شایعه تغییر و تحولات مدیریتی

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
شایعه تغییر و تحولات مدیریتی

در وضعیتی که به معرفی وزرای جدید کابینه به مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شویم، برخی اخبار از تغییر و تحولات مدیریتی دریکی از شرکت‌های خودروساز حکایت دارد. برخی منابع آگاه در طول چند روز اخیر از معرفی وزرای جدید کابینه در هفته جاری به مجلس شورای اسلامی خبر داده‌اند. این در حالی است که همین منابع از تغییر محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر می‌دهند.

اگرچه پیش از این یکی از نمایندگان مجلس عنوان کرده بود که شریعتمداری همزمان با بررسی استیضاح وی در مجلس، از سمت وزارت استعفا داده، ولی این خبر در نهایت اواخرهفته پیش از طرف شریعتمداری تکذیب شد. استیضاح وزیر صنعت پس از خبر استعفای او در مجلس به تعویق افتاد. این در وضعیتی است که در حال حاضر خبر می‌رسد وی یکی از گزینه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهد بود. آنچه معلوم است در ۶ ماه اخیر مشکلاتی نظیر رانت‌های ارزی برای تخصیص ارز دولتی به واردکننده‌ها و ثبت سفارش غیرقانونی خودرو در این وزارتخانه، موضوع استیضاح وی را جدی کرد. در هر صورت از آنجا که قرار است محمد شریعتمداری در هفته جاری به عنوان وزیر کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی شود در آخرین روزهای وی در وزارت صنعت، معدن و تجارت، تغییر و تحولات مدیریتی در یکی از گروه‌های خودروساز خبرساز و سؤال برانگیز شده است.

این اخبار در سطح وسیعی در شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها منتشر شده، حال آنکه این سؤال مطرح است که قصد شریعتمداری از تغییر یکی از دو مدیران عامل شرکت‌های اصلی خودروسازی کشور آن هم پیش از رفتن از وزارت صنعت معدن و تجارت چیست؟ اگرچه روابط عمومی وزارت صنعت جمعه هفته پیش در اطلاعیه‌ای روند انتصابات و تغییرات را در شرکت‌ها طبق مناسبات قانونی و با تصمیم هیات مدیره خواند و اعلام کرد که وزیر صنعت نقشی در آنها ندارد، با این حال ولی تغییرات مدیریتی در گروه بزرگی مانند سایپا نمی‌تواند بدون نظر مسوولان صنعتی کشور انجام بگیرد.

انتصابات و عزل مدیران شرکت‌های بزرگی مانند خودروسازی‌های کشور در رویه‌ای که در دولت‌های گذشته هم به وضوح دیده می‌شد با مشورت و اظهار نظر وزیر و مسوولان ارشد صنعتی انجام می‌گرفت، حال آنکه به نظر می‌رسد فشارها برای تغییر محسن قاسم جهرودی هم خارج از نظر شریعتمداری نباشد. در طول دو هفته اخیر اخبار جابه‌جایی جهرودی، مدیرعامل گروه سایپا به طور وسیعی در رسانه‌ها منتشر شد. با این حال گروه سایپا خبر برکناری مدیر عامل خود را در فضای مجازی که انعکاس بسیاری داشت، تأیید نکرد.

در خبرها گفته شده بود که وزارت صمت، جهرودی، مدیرعامل شرکت سایپا را برکنار و مدیرعامل پیشین شرکت بهمن را جایگزین او کرده است، ولی به گفته مسوولان سایپا، جهرودی همچنان در سمت خود حضور دارد. حضور جهرودی اما روز گذشته در نمایشگاه بین المللی صنعت گویای حفظ سمت وی در گروه سایپا بود. محسن قاسم جهرودی ولی در این نمایشگاه به اخبار منتشره در این خصوص واکنش نشان داد و در جمع خبرنگاران عنوان کرد که من هنوز در سمت خود در سایپا عهده‌دار وظایفم هستم و مسائلی که در مورد رفتن من از سایپا مطرح می‌شود، شایعه است.

وی همچنین تاکید کرده بود تا روزی که روی این صندلی هستم، از صندلی سایپا برای ماندن روی آن هزینه نخواهم کرد و اجازه نخواهم داد کسی از آن صندلی برای مطامع خودش استفاده کند ولی بعضی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس هم به زمزمه تغییر مدیریتی در گروه سایپا واکنش نشان دادند و عنوان کردند در صورتی که مدیرعامل خودروسازی سایپا تغییر کند، کمیسیون صنایع و معادن این موضوع را بررسی و نظر خود را اعلام خواهد کرد. خبرگزاری تسنیم در این خصوص با کوهکن ریزی یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس مصاحبه و وی با اعلام اینکه متاسفانه تغییرات در هیات‌مدیره خودروسازی‌ها با نظر مجمع و سهامداران انجام نمی‌گیرد عنوان کرده بود که نفوذ و اعمال نظرهای دولت در خودروسازان کشور نظیر سایپا و ایران خودرو جای مناقشه دارد.

نورقلی پور دیگر عضو کمیسیون صنایع مجلس هم با ذکر اینکه در وضعیت فعلی که سکان‌دار وزارت صنعت، معدن و تجارت در معرض استیضاح و حتی تغییر است اعمال تصمیمات جدید در گروه سایپا اصلاً توجیهی ندارد، وی گفته است: تثبیت مدیریت‌ها در خودروسازی به اصلاح این صنعت کمک خواهد کرد. وی حتی عنوان کرده بود که بعضی مشکلات کلی و ایرادات در خصوص تولید خودرو در خودروسازی‌های کشور وجود دارد که باید با سیاست‌گذاری مناسب رفع شود و نباید مشکلات جدیدتری را ایجاد کرد.

محسن قاسم جهرودی از اواخر آبان ماه سال پیش با تغییر مهدی جمالی بر صندلی ریاست گروه صنعتی سایپا نشست. وی پیش از این به عنوان مدیرعامل گروه ریخته‌گری آلومینیوم ایران خودرو، قائم مقام گروه ساپکو، مدیر عامل شرکت یاتاقان بوش ایران و عضو هیات مدیره شرکت رادیاتور ایران به نمایندگی از شرکت سایپا در حوزه مدیریتی فعالیت داشته است.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar