عرضه به نرخ ۵ درصد کمتر از بازار برای همه خودروها نیست

سه شنبه 27 آذر 97 ساعت 11:03
عرضه به نرخ 5 درصد کمتر از بازار برای همه خودروها نیست

وزیر صنعت گفت: تولید خودرو داخلی در مقطع زمانی مشخص با کاهش رو به رو شده بود، ولی در طول سه هفته گذشته جلوی روند کاهشی گرفته شد و تیراژ تولید بالاتر رفته است.

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت پیرامون آخرین تغییرات قیمت خودرو داخلی با توجه به اعلام تصویب افزایش ۷۰ الی ۱۳۰ درصدی قیمت خودرو داخلی در سازمان حمایت تولید کنندگان و مصرف کنندگان گفت: در نشست صبح روز دوشنبه قرار نبود در خصوص قیمت خودرو تصمیم گیری شود چون این تصمیم پیش‌تر گرفته شده و در طول بخشنامه‌ای سه ماه قبل ابلاغ شده است.

رحمانی با ذکر اینکه موضوع قیمت فروش خودرو به کمتر از ۵ درصد قیمت بازار در حال حاضر مطرح نیست، افزود: بنا است فاصله‌ای که میان فروش خودروساز و بازار آزاد بوده را بتوان رفع کرد، به صورتی که اگر با قیمتی کمتر از ۵ درصد بازار عرضه کردند بتوانند در مرحله بعد تا ۵ درصد قیمت‌ها هم پایین بیاورند.

به گفته وی، هدف این بوده که قیمت بالا را پایین بیاورند، در حدی که متعادل شود، نه به قیمتی که پیش فروش می‌کرده‌اند.

به گفته رحمانی، افزایش قیمت بخشنامه‌ای بوده که سه ماه پیش ابلاغ شده منتهی وزارت صمت می‌بایست بررسی‌هایی انجام می‌داد و سازمان حمایت مدارک خودروسازان را بررسی می‌کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در عین حال کارگروه تنظیم بازار هم در بعضی موارد مسئول بوده و نشست صبح امروز برای بررسی بسته خودرو و چگونگی شرایط فعلی این صنعت بوده است.

وی با بی پاسخ گذاشتن این سؤال که چه تمهیداتی برای حمایت از مصرف کننده و تقویت تقاضا اندیشیده شده، به شرایط تولید خودروسازان اشاره کرد و گفت: تعهدات خودروسازان و عمل به تعهدات خودورهای پیش فروش شده هم در نشست امروز بررسی شد. در مقطع زمانی معلومی متاسفانه تولید خودرو داخلی با کاهش رو به رو شده بود، ولی در طول سه هفته گذشته جلوی روند کاهشی گرفته شد و تیراژ تولید بالاتر رفته است.

وزیر صمت ادامه داد: افزایش تولید علاوه بر انجام تعهدات پیش فروش، بر روی افزایش کیفیت و حتی کاهش قیمت در آینده هم می‌تواند تأثیر گذار باشد.

وی با ذکر اینکه فروش خودرو داخلی تا ۵ درصد زیر قیمت بازار می‌تواند عرضه و قیمت را متعادل کند، افزود: در ادامه مصوبه‌ای که ابلاغ شده همه خودروها نباید حتماً زیر ۵ درصد قیمت بازار و یا قیمت پیش فروش شده خودرو سازها در بازار تعیین شوند، این در حالی است که خودروسازان داخلی تا کنون نزدیک به ۸ ماه برای فروش مشکل دارند.

رحمانی در برابر این سؤال که چه تضمینی وجود دارد که قیمت بازار هم همزمان با فروش خودرو در کارخانه، بالاتر نرود، گفت: برای اطلاع رسانی در رسانه‌ها برنامه ریزی شده و باید حتماً کارشناسی شود، پس نمی‌توان در یک مصاحبه همه زوایای آن‌را بیان کرد.

فارس

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar