صنعت خودرو و انتقادپذیری درست

یکشنبه 8 اسفند 00 ساعت 12:19
صنعت خودرو و انتقادپذیری درست
انتقاد صحیح و سازنده و وجود انتقادپذیری در هر سازمان و نهادی می‌تواند به بالندگی و رشد و افزایش بهره‌وری منجر شود اما متاسفانه مقوله انتقاد و انتقادپذیری را بطور جدی باید حلقه مفقوده صنعت خودرو بدانیم.

مطرح کردن انتقاد در کشور به دلایل تاریخی یک کار سخت و هزینه‌زا است که این هزینه می‌تواند در حوزه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی افزایش یا کاهش پیدا کند اما هرگز بی‌حاشیه و هزینه نخواهد بود.

هزینه و حاشیه‌های مطرح کردن هرگونه انتقادی در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، خودسانسوری گسترده در میان اقشار مختلف جامعه به خصوص خبرنگاران را پدید آورده است.

خودسانسوری گسترده در میان اهالی رسانه، فضایی را برای رسانه های فارسی زبان خارج از کشور فراهم کرده است تا بتوانند با فراغ بال کامل هرآنچه را می‌خواهند همسو با منویات خویش مطرح و به منافع زیادی بر خلاف نفع جمعی ایرانیان دست یابند.

هر چند موضوع خودسانسوری با گستردگی شبکه های اجتماعی و پدیده شهروند خبرنگاری همچون گذشته به چشم نمی‌آید اما این موضوع نباید موجب نادیده انگاشتن این معضل اساسی شود به خصوص که ماهیت فضای مجازی به صورتی است که تمیز دادن اخبار درست از تادرست نیاز به سواد رسانه ای بالایی دارد که متاسفانه عموم ما از آن بی‌بهره هستیم.

واقعیت این است که انتقاد در حوزه اقتصادی هزینه و حاشیه به مراتب کمتری از حوزه های سیاسی و اجتماعی دارد اما آنچنان هم بی هزینه نیست.

متاسفانه در صنایع داخلی و طور خاص صنعت خودرو، هر انتقادی را با اهدافی در پشت پرده برآورد می‌کنند و بلافاصله نسبت به آن موضع منفی می‌گیرند که این موضوع دلایل بی شماری دارد که در این نوشتار نمی‌گنجد.

بارها برای اهالی رسانه های اقتصادی پیش آمده است تا پس از انتشار اخبار انتقادآمیز، سیلی از تماس‌های تلفنی از روابط عمومی نهاد مورد نقد به سوی خبرنگار و رسانه و ... سرازیر می‌شود تا بتواند به روش های مختلف از انتشار بیشتر خبر جلوگیری شود.

بسیاری از ما خبرنگاران، مقصر اصلی این سیاست را مسئولان روابط عمومی می‌دانیم اما با نگاهی کلان می‌توان پی برد که مستقل نبودن روابط عمومی و نگاه به اخبار از دریچه نگاه مدیران بالادستی، عامل اصلی این موضوع است.

نگاه سیاسی مدیران بالادستی به انتشار اخبار و اینکه هر خبری را با هدف منفی در پس پرده تصور می‌کنند موجب می‌شود تا روابط عمومی شرکت ها نیز استقلال فکری خود را از دست داده و ناخواسته از ریل خارج شوند و بکوشند تا در برابر هر خبر انتقادی قرار گرفته و از انتشار آن جلوگیری کنند.

برای حل این مشکل نه نگاه مدیران روابط عمومی بلکه باید نگاه مدیران ارشد و بالادستی به مقوله اخبار انتقادی تغییر کند تا بتواند پذیرای این دست اخبار باشد چرا که مطرح کردن انتقاد است که به رفع مشکلات و معضلات هر مجموعه ای منجر می‌شود.

این گفتار منکر برخی ضعف های روابط عمومی در حوزه خودرو نیست اما عامل اصلی همان نگاه به انتقادات از چشم مدیران بالادستی است البته نباید تلاش برخی از کارشناسان روابط عمومی برای خودشیرینی نزد مدیران ارشد با جلوگیری از انتشار اخبار انتقادی را نیز نادیده گرفت.

به هرحال واکنش مدیریت ارشد به اخبار انتقادی رسانه ها است که تعیین کننده سیاست روابط عمومی در برابر رسانه‌ها و اخبار انتقادی است.

مدیریتی که با آغوش باز پذیرای انتقادات اهالی رسانه و کارشناسان باشد طبعا مسیری هموار را از طریق روابط عمومی برای اهالی رسانه فراهم می‌کند اما مدیری که تنها به اخبار تشویقی و مثبت علاقمند باشد، روابط عمومی را با انواع سلاح‌های اقتصادی و قانونی و ... در برابر کارشناسان و خبرنگاران به صف خواهد کرد.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar