دخالت دولت در خودروسازی خصوصی؟

یکشنبه 17 شهریور 98 ساعت 10:25
دخالت دولت در خودروسازی خصوصی؟

در حالی که مدیرعامل کرمان موتور در نشست اخیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان از احتمال تعطیلی این شرکت تا آبان امسال گفته بود، روابط عمومی این خودروساز بخش خصوصی در اطلاعیه‌ای، کمبود قطعات و تعطیلی کرمان موتور را «اخبار منتشره در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور» دانسته است.

آن‌طور که خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند، مدیرعامل کرمان موتور در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان عنوان کرده «دیگر توان و نقدینگی برای ادامه کار در خودروسازان استان کرمان وجود ندارد و اگر نقدینگی موردنیاز تزریق نشود، مجبور به تعطیلی و بیکاری بیش از ۱۰ هزار نیروی کار مستقیم هستیم.»

سامان فیروزی مدیرعامل کرمان موتور تاکید کرده که ریشه تمامی مشکلات از سیاست‌های ارزی دولت در سال پیش و انفعال وزارت صنعت در حمایت از تولیدکنندگان، سرچشمه می‌گیرد. وی افزود: از ابتدای سال تاکنون تمام انرژی ما صرف عمل به تعهدات و دستورالعمل‌های وزارتخانه در خصوص قیمت خودروهای پیش‌فروشی و پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز شد. فیروزی تصریح کرد: به رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده‌ایم اگر طی یک ماه آینده نقدینگی موردنیاز به صنعت خودرو کرمان تزریق نشود، مجبور به تعطیلی و بیکاری بیش از ۱۰ هزار نیروی کار مستقیم هستیم. مدیرعامل کرمان موتور با اشاره به اینکه بخش بزرگی از بحران امروز خودروسازان به خاطر تصمیم‌های دولت در سال پیش است، اظهارکرد: وزارت صمت پس از معلق کردن تمام آیین‌نامه‌های فروش و پیش‌فروش، از ابتدای سال ۹۸ تاکنون حتی یک مجوز برای پیش‌فروش بر اساس دستورالعمل جدید ابلاغ نکرده است.

وی ادامه داد: هم اکنون کمیته‌ای در وزارت صمت وجود دارد که اعضای اصلی آن معاونت امور صنایع وزارت صمت، رئیس سازمان حمایت و معاونت بازرگانی وزارت صمت هستند و تمامی مجوزها باید از طرف این کمیته تصویب شود، با این حال در طول ماه‌های گذشته هیچ مصوبه‌ای از این کمیته خارج نشده، گویا هدف این کمیته متوقف کردن تولید است. فیروزی تصریح کرد: این کمیته حتی نظر منفی هم نمی‌دهد و فقط تصمیم‌گیری را از نشستی به نشست دیگر به تعویق می‌اندازد.

فیروزی گفت: طی یک سال اخیر خودروسازان از یک طرف محصولات را با زیان فروختند و از طرف دیگر ما‌به‌التفاوت نرخ ارز را برای همان خودروهای زیان‌ده نیز پرداخت کردند؛ مشخص است در چنین وضعیتی دیگر توانی برای تولید باقی نخواهد ماند. وی ادامه داد: به رئیس‌کل بانک مرکزی اطمینان داده‌ایم در صورت تزریق نقدینگی می‌توانیم طی یک سال مشکلاتمان را برطرف و رقم پرداختی را بازگردانیم؛ وی هم قول داده تمام توان خود را برای کمک به خودروسازان استان کرمان شبیه آنچه سال پیش برای ایران ‌خودرو و سایپا انجام شد، به کار گیرد.

اظهارات وی مبنی بر وضعیت دشوار کرمان موتور اما در حالی است که روابط عمومی این شرکت با ارسال اطلاعیه‌ای، از رفع تعهدات تا آبان امسال خبر داده است. در این اطلاعیه آمده، «با توجه به اخبار منتشر شده در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور در مورد محدودیت تأمین قطعه و تعطیلی گروه کرمان موتور به خاطر کمبود نقدینگی تا پایان آبان، به استحضار مشتریان می‌رساند که برای تحویل خودروهای تعهدات فعلی شرکت جای هیچ‌گونه نگرانی نبوده و تمام قطعات و مواد اولیه لازم برای تولید این خودروها تأمین و تا آبان ماه تمام تعهدات ثبت ‌نام شده تحویل می‌شود. مراتب برای تنویر افکار عمومی و جلوگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی در فضای مجازی و رسانه‌ای اعلام می‌شود.»

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar