زمان پرداخت بدهی قطعه سازان باید کاهش یابد

یکشنبه 17 شهریور 98 ساعت 17:33
زمان پرداخت بدهی قطعه سازان باید کاهش یابد

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با ذکر اینکه هم اکنون خودروسازان ۲۲هزار میلیارد تومان به شبکه تأمین بدهکار هستند، گفت: زمان پرداخت این بدهی‌ها باید از چهار ماه به یکماه کاهش یابد.

محمدرضا نجفی منش  در خصوص جزییات نشست قطعه‌سازان با مدیر عامل جدید گروه ایران خودرو توضیح داد: در گذشته بین خودروسازان و قطعه‌سازان کمیته‌هایی تشکیل می‌شد که در آن درمورد مسائل دو صنعت هم‌فکری و مشورت می‌کردیم ولی مدتی است که این نشست‌ها قطع شده و خوشبختانه قرار است مجدداً احیا شود؛ در همین راستا طی نشستی که با مدیر عامل ایران خودرو هم داشتیم قرار شد نظام پرداخت به صورت سیستماتیک اجرا شود.

او ادامه داد: اگر همدلی بین خودروسازان و قطعه سازان تقویت شود شاهد هموار شدن راه دو صنعت خواهیم بود.

نجفی منش اولویت قطعه‌سازان و خودروسازان را تکمیل خودروهای ناقص کف کارخانه اعلام کرد و گفت: هم اکنون برنامه ما تکمیل بیش از ۱۰هزار خودروی ناقص و عرضه آن به بازار است و مابقی هم به زودی تکمیل خواهند شد.

به گفته رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، با توجه به اینکه خودروهای ناقص باید با قیمت‌های قبلی عرضه شود، برای خودروسازان زیان زیادی به همراه خواهد داشت بنابراین دولت باید هرچه زودتر به این موضوع ورود کند.

وی همچنین با اشاره به میزان بدهی خودروسازان و روش پرداخت آن اظهار کرد: برآورد ما این است که خودروسازان هم اکنون ۲۲هزار میلیارد تومان به شبکه تأمین یعنی قطعه‌سازان، بانک‌ها و پتروشیمی‌ها بدهکار هستند که باید جزییات آن مشخص شود.

این فعال صنعت قطعه اضافه کرد: هم اکنون مکانیزم خودروسازان این است که چهار ماه پس از تحویل قطعه پول را پرداخت کنند و این مورد موافقت قطعه‌سازان نیست و از نظر ما باید این بدهی حداقل ۳۰روزه پرداخت شود، چون که الان همه خریدها به صورت نقدی انجام می‌شود و طولانی شدن زمان پرداخت قطعه‌ساز را با ضرر رو به رو می‌کند.

نجفی منش یادآوری کرد: طبق گفت و گوهای انجام شده، قرار است بدهی‌ها به صورت متعادل و سیستماتیک پرداخت‌ شود و از این طریق قطعه‌ساز بتواند برای ساخت و تأمین قطعه برنامه مشخصی داشته باشد، بنابراین پیشنهاد کردیم که علی الحساب برای قطعه‌سازان کوچک و متوسط پرداخت‌ها به طور یکماهه انجام شود.

اقتصادآنلاین

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar