داخلی سازی ۷۰ درصدی دو خودروساز داخلی

چهارشنبه 25 مرداد 02 ساعت 18:06
داخلی سازی ۷۰ درصدی دو خودروساز داخلی

مدیر کل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: در دو خودروساز بزرگ کشورمان، داخلی سازی بالای ۷۰ درصد در تولید خودرو و میزان ارزبری حدود ۲ هزار ۵۰۰ دلاری در هر خودرو را داریم.

به نقل از صداوسیما، عبدالله توکلی لاهیجانی افزود: زنجیره تامین در خودروسازی، قسمت مهمی محسوب می‌شود و قطعه سازان هم پشتوانه اصلی برای رشد صنعت خودرو هستند، اما برای اینکه زنجیره تامین در زنجیره ارزش خودروسازی نقش بیشتری داشته و بتواند در میزان صادرات قطعات تاثیر گذار باشد، لازم است که در صنعت خودروی کشور بتوانیم طراحی و توسعه محصولات بومی را داشته باشیم، یعنی قطعه سازان بتوانند با مشارکت با خودروساز در طراحی و توسعه بن سازه بومی نقش ایفا کنند.

مدیر کل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت ادامه داد: سیاست گذاری وزارت صمت به گونه‌ای است که طراحی و تولید محصولات بن سازه بومی شکل بگیرد و قطعه سازان بتوانند در زنجیره ارزش خودرو نقش مهم تری را بازی کنند، بر این اساس عمق داخلی سازی یا سیاست گذاری‌ها طوری انجام شده که عمق داخلی سازی بیشتری در تک تک محصولات شکل گیرد.

وی گفت: کلید دستیابی به سهم بیشتر داخلی سازی داشتن، طراحی و توسعه محصول توسط خودروساز است و عملا خودروساز به کمک قطعه ساز تلاش می‌کند تا سهم بیشتری را از بازار در دست بگیرد به گونه‌ای که اکنون در صنعت خودروی دنیا خودروسازان با سازندگانی که قابلیت طراحی و توسعه سیستم را دارند مشارکت می‌کنند و محصولی را برای یک بازار خاص در یک روند تعاملی ایجاد می‌کنند، در اصل به آن محصولی که می‌خواهند با داخلی سازی بالا می‌رسند.

توکلی افزود: این روش که خودرویی را از خودروساز خارجی انتخاب می‌کنیم و در ایران داخلی سازی آن را انجام می‌دهیم اصولا در ارتقای این محصول جواب نمی‌دهد؛ مدلی که خودروسازان دنیا به دنبال آن می‌روند مشارکت خودروساز و قطعه ساز برای توسعه محصولات بومی است که این هدف گذاری اتفاق افتاده است. تلاش بر این است که در کشور منابع کم ارز با عمق داخلی سازی بیشتر داشته باشیم یعنی خودرو‌هایی که عمق داخلی سازی بالا دارند یا از فناوری‌های نوین بهره می‌گیرند.

وی با اشاره به افزایش داخلی سازی قطعات و خودرو در کشور، گفت: در ۲ خودروساز بزرگ کشورمان، داخلی سازی بالای ۷۰ درصد و میزان ارزبری حدود ۲ هزار و ۵۰۰ دلاری در هر خودرو را داریم، اما در بسیاری از خودروساز‌های مونتاژی، میزان داخلی سازی پایین‌تر بوده و برای اینکه عمق داخلی سازی بیشتر شود حرکت‌های خوبی از سال گذشته شکل گرفته است.

مدیر کل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت افزود: بخش خصوصی در تلاش برای افزایش سطح داخلی سازی است؛ مادامی که ابتکار عمل در طراحی و توسعه محصول را در دست نداشته باشیم عمدتا شرکت خارجی صاحب محصول سعی می‌کند افت تامین داشته باشد و نگذارد داخلی سازی در داخل کشور شکل بگیرد. باید در کنار توجه به عمق داخلی سازی بالا، به کیفیت قطعاتی که تولید می‌شود و رقابت پذیری کل صنعت خودرو، فکر کنیم.

وی اضافه کرد: دستورالعمل‌هایی در خصوص افزایش عمق داخلی سازی تدوین شده و منابع حمایتی هم به سمت عمق بخشیدن به داخلی سازی حرکت خواهد کرد.

عصرخودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar