سیاستگذاری‌های متناقض صنعت و بازار خودرو را دچار سردرگمی کرده است

دوشنبه 9 اردیبهشت 98 ساعت 18:20
سیاستگذاری‌های متناقض صنعت و بازار خودرو را دچار سردرگمی کرده است

سیاست‌های متناقض تولید و عرضه، زمینه رشد و تداوم سیر صعودی قیمت‌ها را در بازار خودرو فراهم کرده است.

رسوب ۱۰۰ هزار خودرو ناقص در پارکینگ‌های گروه‌های خودروسازی، هدفگذاری برای تولید یک میلیون و ۲۲۰ هزار خودرو، الزام به تحویل خودروهای ثبت نامی تا مهرماه امسال و تداوم پیش‌فروش به‌رغم تعهدات معوق، ازجمله سیاستگذاری‌های متناقضی است که صنعت و بازار خودرو را دچار سردرگمی کرده است.

معاون وزیر صنعت در حالی از هدفگذاری تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان امسال خبر داده که قطعه‌سازان از کمبود قطعات و رسوب ۱۰۰ هزار خودرو در کف کارخانه‌ها خبر می‌دهند. این خودروها در ماه‌های گذشته تولید شده‌اند اما به‌دلیل نبود یک یا چند قطعه در کف کارخانه‌ها رسوب کرده‌اند. از طرف دیگر، به‌رغم وجود تعهدات معوق در تحویل خودروهای ثبت نامی مشتریان، وزارت صنعت مجوز پیش‌فروش کاغذی خودرو را صادر کرده‌است. این وضعیت باعث شده، به گفته فعالان بازار، قیمت خودروهای داخلی از ابتدای امسال تا ۲۱ میلیون و خودروهای وارداتی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یابد.

توقف یا تداوم پیش‌فروش

اخیراً معاون وزیر صنعت از طرح سختگیرانه این وزارتخانه برای افزایش تولید و عرضه خودرو خبر داده و تأکید کرده: ۲ خودروساز بزرگ، باید نسبت به ایفای به موقع تعهدات اقدام کنند. وزارت صنعت بر آن است که کل تعهدات خودروسازان در سال ۹۷ حداکثر تا مهرماه سال ۹۸ ایفا شود. این برنامه به‌طور قطع در سال ۹۸ اجرایی خواهد شد. به گفته فرشاد مقیمی، هر یک از خودروسازان مکلف هستند حداقل ۵۵۰ هزار دستگاه خودرو را در سال‌جاری تولید کنند و در مجموع امسال یک میلیون و ۲۲۰ هزار خودرو سبک و سنگین تولید و عرضه شود. او تأکید کرده چنانچه خودروسازان به این برنامه سختگیرانه تولید پایبند نباشند، دیگر اجازه پیش‌فروش خودرو نخواهند داشت. این اظهارات معاون وزیر صمت در حالی است که با وجود تعهدات معوق ایران خودرو و سایپا در زمینه پیش فروش یک میلیون دستگاه خودرو به مشتریان، زمزمه‌های ازسرگیری پیش‌فروش کاغذی خودرو برای تأمین نقدینگی خودروسازان و وعده تحویل در سال آتی به گوش می‌رسد که با توجه به وضع کنونی تولید و عرضه، این صنعت را با بحران تازه‌ای رو به رو خواهد کرد. در این بین رضا رضایی، عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان گفته است: ۱۰۰ هزار خودرو در ماه‌های اخیر در خطوط ۲ خودروساز بزرگ به طور ناقص تولید شده و معطل چند قطعه هستند، در نتیجه در کف کارخانه‌ها رسوب کرده‌اند.

تداوم گرانی خودرو

روز شنبه هم طرح فروش فوری نقدی ایران خودرو با عرضه ۲ محصول و سایپا با عرضه ۶ محصول در حالی ادامه یافت که ایران خودرو قیمت ۶۷ میلیون تومانی را برای پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۶۳ میلیون تومانی را برای پژو ۴۰۵ تعیین کرد. همچنین در طرح فروش سایپا قیمت پراید ۱۱۱، ۳۹ میلیون و ۶۸۱ هزار، سایپا ۱۳۱، ۳۷ میلیون و ۳۸۱ هزار، سایپا ۱۵۱، ۴۰ میلیون و ۲۱۳ هزار، تیبا ۴۲ میلیون و ۴۳۰ هزار، ساینا ۵۳ میلیون و ۲۴۳ هزار تومان و کوییک ۵۹ میلیون تومان تعیین شد. افزایش مداوم قیمت رسمی محصولات ایران خودرو و سایپا در حالی است که رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو از افزایش ۵ تا ۲۱ میلیون تومانی خودروهای داخلی و ۸۰ تا ۱۰۰ میلیونی خودروهای وارداتی خبر داد. سعید مؤتمنی با ذکر اینکه قیمت‌های خودرو ساعتی تغییر می‌کند، افزود: پراید ۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ معادل ۲۱ میلیون تومان و سمند ۱۰ میلیون تومان نسبت به ۱۸ فروردین‌ماه افزایش قیمت داشته و محصولات مونتاژی مثل سراتو از ۲۴۵ میلیون تومان به ۲۹۰ میلیون تومان یا خودرویی مانند پژو ۲۰۰۸ از ۲۷۰ به ۳۴۰ میلیون تومان رسیده و در این مدت گروه پژو ۲۰۶ بیشترین افزایش قیمت را داشته است. به گفته او، قیمت پراید ۱۱۱ هم از ۵۰ میلیون به بیش از ۵۲ میلیون تومان رسیده و تمام خودروهای وارداتی نسبت به ۱۸ فروردین تا ۱۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند.

اعتراض مشتریان ناراضی پیش‌خرید

مشکلات تأمین و عرضه و افزایش چندبرابری قیمت محصولات ایران خودرو، سایپا و بعضی شرکت‌های چینی باعث شده تا در روزهای گذشته شماری از مشتریان این شرکت‌ها در اعتراض به مشکلات قیمت و تحویل خودروهای ثبت نامی موعد تحویل بهمن و اسفند ۹۷ تجمع کنند. پس از تجمع چند روز پیش مشتریان کرمان موتور مقابل سازمان حمایت دیروز هم یکی از مشتریان معترض گروه ایران خودرو گفت: مرداد ماه ۹۷ خودروی دنا را با پیش‌پرداخت ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با موعد تحویل بهمن‌ماه ثبت‌نام کردم و قیمت این خودرو در زمان ثبت‌نام در کارخانه ۴۷ میلیون تومان و در بازار ۶۰ میلیون تومان بود. به گفته او، اواخر آذرماه ۹۷ تصویب شد که خودروهای تحویل شهریورتا دی‌ماه سال اخیر شامل افزایش قیمت ۳۰ درصدی شود ولی پس از آن این مصوبه باطل و در بهمن ماه که موعد تحویل خودروها بود، ۴ قیمت ۵۴، ۵۷، ۶۰ و ۶۴ میلیون تومان برای تحویل این خودروها اعلام و شرکت میانگین قیمت برای تحویل خودروی دنا را ۶۷ میلیون تومان اعلام کرد اما بازهم خودرو تحویل داده نشده است.

پس از آن قرار شد خودروهای ثبت نامی بهمن ۷۵ میلیون و اسفندماه به قیمت ۸۵ میلیون تومان تحویل شود. یکی از مشتریان ناراضی سایپا که پانزدهم شهریور ۹۷ یک دستگاه خودروی تیبا صندوقدار با ودیعه ۱۴ میلیون تومان به صورت پیش فروش نقدی با موعد تحویل بهمن ۹۷ را ثبت‌نام کرده است هم گفت: طبق قرارداد قیمت خودرو، با قیمت زمان تحویل محاسبه شده است اما در نهایت قرار بر این شد که تعهدات شهریور تا دی ۹۷ به قیمت قبل که مصوب شورای رقابت در تیرماه ۹۷ بوده، تحویل داده شوند. اما تاکنون هیچ قیمت رسمی مصوبی برای تعهدات بهمن و اسفند اعلام رسمی نشده و سایپا اقدام به صدور دعوتنامه برای تعهدات بهمن ۹۷ به قیمت حاشیه بازار کرده است.

ساز ناکوک تولید و عرضه خودرو

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در خصوص دلایل سیر صعودی قیمت خودرو با وجود تکالیف وزارت صنعت برای تولید و عرضه این محصول، گفت: باید بپذیریم که تولید و توزیع خودرو یکنواخت نیست تا قیمت‌ها ثابت بماند وحتی سیر نزولی داشته باشد. اینکه در یک ماه ۲ هزار دستگاه خودرو تولید کرده و در ماه بعد کمبود قطعات باعث کاهش تیراژ و رسوب خودروهای ناقص شود، مشکل بازار خودرو را حل نمی‌کند. فربد زاوه با ذکر اینکه هنوز تأمین و توزیع خودرو پایدار نیست و قطعه‌سازان و خودروسازان قربانی سیاست‌های شتابزده مالی، اقتصادی و تجاری دستگاه‌های دولتی و نه متهم آن هستند، افزود: نقدینگی سرگردان در بازار خودرو و ناتوانی آن در راهیابی به بازارهای ارز، مسکن و مواد غذایی و گرفتاری‌های دولت برای تنظیم بازار که باعث تزریق حجم بیشتر نقدینگی به بازار شده است، از عوامل مؤثر در سیر صعودی قیمت خودرو است. علاوه بر آن، جامعه نسبت به حل مشکلات اقتصادی با سیاستگذاری‌های متناقض اقتصادی خوش بین نیست. او با ذکر اینکه از یک سال پیش در سیاستگذاری‌های اقتصادی دستگاه‌های اجرایی دچار اغتشاش و آشفتگی هستیم و این امر به وزارت صنعت منحصر نیست، افزود: وزارت صنعت در حالی از تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو در سال جاری خبر می‌دهد که بانک مرکزی در تأمین تسهیلات با مشکل رو به رو بوده و همکاری بانک‌ها و گمرک با این وزارتخانه با مشکل رو به رو است. زاوه تأکید کرد: به‌نظر می‌رسد در سال ۹۸ با بحران دوطرفه تأمین و تقاضای خودرو رو به رو خواهیم بود و حتی دلال‌ها هم قادر نخواهند بود تا خودروهای دپوشده را با این قیمت‌ها به معدود مشتریانی که قدرت خرید آنها به خاطر تورم کاهش یافته، بفروشند. این کارشناس خودرو حل مشکلات تولید و عرضه خودرو را نیازمند اصلاح سیاست‌های مالی و تجاری کشور دانست و افزود: با وجود این در کوتاه مدت باید خودروسازان با کاهش میزان تنوع سبد تولید و عرضه محصولاتشان به سمت افزایش تولید خودروهایی بروند که قطعه‌سازان هم می‌توانند نسبت به واردات مواداولیه و ساخت داخل قطعات آن اقدام کنند اما به‌نظر می‌رسد، نقطه شکست قیمت‌های بازار خودرو خیلی نزدیک است چون شمار افرادی که قبلاً پراید ۲۵ میلیون تومانی را خریداری کرده و اکنون با رشد تورم و کاهش قدرت خرید خود قادر به خرید این خودرو با قیمت ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان باشند، بسیار کم است.

شهروند

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar