شرط مهم برای توسعه بازار خودروهای برقی کشور

شنبه 26 خرداد 03 ساعت 11:20
شرط مهم برای توسعه بازار خودروهای برقی کشور

گام‌های موثری در دولت سیزدهم برای عرضه خودروهای برقی به کشور برداشته شد که از نگاه کارشناسان شرط لازم برای تداوم آن در گرو ثبات مدیریت در اجرای چنین پروژه هایی است، موضوعی که این روزها و در آستانه انتخابات پیش رو و فعالیت دولت جدید، سرنوشت پروژه برقی سازی را بیش از پیش با ابهام رو به رو کرده است.

با آغاز حرکت جهانی به سمت توسعه خودروهای برقی، وجود وسایل نقلیه الکتریکی در هر کشوری نه فقط یک الزام بلکه نشان‌دهنده پیشرفتی اساسی در حوزه حمل و نقل آن کشور است.  به همین منظور استفاده از خودروهای برقی در سراسر جهان رو به افزایش گذاشته است به‌گونه‌ای که به‌تدریج در آینده‌ای نزدیک، خودروهای هیبرید هم در خودروسازی جایگاه چندانی نخواهند داشت و باید گفت آینده از آن خودروهای برقی دوست دار محیط ‌زیست خواهد بود.

 در یک سال گذشته در ایران نیز چرخش عجیبی به سمت خودروهای برقی ایجاد شده است به طوری که با عزم جدی سیاست گذار و حمایت خودروسازان، در کنار پیوستن تعداد قابل توجهی از خودروهای برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی، شاهد اقبال بازار به خودروهای برقی هستیم با این وجود از نگاه کارشناسان پذیرش گسترده خودروهای برقی به عنوان یک جزء حیاتی از اکوسیستم حمل و نقل به عاملی مهم یعنی زیرساخت‌های شارژ بستگی دارد.

به اعتقاد کارشناسان، توسعه خودروهای برقی در کنار ایجاد بسترهای لازم، نیاز به فرهنگ‌سازی برای مصرف‌کننده دارد و دولت‌ها باید مشوق‌هایی را برای ایجاد فرهنگ استفاده از خودروهای برقی فراهم کنند.

از نگاه آنها تولید انبوه و عرضه خودرو برقی در کشور نیاز به زمان و زیرساخت کافی دارد و باید ایستگاه‌های شارژ را در سطح شهرها به‌درستی تعبیه کرد و همزمان به فکر جایگزینی شارژرهای خانگی نیز بود.

سعید مدنی مدیرعامل پیشین سایپا نیز معتقد است که برای موفقیت در پروژه برقی سازی باید در ابتدا چشم‌انداز دو تا سه‌ دهه‌ای در خصوص توسعه خودروهای برقی تدوین شود، جریانی که در سایر کشورها نیز انجام شده است.

 سیاست گذاری کلان و ثبات مدیریت؛ شروط اصلی برای توسعه خودروهای برقی

وی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن اشاره به نگرانی‌ها از ادامه سیاست برقی سازی ناوگان کشور با تغییر دولت‌ها گفت: به هر حال تدوین سیاست گذاری کلان و ثبات مدیریت شرط لازم برای توسعه خودروهای برقی است و باید برنامه و پروژه‌ها به نحوی تعریف شوند که با تغییر دولت‌ها، کماکان ضمانت اجرایی داشته باشند.

وی اضافه کرد: کشورهای بسیار پیشرفته هم برای توسعه برقی سازی از یک برنامه‌ریزی ۲۰ تا ۳۰ ساله پیروی کرده‌اند و چنین مساله مهمی را با شعار و وعده‌های ناگهانی نمی‌توان عملی کرد و نیاز به تغییرات اساسی در دو بخش دارد؛ نخست فرهنگ‌ سازی و دوم ایجاد زیرساخت‌های مهم و اساسی از جمله شبکه برق و ایستگاه‌های شارژ برای این خودروها.

۲ دغدغه مهم در توسعه برقی سازی

این کارشناس ارشد خودرویی تاکید کرد: با وجود راندمان روبه‌کاهش خودروهای فسیلی، باید بتوانیم طی یک برنامه‌ریزی ۱۰ تا ۱۵ ساله، روند خودروسازی را در کشور به‌سمت خودرو برقی تغییر دهیم. در واقع، باید متناسب با افزایش تیراژ خودروهای برقی و در کنار تجهیزاتی که برای شرکت‌های خودروسازی و واردات این خودروها ایجاد می‌شود، زیرساخت‌های مناسب مربوط به ایستگاه‌های شارژ و تامین برق در شهرها فراهم شود.

مدنی با بیان اینکه تجارب کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهند دست‌کم یک دهه برای توسعه خودرو برقی لازم است تا بتوان زیرساخت‌های لازم آن را ایجاد کرد، تصریح کرد: توسعه بازار مصرف خودروهای برقی منوط به ارائه تسهیلات دولتی است اقدامی که می‌تواند قدرت خرید مردم برای خرید این محصولات را تقویت کند.

وی با اشاره به اینکه در یک دهه گذشته، به‌دلیل هزینه‌بر بودن باتری خودروهای برقی، این خودروها گران‌قیمت بودند، افزود: در صورت عدم حمایت دولتی، پروژه توسعه برقی‌سازی با شکست مواجه خواهد شد.

این مدیر اسبق خودرویی در پایان با توجه به اهتمام سیاست گذاران در خصوص برقی سازی حمل‌ونقل عمومی کلانشهرها اظهار کرد: واردات خودروهای برقی و تجهیز تاکسیرانی به محصولات پاک و اصرار به توسعه این محصولات بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌ها، موجب شکست در پروژه برقی سازی حمل و نقل عمومی خواهد شد بنابراین باید مسئولان به مساله زیرساخت، حمایت‌های دولتی و توسعه ایستگاه‌های شارژ توجه جدی داشته باشند.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar