طرح تن کیلومتر از ابتدای آذر ماه اجرایی می‌شود

یکشنبه 20 آبان 97 ساعت 11:32
طرح تن کیلومتر از ابتدای آذر ماه اجرایی می‌شود

رئیس تشکل‌های صنفی کامیون داران گفت: طرح تن کیلومتر از ابتدای آذر ماه اجرایی می‌شود که نقش مؤثری در حل مشکلات کامیون داران دارد.

کریمی رئیس تشکل‌های صنفی کامیون داران با ذکر اینکه شرایط توزیع لاستیک در میان کامیون داران کاملاً اسفناک و غیرعادلانه است گفت: در چند ماه اخیر با توزیع لاستیک‌های سازمان اموال تملیکی، ترخیص لاستیک‌های انبار شده در گمرکات و استفاده از لاستیک‌های تولید داخلی وضعیت مساعدی ایجاد شده بود ولی با اتمام توزیع این لاستیک‌ها شرایط مجدداً به حالت قبل برگشت.

وی ادامه داد: شرایط تولید داخلی لاستیک هم به خاطر افزایش نرخ ارز و نبود مواد اولیه کاهش یافته و قیمت تمام شده لاستیک افزایش یافته است. همین مساله موجب شده که مشکلاتی در این حوزه هم ایجاد شود.

کریمی خاطرنشان کرد: مواد اولیه تولید لاستیک جزء کالاهای اساسی نیست پس مشمول دریافت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی نمی‌شود به همین خاطر نمی‌توان بر تولید داخلی لاستیک امیدوار بود.

مهر و آبان زمان تعویض لاستیک کامیون داران است

رئیس تشکل‌های صنفی کامیون داران با عنوان اینکه مهر و آبان ماه زمان تعویض لاستیک کامیون‌ها است گفت: به خاطر آن که در تابستان گرمای هوا موجب افزایش استهلاک لاستیک‌ها می‌شود پس زودتر از بین می‌روند به همین خاطر این دو ماه بهترین زمان برای تعویض لاستیک‌ها به شمار می‌رود که متأسفانه در این ماه‌ها لاستیکی توزیع نشده است.

وی در خصوص آخرین شرایط اجرایی شدن تن کیلومتر هم گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که در هفته جاری نشستی با حضور مدیران کل استان‌ها، رئیس سازمان راهداری و اعضای هیئت عامل برای توجیح اجرایی شدن تن کیلومتر برگزار می‌شود و به احتمال زیاد از اول آذر ماه پروژه بزرگ تن کیلومتر برای کامیون داران اجرایی می‌شود.

کریمی تأکید کرد: در نشست کارگروهی که برگزار شد اجرایی شدن تن کیلومتر و قوانین مرتبط با آن برای کامیون داران بسیار مناسب بود ولی امیدواریم در زمان اجرا هم به همان میزان درست و صحیح اجرایی شود.

رئیس تشکل‌های صنفی کامیون داران با ذکر اینکه در اوایل خرداد ماه امسال طرح سخت و زیان مشاغل برای کامیون داران مطرح شده بود افزود: در این طرح به خاطر دشوار بودن شغل کامیون داری مقرر شده بود که پیش از ۳۰ سالگی رانندگان بازنشست شوند ولی متأسفانه پس از گذشت چندین ماه این قانون اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: با پیگیری‌هایی که انجام دادیم این هفته طرح پیشنهادی ما در کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح می‌شود اما تا به امروز سازمان تأمین اجتماعی همکاری خوبی با ما انجام نداده است.

تأمین اجتماعی در موضوع بیمه کامیون داران همکاری نکرد

کریمی در خصوص بیمه تکمیلی کامیون داران هم گفت: در خرداد ماه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این موضوع را پیگیری کرد اما متأسفانه با یک شرکت غیرمعتبر این قرارداد منعقد شد که به گفته سازمان بیمه مرکزی هیچ ارگانی حق قرارداد با این شرکت بیمه را ندارد ولی متأسفانه کامیون داران با این شرکت بیمه تکمیلی شدند.

وی بیان کرد: متأسفانه در این بیمه تکمیلی هزینه آزمایش‌ها، عینک، دندان پزشکی، چشم پزشکی بر عهده خود کامیون داران است و مشمول این بیمه نمی‌شود.

زمین گیر شدن اکثر کامیون‌ها به خاطر نبود لاستیک

رئیس تشکل‌های صنفی کامیون داران با ذکر اینکه تمامی کامیون‌هایی که هنوز سرپا هستند حمل بار را به شهرهای گوناگون انجام می‌دهند ولی اکثر کامیون‌ها به خاطر نبود قطعه، لاستیک و یا دیگر هزینه‌ها زمین‌گیر شده‌اند.

وی توضیح داد: لاستیک یک نیاز مصرفی برای تمامی کامیون‌ها است و تا زمانی که این مشکل حل نشود کامیون داران نمی‌توانند به آسانی بار را حمل کنند در صورتی که این مشکل حل شود رانندگان می‌توانند قطعات یدکی و یا دیگر هزینه‌های تعمیر را انجام دهند.

مشکل لاستیک کامیون‌داران همچنان پابرجاست

کریمی با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز پس از گذشت چندین ماه نتوانسته مشکل لاستیک را برای کامیون داران حل کند گفت: در طول مکاتباتی که با رئیس جمهور انجام دادیم درخواست کردیم که اختیارات حل مشکل کامیون داران را به یک مقام بالاتر از وزارتخانه بدهند چون که هنوز پس از گذشت چندین ماه بین دو معاونت وزارتخانه ناهماهنگی وجود دارد و همین موضوع مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کرده است.

رئیس تشکل‌های صنفی کامیون داران تصریح کرد: میزان لاستیک مورد نیاز برای یک سال کامیون‌ها نزدیک به ۵ میلیون لاستیک است که یک میلیون آن تولید داخل و ۵۰۰ هزار حلقه آن وارداتی است.

وی تأکید کرد: از ابتدای سال تا به این لحظه فقط ۲۰۰ هزار حلقه لاستیک به کامیون داران داده شده ولی خود سازمان راهداری و وزارت صمت اعلام می‌کند که ۷۰۰ هزار حلقه داده شده است این در حالی است که آمار رسمی ما بیش از ۲۰۰ هزار حلقه را نشان نمی‌دهد.

کریمی در پایان گفت: امیدواریم وزرای جدید راه و شهرسازی و وزارت صمت هر چه سریع‌تر مشکل مربوط به کامیون داران را حل کنند چون که زمین گیر شدن کامیون‌ها نقش مؤثری در کاهش حمل و نقل جاده‌ای دارد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar