بررسی رفع تحریم‌ها در صنعت خودرو

پنج شنبه 11 آذر 00 ساعت 10:21
بررسی رفع تحریم‌ها در صنعت خودرو

در این گزارش با تاکید بر اینکه وجود شاخص‌ها و شیوه‌های راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها از نکات کلیدی دوران پسابرجام محسوب می‌شود تاکید شده که انجام صحیح این راستی‌آزمایی نقش بسزایی در ثبات شرایط تولید کشور خواهد داشت.  اما در بخش صنعت، شیوه راستی‌آزمایی رفع تحریم‌های صنعت خودرو نیز بررسی شده است. به‌طوری‌که اثر لغو تحریم‌ها بر صنعت خودرو در دو بخش تامین مالی و سرمایه‌گذاری و همچنین بخش قطعات گلوگاهی و دانش فنی مورد رصد واقع شده است.

از سال ۹۸ به دنبال اعمال تحریم‌ها، صنعت خودرو نیز از سوی ایالات‌متحده آمریکا در زمره صنایع مهم و حساس قرار گرفت و مورد تحریم واقع شد. به دنبال اعمال تحریم‌ها شرکای خارجی از صنعت خودروی کشور خارج شدند و واردات قطعات نیز به سختی صورت گرفت. حالا مرکز پژوهش‌های مجلس با اذعان به اینکه تاثیر تحریم‌ها بر صنعت خودرو در سطوح مختلفی اثرگذار بوده تاکید دارد که بازه زمانی راستی‌آزمایی لغو تحریم‌های آمریکا متفاوت است.

بازوی پژوهشی مجلس در ابتدا به عقد قرارداد و تامین تجهیزات پیش از شروع تحریم‌ها توسط شرکت‌های خارجی و سرمایه‌گذاری آنها در حوزه خودرو پرداخته و تاکید می‌کند که در قرارداد همکاری پژو با ایران‌خودرو، ورود سرمایه در قالب تامین مواد اولیه تولید یا تجهیزات تولید بوده است؛ و در این راستا شرکت ایکاپ که یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک با سهم ۵۰ درصد ایران‌خودرو و ۵۰درصد پژو است در سال ۱۳۹۵ با امضای قرارداد بین ایران‌خودرو و پژو در تهران افتتاح شد.  در ادامه آمده است که هدف از ایجاد این شرکت، تولید محصولات جدید پژو در ایران و صادرات به خاورمیانه و درنهایت ایجاد هاب تولید محصولات پژو در غرب آسیا بود.

این گزارش تاکید کرده که از اردیبهشت ۱۳۹۷ همکاری بین ایکاپ و پژو به دلیل تحریم‌های اقتصادی به حالت تعلیق درآمده و عملا شرکت پژو سیتروئن فعالیت در ایران را در دوره تحریم‌ها متوقف کرد. محصولات تولیدی این شرکت در فاز اول، پژو ۲۰۰۸، پژو ۲۰۸ و پژو ۳۰۱ بودند. تولید همه این خودروها به دلیل قطع همکاری طرف خارجی متوقف شده است. در این قرارداد قطعات مورد نیاز برای تولید خودروی پژو ۲۰۰۸ به شکل Part By Part به ایران ارسال می‌شد. در این گزارش عقد قراردادهای بلندمدت خودروسازی‌های بزرگ دنیا با تضامین الزام برای همکاری بلندمدت و دوم ایجاد خط اعتباری برای تامین مالی طرح‌های تولیدی در ایران به عنوان دو شاخص راستی‌آزمایی در صنعت خودرو مورد بررسی واقع شده است.

در ادامه این گزارش واردات انواع ماژول‌ها و سنسورهای کنترلی، امنیتی خودرو و همچنین ارائه تضامین الزام از سوی دولت‌ها و شرکت‌های اروپایی و آمریکایی مبنی‌بر امکان واردات پایدار قطعات از دیگر شاخص‌های راستی‌آزمایی معرفی شده است در انتهای گزارش نیز آمده است که گلوگاه‌ راستی‌آ‌زمایی رفع تحریم‌ها در این حوزه چندان قابل زمان‌بندی نیست، با وجود شروع فروش و ارسال قطعات و شروع تولید و تداوم تولید خودروهایی که تولید آنها متوقف شده‌اند را می‌توان به عنوان شاخص کلیدی در این حوزه عنوان کرد.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar