رویدادهای مهم خودرویی هفته دوم دی ۹۸

پنج شنبه 12 دی 98 ساعت 02:35
رویدادهای مهم خودرویی هفته دوم دی 98

طی هفته جاری اخبار مختلفی از بازار و صنعت خودرو در فضای رسانه‌ای کشور منتشر شد. در این بین تولید اولین خودروی ترکیه، تک رقمی شدن نرخ رشد منفی تولید و همچنین وعده توقف تولید خودروهای ناقص از طرف وزارت صنعت از اخبار مهم خودرویی بود.

تولد یک برند ترک در صنعت خودرو

شنبه اخبار خودرویی تحت تأثیر تولد یک برند ترک در صنعت خودرو قرار گرفت. این اتفاق موجب شد ترکیه که پیش از این به واسطه حضور برندهای مطرح بین‌المللی به‌عنوان یک مونتاژکار در صنعت خودرو شناخته می‌شد، با سرمایه‌گذاری ۷. ۳ میلیارد دلاری دولت این کشور، پا در عرصه تولید خودرو با برند خود گذارد. از همین رو در هفته جاری نخستین خودروی ملی این کشور با حضور رجب طیب اردوغان رئیس ‌جمهور این کشور رونمایی شد. اولین خودروی ملی ترکیه که قرار است در پنج مدل گوناگون به تولید برسد کاملاً برقی است. آن طور که در خبرها آمده تولید انبوه این خودرو در سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد. ترکیه تیراژ ۱۷۵ هزار دستگاهی به طور سالانه را برای تولید این محصولات در نظر گرفته است. از نکات قابل توجه در این ارتباط این است که از بدو ورود ترکیه به حوزه تولید خودرو مقامات این کشور تاکید داشتند که محصول ملی این کشور تمام برقی خواهد بود.

در واقع مسوولان صنعتی این کشور به نوعی میان‌بر زده و به جای تولید محصولات بنزین‌سوز مستقیم به سمت تولید محصولات با تکنولوژی روز حرکت کردند. اما در هفته جاری آمار تولید خودرو هم منتشر شد. بر اساس اطلاعاتی که گروه‌های خودروساز در اختیار سازمان بورس قرار داده و این سازمان آنها را در سایت «کدال» منتشر کرده است، خودروسازان طی ۹ ماهی که از سال اخیر، توانسته‌اند ۶۰۲ هزار و ۴۵۸ دستگاه انواع محصول سواری را به تولید برسانند.  این آمار موجب شده تیراژ خودروهای سواری حدود ۸ درصد کاهش پیدا کند. در بین گروه‌های خودروساز، سایپا ضمن آنکه بیشترین تیراژ را در ۹ ماه سال جاری به خود اختصاص داده، توانسته پس از مدت‌ها نرخ رشدش را مثبت کند.

تا از اطلاعات ارائه شده خودروسازان به سازمان بورس دور نشده‌ایم، سری هم به وضعیت فروش آنها در ۹ ماهه سال جاری بیندازیم.

همان‌طور که اشاره شد خودروسازان تا پایان آذر ۹۸ به نسبت مدت مشابه در سال اخیر کاهش ۸ درصدی را در تولید ثبت کرده‌اند. با این حال آنها در مقایسه بازه زمانی یاد شده در سال جاری به نسبت مدت مشابه سال ۹۷، توانسته‌اند آمار فروش را به لحاظ تعداد ۵ درصد رشد دهند. بر این اساس، سه خودروساز بزرگ کشور شامل ایران‌ خودرو، سایپا و پارس ‌خودرو در مجموع تا پایان آخرین ماه پاییز ۹۸ توانسته‌اند ۶۵۶ هزار و ۴۵۳ دستگاه از انواع محصولات خود را به فروش برسانند. همچنین فروش این تعداد محصول درآمدی بالغ بر ۲۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را نصیب خودروسازان بزرگ کشور کرده است. این رقم در مقایسه با ۹ ماه سال اخیر، رشد بیش از ۵هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی را نشان می‌دهد.

استاندارد آلایندگی خودروهای داخلی

الزام گروه‌های خودروساز به رعایت استاندارد آلایندگی یورو ۵ از ابتدای سال آینده در وضعیتی است که حدود ۶۷ درصد محصولاتی که در شرایط حاضر توسط گروه‌های خودروساز تولید و راهی بازار می‌شود، دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ هستند. نگاهی به لیست محصولاتی که این روزها توسط خودروسازان تولید می‌شود، گویای این نکته است که از ۲۱ محصول مورد بررسی در خطوط تولید گروه‌های خودروساز، ۱۴ محصول استاندارد یورو ۴ دارند و ۷ محصول دیگر در شرایط حاضر به استاندارد آلایندگی یورو ۵ مجهزند. بر این اساس خودروهای یورو ۵ در دسته محصولات مونتاژی گروه‌های خودروساز قرار دارند که با توجه به شرایط تحریمی مشخص نیست حیات این خودروها در خطوط تولید گروه‌های خودروساز تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

هم اکنون ایران‌خودرویی‌ها دو محصول یورو ۵ به نام پژو ۲۰۰۸ و هایما S5 را در خطوط تولید خود دارند. ۲۰۰۸ که تا چندی دیگر به خاطر خروج پژو از ایران از خطوط تولید این خودروساز رخت بر می‌بندد و ادامه وضعیت تولید هایما S5 هم نامشخص است. اما سایپایی‌ها پس از بازگشت تحریم‌ها و خروج شرکای تجاری خود هیچ محصولی که توانایی پاس کردن استانداردهای یورو ۵ را داشته باشد در خطوط تولید خود ندارند. این خودروساز پیش‌تر مونتاژ سیتروئن C3 را انجام می‌داد. این محصول توانایی پاس کردن استانداردهای یورو ۶ را داشت. همان‌طور که مشاهده شد تأثیر تحریم‌ها همچنان دامن صنعت خودروی کشور را گرفته است. یکی از ره‌آورد‌های تحریم‌ها خروج شرکت‌های بین‌المللی از خطوط تولید خودروسازان است که این شرکت‌ها را با چالش‌های مختلفی رو به رو کرده است.

در این زمینه چندی پیش مدیرعامل یکی از گروه‌های خودروسازی کرمان از نبود نقدینگی و به تبع آن مشکلات تولید در شرکت‌های بخش خصوصی گلایه کرده بود. این در وضعیتی است که در هفته جاری معاون طرح و برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت از تأمین بخشی از نقدینگی خودروسازان کرمان از محل تسهیلات تبصره ۱۸ خبر داد. سعید زرندی در نشست بررسی مشکلات خودروسازان که سه‌شنبه در محل استانداری کرمان برگزار شد، تاکید کرده که طبق رویه موجود برای کمک به تأمین مالی گروه‌های خودروسازی کرمان موتور و خودروسازان بم، مجوز پیش‌فروش به این ۲ گروه خودروساز که شرایط پیش‌فروش را نداشتند، داده شد.به نظر می‌رسد این اقدام وزارتخانه در راستای بازدید مهرماه رضا رحمانی از خطوط تولید کرمان موتور است.

در آن بازدید رحمانی قول تأمین نقدینگی را داده بود. و خبر آخر اینکه رضا مفیدی مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت از پایان تولید خودروهای ناقص تا پایان دی ماه خبر داد. وی در این زمینه تاکید کرده که با اعمال سیاست توجه به عمق ساخت داخل در صنعت خودرو که یکی از ۷ محور اجرایی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال‌جاری است؛ از پایان دی ماه دیگر شاهد تولید خودروهای ناقص توسط گروه‌های بزرگ خودروسازی در کشورمان نخواهیم بود. این در وضعیتی است که از سال اخیر هر یک از دو خودروساز بزرگ کشور ۱۰۰ هزار خودروی ناقص را در پارکینگ‌های خود دپو کرده بودند. ظاهراً براساس برنامه ‌ریزی وزارت صمت این تعداد خودرو تا پایان دی ماه تکمیل خواهد شد و دیگر خودروسازان محصول ناقص تولید نمی‌کنند.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar