سرازیر شدن نقدینگی مردم قیمت خودرو را افزایش داد

یکشنبه 19 اسفند 97 ساعت 10:13
سرازیر شدن نقدینگی مردم قیمت خودرو را افزایش داد

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی گفت: افزایش قیمت خودرو در روزهای گذشته ناشی از سرازیر شدن نقدینگی موجود در جامعه به سمت بازار چهارچرخ‌ها است چون که خیلی از متقاضیان خرید نیازی به این محصول ندارند.

حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به ضرورت کناره گیری دولت از تصدی گری در صنعت خودروسازی، گفت: در ماده ۲ طرح ساماندهی بازار خودرو دولت مکلف شده ظرف سه سال تصدی گری خود در صنعت خودروسازی را رها کرده و زمینه حضور صنعت خودروسازی در بازار رقابتی را فراهم کند تا انحصار در این حوزه از بین رود.

نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص بعضی شائبه‌ها مبنی بر اینکه الزام دولت به کناره‌گیری از صنعت خودروسازی موجب گرانی چهارچرخ‌ها شده است، توضیح داد: گرانی خودرو در ماه‌های گذشته ارتباطی با الزام دولت به کناره‌گیری از تصدی‌گری در صنعت خودروسازی ندارد.

ریشه مشکلات صنعت خودروسازی در ساختار است

وی یادآوری کرد: کارشناسان حوزه خودرو از کناره‌گیری دولت و واگذاری این حوزه به بخش خصوصی استقبال کردند چون که ریشه مشکلات صنعت خودروسازی در ساختار است و مادامی که این ساختار اصلاح نشود مشکلاتی هم نظیر کیفیت، خدمات پس از فروش و قیمت خودرو اصلاح نمی‌شود و ادامه دار خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: صنعت خودروسازی در ابتدای راه دولتی بود ولی در مسیر اجرای اصل ۴۴ و خصوصی سازی در دوره انتقال قرار گرفت ولی این دوره بیش از ۱۰ سال طول کشید.

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی ادامه داد: هم اکنون صنعت خودروسازی نه دولتی و نه خصوصی است که این عمل موجب شده این حوزه نه به معنای واقعی حمایت دولت را داشته باشد نه بتواند در عرصه‌های رقابتی بدرخشد.

دلیل تمایل بعضی از مسئولان برای شبه دولتی ماندن خودروسازی چیست؟

فولادگر با ذکر اینکه بعضی تمایل دارند خودروسازی به طور شبه دولتی باقی بماند، تأکید کرد: در این وضعیت خودروسازی نه رقابت‌پذیر و نه نظارت‌پذیر است حتی در صورتی دولت از این صنعت حمایت نکند خودروسازی به زمین می‌خورد.

وی گفت: هرچند خیلی از کشورها در برهه‌های حساس با سیاست‌های تعرفه‌ای، پرداخت تسهیلات و... از صنعت خودروسازی حمایت کردند ولی این حمایت‌ها مقطعی بوده است و مادام العمر نیست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با ذکر اینکه صنعت خودروسازی در ۵۰ سال اخیر رشد مناسبی نداشته است، ادامه داد: هم اکنون، ایران در حوزه صنایع فولاد، غذایی و... حرف برای گفتن دارد در حالی که صنعت خودروسازی علیرغم حمایت ۵۰ ساله با مشکلات بسیار دست و پنجه نرم می‌کند.

صنعت خودروسازی در گردنه رقابت وا می‌ماند

وی با ذکر اینکه اگر صنعت خودروسازی در گردنه رقابت قرار گیرد با مشکلاتی نظیر قیمت، کیفیت و خدمات پس از فروش روبه رو می‌شود، تصریح کرد: هم اکنون برخی انتظار دارند دولت با حضور در صنعت خودروسازی قیمت‌ها را تعطیل کند از طرف دیگر برخی ادعا می‌کنند قیمت‌گذاری دستوری موجب عکس العمل‌های شدید بازار می‌شود و نمی‌توان در این وضعیت بازار خودرو را مدیریت کرد.

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی با اشاره به نشست‌های گوناگون نمایندگان مجلس با خودروسازان و قطعه سازان، گفت: بعضی از تصمیماتی که در این نشست‌ها گرفته شد اجرایی و بسیاری ابتر مانده است.

وی یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو در هفته‌های گذشته را اجرایی نشدن تصمیمات مجلس در خصوص ساماندهی صنعت خودروسازی دانست و اظهار کرد: از آنجایی که این تصمیمات به صورت کامل اجرا نشده افزایش قیمت خودرو در روزهای گذشته رقم خورد.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس افزود: افزایش قیمت خودرو در روزهای گذشته ناشی از سرازیر شدن نقدینگی موجود در جامعه به سمت بازار چهارچرخ‌ها است خیلی از متقاضیان خرید خودرو نیازی به این محصول ندارد ولی به منظور تبدیل نقدینگی به دارایی‌های ارزشمند به سراغ خرید خودرو می‌روند.

دخالت دولت در عرصه خودروسازی باید از نوع سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری باشد

وی با ذکر اینکه هرچند کارشناسان حوزه صنعت به الزام دولت برای خروج از صنعت خودروسازی تاکید می‌کنند ولی در وضعیت بحرانی خواهان حمایت دولت از خودروسازان هستند، تصریح کرد: دخالت دولت در عرصه خودروسازی باید از نوع سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با ذکر اینکه هم اکنون دولت به طور مستقیم و غیرمستقیم سه تا چهار کرسی از پنج کرسی هیئت مدیره گروه‌های خودروسازی را در اختیار دارد، یادآوری کرد: دولت از نظر سیاسی تمایلی به دل کندن از خودروسازی ندارد.

فولادگر با بیان اینکه خودروسازی با معیشت مردم سر و کار دارد، تأکید کرد: نابسامانی‌های اقتصادی در حوزه خودروسازی حاصل تسلط دولت بر این حوزه است. در تمام سال‌ها بر اصلاح ساختار حوزه خودروسازی تاکید می‌شود و این اصلاح فقط محدود به مقوله کیفیت نیست بلکه حوزه مالی، مدیریتی و... نیز به اصلاحات نیاز دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: نمایندگان درپی ایجاد وضعیتی هستند تا زمینه برای تصدی گری دولت در صنعت خودروسازی از بین رفته و زمینه حضور بخش خصوصی فراهم شود.

خانه ملت

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar