دومینوی خروج خودروسازان خارجی و توقف تولید محصولات آنها

یکشنبه 13 مرداد 98 ساعت 10:13
دومینوی خروج خودروسازان خارجی و توقف تولید محصولات آنها

با اعلام سایپا مبنی‌بر توقف تولید کیا سراتو، شمار محصولات حذف شده از خطوط تولید خودروسازان کشور بعد از اعمال تحریم‌های آمریکا به عدد ۴ رسید. خودروسازی ایران سال پیش همین روزها و سه ماه پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و برجام، تحریم و در ادامه، دومینوی خروج کمپانی‌های خارجی از کشور و توقف تولید محصولات آنها شروع شد. تحریم‌ها موجب شد خودروسازان خارجی از بیم جریمه شدن توسط آمریکایی‌ها، کشور را ترک و ارسال قطعات به ایران را متوقف کنند. هرچند تولید بعضی خودروها پس از تحریم هم به خاطر ذخیره‌سازی قطعات (در فاصله زمانی سه ماهه خروج آمریکا از برجام و آغاز رسمی تحریم) تا ماه‌ها ادامه داشت، ولی در نهایت با اتمام ذخایر موردنظر، تولید آنها یک به یک متوقف شد.

به جز سراتو که سایپایی‌ها دیروز رسماً خبر از توقف تولید آن به خاطر قطع ارسال قطعات از شرکت مادر (کیاموتورز کره جنوبی) دادند، تا به امروز سوزوکی گرند ویتارا، برلیانس و سیتروئن C۳ هم از خطوط تولید خودروسازان خارج شده‌اند. در این بین، ویتارا که در سایت خراسان ایران‌ خودرو و تحت لیسانس سوزوکی موتورز ژاپن مونتاژ می‌شد، در تیرماه امسال با ایران‌خودرویی‌ها وداع کرد. آمار ایران‌خودرو نشان می‌دهد حتی یک دستگاه ویتارا هم در تیر سال‌ جاری مونتاژ نشده است.

در سایپا هم سیتروئن C3 مدتی کوتاه میهمان سایت کاشان این گروه بود و تنها ۲ هزار دستگاه از آن مونتاژ شد. این خودرو جزو محصولات پسابرجامی به شمار می‌رود که مونتاژ آن در قرارداد همکاری مشترک سایپا و سیتروئن پیش‌بینی شد. سایپایی‌ها ۲ هزار دستگاه از این خودرو را پیش‌فروش و ظاهراً به همین میزان هم مونتاژ کردند. در نهایت با اتمام ذخایر قطعات، مونتاژ سیتروئن C3 هم متوقف شد.

در نهایت ولی برلیانس هم یکی دیگر از قربانیان تحریم لقب گرفت و تولید آن در پارس‌ خودرو متوقف شد تا معلوم شود تحریم‌های جدید، پای چینی‌ها را هم برای ماندن در ایران سست کرده است. پارس‌خودرویی‌ها گمان نمی‌کردند برلیانس بر موج تحریم‌ها سوار شود، ولی این خودروساز چینی در نهایت زیر بار ریسک ماندن در ایران نرفت و به همکاری با سومین خودروساز مطرح کشور پایان داد.

علاوه‌بر این خودروها، چند خودروی دیگر هم در صف توقف تولید قرار گرفته‌اند، از جمله خانواده رنو. رنوی فرانسه رسماً از ترک ایران و توقف ارسال قطعات به ایران ‌خودرو و پارس ‌خودرو خبر داده و بنابراین تا چندی دیگر، تولید تندر-۹۰ و ساندرو و پارس‌تندر هم متوقف خواهد شد. اگرچه اخبار ضد و نقیضی در خصوص تداوم تولید محصولات رنو شنیده می‌شود، با این حال بعید به‌نظر می‌رسد بدون حضور و مجوز رنو، تولید تندر و ساندرو و پارس‌تندر ادامه یابد.

به جز رنو ولی تردید برای ادامه تولید بعضی محصولات چینی مثل دانگ فنگ،‌ هایما، آریو و چانگان هم با توجه به سختی تحریم‌ها وجود دارد. فعلاً خبری مبنی‌بر توقف تولید خودروهای مورد نظر منتشر نشده، با این حال بعید نیست دومینوی توقف تولید محصولات مونتاژی به آنها هم برسد.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar