سراشیبی قیمت خودرو با کاهش ناگهانی نرخ ارز

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
سراشیبی قیمت خودرو با کاهش ناگهانی نرخ ارز

بازار خودرو که در طول هفته اخیر پس از یک هفته پر نوسان، افزایش لحظه‌ای قیمت را تجربه کرد، از اواسط هفته جاری، با کاهش ناگهانی نرخ ارز، در سراشیبی قیمتی افتاد.

البته کاهش قیمت در بازار خودروهای وارداتی بیش از خودروهای داخلی نمود داشت. علت این موضوع را باید در تأثیر مستقیم نرخ ارز روی قیمت این خودروها جستجو کرد. قیمت خودروهای وارداتی بعد از ممنوعیت واردات روند صعودی به خود گرفت، این در وضعیتی است که نمودار قیمتی این خودروها مدت‌هاست که ثابت باقی مانده بود. فعالان بازار علت این موضوع را رسیدن وارداتی‌ها به سقف قیمتی خود می‌دانند ولی افزایش نرخ ارز تکانی هم به بازار خودروهای داخلی داد و روند قیمتی را در این بازار، مثل بازار وارداتی‌ها، صعودی کرد.

در حالی که نرخ ارز از ابتدای هفته نوسان‌های معمول را حول نرخ‌های جدید تجربه می‌کرد، به ناگاه از ظهر دوشنبه گذشته، روند بازار ارز معکوس شد. نرخ‌ها به سرعت شروع به کاهش کردند. این اتفاق در سه شنبه هم دنبال شد و قیمت خودروهای داخلی و وارداتی، کاهشی شد. در این میان کاهش قیمت خودروهای وارداتی به میزانی است که نایب رییس اتحادیه نمایشگاه داران روز گذشته، دامنه آن را میان ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان تخمین زد. البته نمی‌توان از نظر دور داشت که نوسان‌های شدید قیمتی، چه صعودی و چه نزولی، موجب می‌شود تا خریداران و فروشندگان در وضعیت بلاتکلیفی قرار بگیرند و همین بلاتکلیفی منجر به رکود می‌شود. هرچه بازار دیرتر به ثبات برسد، رکود هم بیشتر گریبان بازار را می‌گیرد. در این میان به نظر می‌رسد که فعالان بازار از این بلاتکلیفی خسته شده‌اند و عقیده دارند در طول این مدت نتوانسته‌اند به کسب و کار خود سر و سامانی بدهند.

یکی از فعالان بازار میگوید بر خلاف اینکه تصور می‌شود فروشندگان و نمایشگاه داران خودرو از افزایش قیمت استقبال می‌کنند، ولی آنها بیش از هر چیز از ثبات استقبال کرده و از سیاستگذاران اقتصادی کشور میخواهند تا ثبات را به بازارهای گوناگون برگرداندند. این فعال بازار ادامه می‌دهد: در زمانی که بازار سیر صعودی دارد، فروشندگان چندان راغب نیستند خودروهای خود را برای فروش عرضه کنند، دلیل این موضوع را باید در عدم اعتماد آنان به وضعیت کنونی دانست که چنانچه خودرویی را به فروش برسانند، آیا این امکان را دارند تا خودروی دیگر را جایگزین آن کنند یا خیر؟ در نقطه مقابل در زمانی که قیمت‌ها در بازار ریزش می‌کند، فروشندگان آغاز به عرضه محصولات خود به بازار می‌کنند، این در حالی است که در این وضعیت خریداران به دلیل اینکه امیدوار به کاهش قیمت بیشتر هستند از ورود به بازار دوری می‌کنند.

این فعال بازار تاکید کرد: فقط در صورت ایجاد ثبات در بازار میتوان امیدوار بود که خریداران و فروشندگان از بلاتکلیفی خارج شده و با اطمینان در بازار حضور یافته و محصول موردنظر خود را خریداری کنند.

بازار خودرو پس از کاهش نرخ ارز

حال به بازار خودرو برویم و ببینیم قیمت‌ها چه تغییراتی داشته‌اند. طبق اظهارات فعالان بازار، قیمت پراید ۱۱۱ به ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. دیگر محصول خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱ هم ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار قیمت خورد. از بازار تیبای معمولی هم خبر می‌رسد این خودرو ۴۱ میلیون تومان قیمت دارد. در این شرایط تیبا ۲، با قیمت ۴۵ میلیون تومان از طرف خریداران به فروشندگان عرضه شده است. همچنین ساینا نیز هم اکنون خودرویی ۴۷ میلیون تومانی به شمار می‌رود. در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات، هم اکنون با ۱۰۵ میلیون تومان قابل خرید است. این در وضعیتی است که همین خودرو با جعبه دنده معمولی، با قیمت ۸۸ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه می‌شود. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم در حال حاضر ۵۹ میلیون تومان قیمت دارد و تیپ ۵ این خودرو هم با قیمت ۶۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

در گروه رنو، ساندرو استپ وی اتومات با قیمت ۱۲۹ میلیون تومان گرانترین محصول این خانواده محسوب می‌شود. پس از آن ساندرو اتومات با قیمت ۱۱۸ میلیون و فاصله ۱۳ میلیونی از استپ وی، در جایگاه دوم قرار دارد. تندر اتومات هم که به تبع نوسانات بازار خود را وارد رده خودروهای بیش از ۱۰۰ میلیون تومانی کرده، همچنان این جایگاه را نگه داشته است. این خودرو هم اکنون در بازار با قیمت ۱۰۵ میلیون تومان معامله می‌شود. تندر E2 پارس خودرو و پارس تندر هم به ترتیب ۸۵ و ۸۶ میلیون تومان قیمت دارند.

در میان دیگر خودروهای داخلی، دنا پلاس هم اکنون با قیمتی برابر با ۹۷ میلیون تومان از طرف فروشندگان عرضه می‌شود. به گفته فعالان بازار، رانا نیز هم اکنون ۴۷ میلیون تومان قیمت دارد و سمند EF7 هم با قیمت ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار، قابل خرید است. در میان محصولات مونتاژی دو خودروساز مطرح کشور هم کیا سراتو و پژو ۲۰۰۸ این روزها قیمتی بیش از ۲۰۰ میلیون تومان را تجربه می‌کنند. بر این اساس، سراتو ۲۰۴ میلیون تومان قیمت دارد و پژو ۲۰۰۸ هم حول و حوش ۲۲۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

قیمت وارداتی‌ها در مدار کاهش

سری هم به بازار خودروهای وارداتی بزنیم که همچنان این روزها راکد است. با توجه به تداوم ممنوعیت واردات خودرو به کشور، فروشندگان میلی برای عرضه محصولات خود نداشته و از سوی دیگر، متقاضیان هم حضور کمرنگی در این بازار دارند. با این حال با کاهش نرخ ارز، فروشندگان این خودروها به تکاپو افتاده و محصولات بیشتری به بازار عرضه کردند تا پیش از کاهش بیشتر نرخ ارز، بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند، با این حال خریداران همچنان در این بازار کمتر رفت و آمد می‌کنند و محصولات عرضه شده بیخریدار مانده است.

 با این شرایط سانتافه با قیمتی مساوی با ۵۳۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد و توسان هم ۴۶۰ میلیون تومان قیمت دارد. سوناتای هیبرید و النترا هم به ترتیب ۵۱۰ و ۳۴۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند. در خانواده کیا هم سورنتو ۵۶۰ میلیون تومان قیمت دارد و برای خرید اسپورتیج هم باید ۴۸۰ میلیون تومان هزینه کرد. سراتو هم با قیمت ۳۵۰ میلیون تومان عرضه و اپتیما هم ۵۲۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. دو محصول برند تویوتا یعنی تویوتا RAV4 و کمری هیبرید هم به ترتیب ۶۵۰ و ۵۳۰ میلیون تومان قیمت خورده‌اند. لکسوس NX با کاهش ۲۰ میلیون تومانی هم اکنون با قیمت یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان عرضه شده و میتسوبیشی ASX، با ۴۱۵ میلیون تومان قابل خریداری است. رنو تالیسمان هم ۶۱۵ میلیون تومان قیمت خورده است.

قیمت خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "سراشیبی قیمت خودرو با کاهش ناگهانی نرخ ارز"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
فرشید
مهمان

ما به اینا راضی نیستیم قیمتا خیلی بیشتر باید بشکنه