توان قطعه سازان آذربایجان شرقی فراتر از صنعت خودروسازی است

یکشنبه 28 مهر 98 ساعت 14:47
توان قطعه سازان آذربایجان شرقی فراتر از صنعت خودروسازی است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: قطعه سازان استان هم اکنون غیر از صنایع خودروسازی، توان تولید و تأمین قطعات صنایعی مانند نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع ریلی را دارا هستند .

حبیب امین زاده اظهار کرد: علی رغم تولید ۹۷ درصد قطعات تراکتور و ۳۰ درصد انواع قطعات خودرو و وسایط نقلیه سبک و سنگین کشور در آذربایجان شرقی، توانمند سازی قطعه سازان برای ورود بیشتر به بازار تأمین قطعات صنایع وابسته به مجموعه نفت و پتروشیمی و صنایع ریلی و دیگر قطعات صنایع ماشین سازی و تجهیزات ضروری است .

وی ادامه داد: ۶۰۰ کارگاه و کارخانه قطعه‌سازی و تولید متنوع لوازم یدکی زمینه اشتغال حدود ۲۵ هزار نفر را فراهم کرده است که تنها بخشی از این ظرفیت در مسیر تأمین وتولید قطعات خودرویی است .

وی در ادامه با اشاره به وجود زیرساخت‌های لازم دو صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی در استان اظهار کرد: با تکیه بر نیروهای بومی و مطالعات انجام ‌گرفته، ظرفیت لازم برای تبدیل استان به قطب سوم تولید خودرو در کشور وجود دارد .

امین زاده گفت: صنعت خودروسازی در کشور یک صنعت استراتژیک بشمار می‌رود؛ چون که بنیان بسیاری از واحدهای تولیدی بر اساس قطعه‌سازی و خودروسازی استوار است و بر همین اساس این استان توان تولید ۷۰ درصدی قطعات مورد نیاز خودرو در کشور را داراست.

وی با ذکر این‌که میزان تولید قطعات خودرو در استان بالغ بر ۳۰۰ هزارتن در سال صرفه جویی ۲۵۰ میلیون یورویی را به دنبال دارد اضافه کرد: سالانه در حدود ۱۰ هزار تن قطعات تراکتور به خارج از کشور هم صادر می‌شود.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گفت: با این وجود و در طول ۱۰ سال اخیر به رغم مشکلات ناشی از تحریم‌ها رتبه قطعه سازی در استان به عدد هفت رسیده است که فرسوده بودن ماشین آلات، کمبود نقدینگی، عدم پرداخت به موقع مطالبات از سوی خودروسازان، پایین بودن حاشیه سود و نهایتاً بالا بودن نرخ بهره بانکی به کاهش رتبه استان منجر شده است.

امین زاده تصریح کرد: برای عبور از این مشکلات و کمک به رونق قطعه سازی، از یک طرف در حال مذاکره با شرکت‌های بزرگ تأمین قطعه و از طرف دیگر درصدد تسهیل و رفع موانع تولید، اعطا تسهیلات و همچنین ترغیب خودروسازان استانی مبنی بر تأمین قطعات از ظرفیت بومی و درون استانی و رفع محدودیت قطعه سازی صرفاً برای صنعت خودرو هستیم.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar