علاقه‌ نداشتن خودروسازان به احتکار

بروزرسانی در: پنج شنبه 13 آبان 00 ساعت 12:27
علاقه‌ نداشتن خودروسازان به احتکار
رئیس هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو گفت: خودروسازان علاقه‌ای به احتکار این خودرو‌ها ندارند، زیرا برای تولید آن‌ها اعتبارات بسیاری هزینه شده و این خودرو باید بابت تعهدات به مشتریان تحویل داده شود.

به گزارش پرشین خودرو، علی اکبر کریمی در تشریح بازدید میدانی «هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو» از «سایپا»، گفت: در راستای ادامه بازدید‌های میدانی هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو، اعضای این هیات روز چهارشنبه از گروه صنعتی سایپا، مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا و محصولاتی که در دست طراحی و تولید است، بازدید کردند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: در نشست مشترک هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو با مدیرعامل سایپا، گزارشی از وضعیت شرکت ارائه و مقرر شد برای بررسی بیشتر موضوعات و مسائل جلسات دیگری در آینده برگزار شود تا تصویر روشنی از وضعیت سایپا به دست آید.

کریمی اضافه کرد: هدف از تحقیق و تفحص از صنعت خودرو ارتقا سطح این صنعت و رفع مشکلات موجود است، زیرا خودروسازی از جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد کشور برخوردار است و با ۶۴ رشته صنعتی دیگر در ارتباط است بنابراین رونق آن بر سایر صنایع اثرگذار بوده و منجر به اشتغالزایی می‌شود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم درباره خودرو‌های کف پارکینگ خودروسازان نیز تصریح کرد: در پارکینگ خودروسازان، به دلیل نبود قطعه خودرو‌های ناقصی وجود دارد و این شرکت‌ها در تلاش‌اند که خودرو‌های مذکور تکمیل شوند.
رئیس هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو ادامه داد: خودروسازان علاقه‌ای به احتکار این خودرو‌ها ندارند، زیرا برای تولید آن‌ها اعتبارات بسیاری هزینه شده و این خودرو باید بابت تعهدات به مشتریان تحویل داده شود.
براساس این گزارش ۱۵ محور احصا شده در هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو به شرح ذیل است:
۱- بررسی وضعیت گذشته و موجود در صنعت خودروی کشور- تعداد شرکت‌های تولید کننده، ظرفیت و تیراژ تولید
۲- وضعیت ترکیب سهامداران، ساختار مدیریت، مالی و مالکیت سهام در صنایع خودروساز کشور و ایجاد انحصار و مشکلات قانونی در این خصوص و فعالیت‌های غیر تولیدی خودروسازان
۳- میزان سهم و نقش دولت در مالکیت و مدیریت صنایع خودروسازی کشور
۴- بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری در صنایع خودرویی کشور طی سال‌های گذشته
۵- بررسی کیفیت تولید خودرو در کشور و علت‌های پایین بودن کیفیت خودرو‌های تولیدی
۶- بررسی علل عدم استفاده حداکثری از ظرفیت علمی، تخصصی و فنی در طراحی و ساخت انواع خودرو در صنعت خودروسازی کشور و ارزبری گسترده این صنعت
۷- بررسی مشکلات صنایع قطعه ساز خودرو در کشور
۸- نحوه قیمت‌گذاری خودرو (محاسبه قیمت تمام شده و قیمت عرضه در بازار) و تعدد مراجع ذی مدخل در قیمت‌گذاری خودرو
۹- بررسی تقاضای واقعی (مصرفی) انواع خودرو در کشور و مقایسه آن با میزان عرضه انواع خودرو و رانت موجود در بازار خودرو (مشکلات قیمتی بین قیمت کارخانه و بازار)
۱۰- بررسی نحوه پیش فروش و فروش فوری خودرو به متقاضیان و مشکلات مربوط به قرعه کشی بین متقاضیان
۱۱- بررسی آخرین وضعیت صادرات خودرو و کارخانجات خودروسازی ایرانی در کشور‌های خارجی و صادرات قطعه
۱۲- بررسی مقررات و سیاست‌های موجود در زمینه واردات خودرو و تاثیر آن‌ها در بازار خودروی کشور
۱۳- برنامه راهبردی و بلندمدت صنعت خودرو در ایران
۱۴- بررسی اقدامات انجام شده درخصوص طراحی و تولید خودرو‌های برقی، هیبریدی در کشور
۱۵- وضعیت منابع انسانی در صنایع و نحوه عزل و نصب مدیران.

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar