دست‌های پشت پرده از فعالیت خودروسازان معتبر دنیا در ایران جلوگیری کردند

دوشنبه 27 اسفند 97 ساعت 17:26
دست‌های پشت پرده از فعالیت خودروسازان معتبر دنیا در ایران جلوگیری کردند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: پس از برجام دست‌هایی در پشت پرده از فعالیت کارآمد کمپانی‌های خودروسازی معتبر دنیا در ایران جلوگیری کردند.

محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص عدم رغبت خودروسازان داخلی برای انعقاد قرارداد با کمپانی‌های خودروسازی ژاپنی و کره‌ای علیرغم تمایل آنها برای همکاری با ایران، گفت: پس از برجام دست‌هایی در پشت پرده از فعالیت کارآمد کمپانی‌های خودروسازی معتبر دنیا در ایران جلوگیری کردند و برای ابتر ماندن قرادادهای منعقد شده تمام تلاش خود را به کار گرفتند.

خودروسازان تولید خودرو

خودروسازان معتبر خارجی بعد از ورود به ایران در سیستم فاسد خودروسازی هضم شدند

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی با ذکر اینکه خودروسازان معتبر خارجی بعد از ورود به ایران در سیستم فاسد خودروسازی هضم شدند، افزود: در واقع خودروسازان ایرانی درصدد جذب همتایان خارجی بودند تا آنها را زیرمجموعه خود قرار دهند به همین علت در تمامی قراردادها سهام شرکت‌های خارجی کمتر از ۵۰ درصد تعیین شد تا مدیریت در خودروسازی همچنان تحت سلطه خودروسازان داخلی باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: گروه‌های خودروسازی فرانسوی پس از برجام نتوانستند نتایج قابل توجهی در ایران رقم بزنند چون که مدیریت در صنعت خودروسازی در اختیار این شرکت‌ها نبود. هرچند فرانسوی‌ها سابقه درخشان و قدیمی در خودروسازی دارند اما علیرغم تمام این برتری‌ها نتوانستند ۵۱ درصد سهام پروژه‌ها را در ایران به دست گیرند به همین خاطر پروژه‌های صنعت خودروسازی با روش‌های علمی و به روز اجرایی نشد.

خودروسازان داخلی، سیاست‌های صنعت خودرو را به شریک فرانسوی دیکته می‌کردند

این نماینده مردم در مجلس دهم با ذکر اینکه کمپانی‌های فرانسوی با ۴۹ درصد از سهام تصمیم گیرنده نبودند، یادآوری کرد: در این وضعیت فساد واضح مطرح می‌شد و خرید قطعه از کدام شرکت با چه قیمتی و دیگر مسائل به گروه‌های خودروسازی فرانسوی دیکته می‌شد.

منصوری با ذکر اینکه مافیای خودرو اجازه نمی‌دهند مدیریت صنعت خودروسازی از دستشان خارج شود، ادامه داد: هرچند قراردادی با کمپانی رنو منعقد شد و بخشی از تعهدات انجام گرفت ولی از آنجایی که خودروسازان ایرانی تمایل به واگذاری ۵۱ درصد سهام نداشتن این قراردادها چندان مؤثر نبود و با اعمال تحریم‌ها این شرکت‌ها از ایران رفتند.

پازل مشکلات صنعت خودروسازی؛ از نبود علم کافی تا سوءمدیریت‌ها

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خودروسازی را به خیاطی تشبیه کرد و گفت: فردی که خیاطی بلد نیست بهتر از فردی است که این هنر را کمی بلد است چون که دومی پارچه را خراب می‌کند خودرو سازی در ایران هم چنین است؛ شرکت‌های خودروسازی برای تولید خودروی باکیفیت علم کافی ندارند و فقط قطعات را کنار یکدیگر قرار داده و شبه‌خودرو یا ارابه مرگ تولید می‌کند این در حالی است که می‌توانند با تحقیق دانش خود را به روز کنند.

وی بیان کرد: اگر در دورهٔ پسابرجام به شرکت‌های خارجی اجازه فعالیت کارآمد در صنعت خودروسازی داده می‌شد نه تنها جوانان ایرانی علم این صنعت را یاد می‌گرفتند بلکه ایران هم می‌توانست در لیست کشورهای صادرکننده خودرو قرار گیرد.

گروه‌های خودروسازی برای تولید خودروی باکیفیت علم کافی ندارند و فقط قطعات را کنار یکدیگر قرار داده و شبه‌خودرو یا ارابه مرگ تولید می‌کند این در حالی است که می‌توانند با تحقیق دانش خود را به روز کنند

منصوری تصریح کرد: علیرغم اینکه ایران تنها کشوری است که همه امکانات را رایگان در اختیار خودروسازان قرار داده اما این شرکت‌ها نتوانستند خودرو با کیفیت تولید کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: از یکی از خودروسازان فرانسوی پرسیدم دلیل تمایل زیاد شما برای حضور در ایران و تولید خودرو چیست؟ وی گفت "برق، گاز و دستمزد کارگر در ایران رایگان است؛ به ازای هر کیلووات برق نیم سنت باید پرداخت شود از طرف دیگر دستمزد کارگر ۱۰۰ دلار است در واقع همه چیز در ایران ارزان یا رایگان است چون که دستمزد کارگر در دنیا ۲۸۰۰ دلار است و مالیات‌های سنگین از صنعت خودروسازی دریافت می‌شود."

خودروسازان امکانات رایگان کشور را هدر می‌دهند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تمامی امکانات کشور در اختیار خودروسازان قرار گرفته اما از آنجایی که خودروسازان خیاطی نمی‌دانند از علم کافی برخودار نیستند فقط قطعات را به یکدیگر وصل می‌کند و از این امکانات به درستی استفاده نمی‌کنند.

منصوری اظهار کرد: باید روش‌ها در خودروسازی اصلاح شود چون که چشم انداز خوبی در انتظار این صنعت نیست. مردم باید تاوان مدیریت‌های غلط در صنعت خودروسازی را پرداخت کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سوداگران و مافیای خودرو با تمام توان از حضور شرکت‌های خودروسازی معتبر جهان در ایران جلوگیری می‌کند چون که با ورود برندهای معتبر به ایران، این افراد باید سفره‌های خود را جمع کرده و و از این حوزه خارج شود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar