند پنیر را به ما نشان داده و درخواست بالا بردن ۲۵ درصدی قیمت‌ها را داشتند.

سعید باستانی، با اشاره به اینکه متاسفانه طرح ساماندهی بازار خودرو از طرف کمیسیون صنایع ۶ ماه مسکوت ماند، اظهار داشت: این طرح در حالی مسکوت مانده که کمیسیون بلا فاصله پس از آن در صدد بررسی رفتار خودروسازان با متقاضیان برآمده است. ما قرار بود در این طرح بحث خودروهای داخلی و خارجی را در یک بسته مورد ارزیابی قرار داده و به یک نتیجه نهایی برسیم، ولی امروز در یک عملکرد وارونه طرح ساماندهی بازار خودرو را رها کرده و در پی بهبود رابطه میان خودروسازان و متقاضیان هستیم.

دستور وزیر صنعت به خودروسازان

وی با ذکر این که شیوه حمایت ما از صنعت خودروسازی به بدترین حالت ممکن است، افزود: وزیر صنعت در نشست اخیر کمیسیون صنایع مجلس به خودروسازان اعلام کرد که فروش محصولات خود را آغاز کنند، ولی در عمل چنین چیزی هنوز اجرایی نشده و قسمتی از فروش‌ها آن هم با تحویل یکساله شروع شده است.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با تصریح بر اینکه توقف فروش خود دلیلی برای بالا رفتن شمار خودروها در انبار کمپانی‌ها خواهد بود، گفت: در نشست‌های گوناگونی که با خودروسازان برگزار کردیم آنها فهرست تغییرات قیمت تعدادی از کالاها مانند پنیر را به ما نشان داده و عقیده داشتند باید مجوز ۲۵ درصدی برای افزایش قیمت‌ها کسب کنند، این در حالی است که ما هنوز یک آنالیز روشن از قیمت نداریم و آنها با توجه به معیارهای خاص خود این درخواست را مطرح می‌کنند.

منتظر عواقب مسکوت ماندن طرح ساماندهی بازار خودرو در بازار باشید

باستانی با ذکر اینکه باید طول ماه‌های آتی عواقب مسکوت ماندن طرح ساماندهی خودرو را در بازار مشاهده کرد، گفت: بنده عقیده دارم موضوع ساماندهی بازار خودرو می‌توانست به طور یک بسته صنعت خودرو را در راه پیشرفت و حمایت مناسب قرار دهد، ولی متاسفانه چنین چیزی محقق نشد. البته امیدوارم با امضای ۱۵ نفر از طراحان این طرح ما بتوانیم این مساله را به صحن علنی مجلس برده و در آنجا مورد تصویب قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه باید نخ حمایتی دولت از خودروسازان بریده شود، تاکید کرد: سال پیش ۲ شرکت ایران خودرو و سایپا ۴ هزار میلیارد تومان بهره به سیستم بانکی پرداخت کردند که قطعاً حجم زیادی از این هزینه از طرف مصرف کنندگان پرداخت شده است.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به این که باید ضمن خصوصی سازی واقعی صنعت خودرو یک سیاست جدی را برای این صنعت در پیش بگیریم، گفت: مدام گفته می‌شود که مراقب باشید این صنعت به زمین نخورد. به عقیده من بگذارید به زمین بخورد تا درس عبرتی برای صنایع دیگر باشد، ما باید در وضعیت رقابت پذیری اقدام به تولید محصول کنیم چرا باید هزینه عدم توسعه خودروسازان را مردم پرداخت کنند.

ادعای خودروسازان در تولید خودروی داخلی

باستانی تاکید کرد: محاسبات نشان می‌دهد ۹۳ درصد مردم از خودروهای داخلی و فقط ۷ درصد از خودروهای خارجی استفاده می‌کنند که این مساله باید مورد توجه دولت قرار گیرد. چون باید بازار انحصاری را در دست خودروسازان قرار دهیم تا آنها هر تصمیمی که می‌خواهند بگیرند.

وی در خصوص اینکه گفته می‌شود تعلیق همکاری پژو با طرف ایرانی علتی شده تا خودروسازان در تأمین قطعات محصولات با مشکل مواجه شوند، افزود: به طور حتم خودروساز خریدهای بلند مدت انجام می‌دهد و تعلیق همکاری فرانسوی‌ها در ماه‌های پیش رو نمود بیشتری پیدا کند، ولی باید به این نکته توجه کنید که خودروسازان مدام از داخلی سازی و تولید خودروهای داخلی صحبت می‌کنند اکنون چطور است وقتی شریک خارجی حاضر به همکاری نیست خط تولید آنها مختل می‌شود.

باستانی اضافه کرد: کمیسیون صنایع مجلس این هفته هم نشستی با حضور خودروسازان برای بررسی قیمت خودرو برگزار می‌کند ولی این نشست‌ها تا یک نتیجه مناسب فاصله زیادی دارد.

منبع: تسنیم

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

3 دیدگاه ها برای "خودرو را گران کنید چون قیمت پنیر افزایش یافته است!"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
ارش
مهمان

فک کنم پراید رو بکنن ۵۰ تومن ملته همیشه در صحنه حمله کردن نمایندگی ایرانخودرو واسه اینکه ۲ زار سود کنن اما دلاور داری یه ملت رو نابود میکنیو فکر نکن زرنگی دودش تو چشه خودتم میره دلاور رو ماشین گیریم ۵ تومنم سود کردی اما با این افزایش قیمت خودتو میبری زیره خطه فقر

سعید
مهمان

وقتی شما که در پارلمان هستید به جای اینکه نماینده مردم باشید نماینده سرمایه دارن و دولت هستید و به این راحتی میگید خودروساز دنبال افزایش قیمت ۲۵ درصدی است به نظرتان مردم بیچاره شکایت از کدخدا به کی ببرن . این جلسات هم دعوای زرگری است برای سهم خواهی .

پژمان
مهمان

به به بازم گرونی واسه این مردم ببخشید بدبخت