سودده شدن خودرویی‌ها در بورس

دوشنبه 18 آذر 98 ساعت 11:19
سودده شدن خودرویی‌ها در بورس

با توجه به این‌که به ایام پایانی سال نزدیک می‌شویم، حقوقی‌های بازار که نیاز به نقدینگی پیدا می‌کنند، برحجم عرضه‌ها می‌افزایند که این عمل به ‌نوعی فشار فروش سهام را تشدید می‌کند و به‌طور سنتی ممکن است در اسفند ماه بازار روند نزولی پیدا کند

بورس تهران مجدداً با محرک افزایش قیمت‌ دلار در مسیر رشد قرار گرفته است که البته کلیت موضوع ناشی ‌از انتظارات تورمی افزایش قیمت بنزین است. بر این اساس، به‌نظر می‌رسد مجدداً نقدینگی‌های جدید به بورس تزریق شود. در این رابطه، گروه خودرویی هم به ‌عنوان یکی از لیدرهای بازار، همگام با رشد شاخص‌کل در مسیر صعود گام برمی‌دارد. ولی عاملی که می‌تواند خودرویی‌ها را با رشد فزاینده‌ای مواجه کند، مساله افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌هاست. به‌بیان‌دیگر، در صورت محقق ‌شدن این موضوع اقبال به سهام گروه‌های خودروساز بیش ‌از پیش خواهد شد و این امر به افزایش قیمت سهام آن‌ها منجر خواهد شد.

درهمین‌رابطه، ولید هلالات، کارشناس بازار سهام به تشریح آخرین وضعیت بازار و وضعیت گروه خودرویی باتوجه به مساله افزایش سرمایه پرداخته است.

هم اکنون مهم‌ترین عاملی که موجب رشد مجدد بازار سهام شده است، چیست؟

افزایش بیش ‌از سه ‌برابری قیمت بنزین، موجبات رشد قیمت بعضی کالاها و خدمات را فراهم کرده است. در این رابطه، بعد از افزایش قیمت بنزین، نرخ دلار هم آهنگ افزایش در پیش گرفت و باتوجه به این موضوع، بازار سهام هم متأثر شد؛ به صورتی که در روزهای گذشته مجدداً سیر صعودی بورس تهران پرشتاب شده است و به‌نظر می‌رسد نقدینگی خوبی مجدداً سرازیر بازار شود.

وجود انتظارات تورمی در ایجاد رونق مجدد بورس تا چه میزان تاثیرگذار است؟

به‌طور قطع بعد از افزایش قیمت بنزین انتظارت تورمی تشدید شد که البته برای بورس مفید است. بنابراین تا وقتی ‌که این انتظارات تورمی وجود دارد، به‌نظر می‌رسد باید به روند صعودی بازار سهام هم امیدوار بود.

پیش‌ بینی شما از ادامه روند حرکتی شاخص چگونه است؟

باتوجه به این‌که نرخ ارز فعلاً صعودی است، به‌دنبال آن هم شاخص‌ کل هم به پیشروی مثبت خود ادامه می‌دهد. به ‌بیان ‌دیگر تا زمانی که نرخ دلار با رشد همراه باشد، می‌توان این انتظار داشت بازار سهام هم عملکرد مثبت از خود به نمایش بگذارد.

هم اکنون وضعیت عرضه‌وتقاضا را در بازار چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به خاطر جو مثبتی که این روزها بر بازار حکمفرماست، تقاضا برای خرید هم بیشتر از عرضه خواهد بود. اما با توجه به این‌که به ایام پایانی سال نزدیک می‌شویم، حقوقی‌های بازار که نیاز به نقدینگی پیدا می‌کنند، بر حجم عرضه‌ها می‌افزایند که این امر به ‌نوعی فشار فروش سهام را تشدید می‌کند و به‌طور سنتی ممکن است در اسفند ماه بازار روند نزولی پیدا کند.

اما در طرف مقابل، با توجه به این‌که سال مالی برخی شرکت‌ها ۲۹ اسفند ماه است و با در نظر گرفتن بحث تقسیم سود، ممکن است اقبال به بعضی از سهم‌ها زیاد باشد و از این طریق جو بازار تعدیل شود.

این روزها وضعیت گروه خودرویی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به بحث افزایش سرمایه دو گروه ایران ‌خودرو و سایپا، این روزها خودرویی‌ها مورد اقبال اهالی بازار سهام هستند، ولی هم اکنون به خاطر این ‌که مصوبه معافیت مالیاتی افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها توسط شورای نگهبان تأیید نشده است، شرکت‌های بورسی ازجمله دو خودروساز بزرگ هنوز موفق به انجام این کار نشده‌اند.

اگر این امر نهایی شود، سهام خودروسازان با چه تغییری مواجه خواهد شد؟

اگر افزایش سرمایه‌ها نهایی شود، به‌طور مثال این رقم برای ایران ‌خودرو بالای ۲ هزار درصد خواهد بود که بسیار قابل‌توجه و چشمگیر است. با توجه به این موضوع، اقبال به سهام خودرویی‌ها با افزایش مواجه خواهد شد و می‌توان پیش‌بینی کرد در کوتاه ‌مدت خودرویی‌ها در مسیر صعود و رشد قیمت گام بردارند و به‌ نوعی سودده‌ترین شرکت‌های بازار سهام لقب بگیرند.

این در حالی است که به خاطر زیانی که خودروسازان با آن مواجه هستند، اتفاق عملیاتی در سهام آن‌ها رخ نخواهد داد و باتوجه به این موضوع، نمی‌توان انتظار داشت در بلندمدت روند سهام آن‌ها صعــــودی باشد. اما همان‌طور که گفته شد، در کوتاه ‌مدت با توجه به مباحث افزایش سرمایه می‌توان این توقع را داشت که شرکت‌های جاده مخصوص در تالار حافظ عملکرد خوبی را از خود نشان دهند.

اخبار خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar