داخلی سازی ۴۰۰۰ قطعه خودرو در هلدینگ کروز

پنج شنبه 26 مرداد 02 ساعت 13:00
داخلی سازی ۴۰۰۰ قطعه خودرو در هلدینگ کروز

داخلی سازی قطعات خودرو یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای شرکت کروز طی ۱۲ سال فعالیت در حوزه خودکفایی است تلاشی که ثمره آن داخلی سازی بیش از چهار هزار قطعه و اشتغال آفرینی بیش از ۲۱ هزار نفر به صورت مستقیم در وضعیت فعلی کشور شده است.

مهدی کاکه کارشناس بخش خودکفایی شرکت کروز در حاشیه برگزاری هجدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن بیان این مطلب افزود: شرکت صنایع تولیدی کروز از ابتدای سال ۱۳۹۱ موضوع داخلی سازی قطعات را با تشکیل واحد خودکفایی قطعات آغاز و با ایجاد تیم‌های تخصصی ساخت داخل موفق شد تا با سرعت داخلی سازی در این مجموعه را افزایش دهد.

وی ضمن تشریح دستاوردهای شرکت کروز در حوزه داخلی سازی قطعات خودرو در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تاکید کرد: رویکرد اصلی شرکت کروز در زمینه داخلی سازی بیشتر از آنکه مبانی اقتصادی را شامل شود ایجاد بستری جهت اشتغال آفرینی برای تامین کنندگان داخلی به خصوص کارگاه‌های کوچک‌تر به واسطه برون سپاری تولید قطعات، رتبه‌بندی و ارتقای سطح کیفی تامین کنندگان و ایجاد سبد تامین برای تامین کنندگان است که نتیجه آن جلوگیری از خروج ارز از کشور است.

کارشناس بخش خودکفایی شرکت کروز از جمله اقدامات ارزشمند شرکت کروز در راستای داخلی سازی را ایجاد بانک اطلاعات جامع تامین کنندگان عنوان کرد و گفت: ایجاد این بانک اطلاعاتی باعث شناسایی ۲۰۰۰ سازنده داخلی در ۵۳ فرایند تولید مختلف شده است که موجب ایجاد زنجیره تامین قدرتمندی برای شرکت کروز شده و امکان داخلی سازی نزدیک به ۹۰ درصد پروژه‌های آتی خودروسازان را در کشور فراهم می‌کند.

کاکه رسالت کروز را داخلی سازی حداکثری و استفاده از پتانسیل و توانمندی داخل کشور بیان کرد و افزود: خوشبختانه هدف گذاری کروز در دستیابی به داخلی سازی حداکثری توسط تیم‌های تخصصی این مجموعه به سرعت در حال انجام است.

تامین خطوط تولید خودروسازان؛ اولویت کروز پلاس

در این نشست همچنین امیر قریب مدیر فروش شرکت کروز پلاس با بیان اینکه اولویت اصلی ما در حوزه فروش، تامین قطعات برای خطوط تولید خودروسازان است، افزود: البته در جریان تامین نیاز خودروسازان، نیم‌نگاهی به بازار افتر مارکت و تامین نیاز مصرف کنندگان نهایی که تمایل به استفاده از قطعات اصلی و باکیفیت دارند نیز خواهیم داشت و تلاش می‌کنیم که این بخش از نیاز بازار هم محقق شود.

وی در ادامه ضمن تشریح اقدامات هلدینگ کروزپلاس به روش‌های دسترسی مصرف کننده نهایی به قطعات تولیدی کروز پرداخت و اظهار کرد: شرکت کروز پلاس پس از تمرکز بر تامین نیاز خطوط تولید خودروسازان، تامین نیاز بازار مصرف با برند کروز پلاس را به عنوان قطعات کمکی در اولویت بعدی قرار داده و تلاش می‌کند این قطعات را از طریق شبکه توزیع خودروساز، سایت‌ها و کانال‌های مختلف در دسترس مصرف کننده نهایی قرار دهد.

مدیر فروش کروز پلاس در ادامه با اشاره به مشکلات امروز تولید کنندگان قطعات گفت: شرکت کروز تولیدکننده قطعات است و به دلیل مشکلاتی که در بخش تامین مواد اولیه، ظرفیت تولید و از همه مهم‌تر تامین قطعات دارد، ممکن است این موانع مشکلات و گرفتاری را برای خطوط تولید خودروسازان ایجاد کند و در نهایت کاهش عرضه قطعات در بازار افترمارکت را نیز به دنبال داشته باشد با این حال کروز تلاش می‌کند تا عرضه قطعات در کلان شهرهایی مانند تهران را افزایش دهد.

ایجاد آزمایشگاه تخصصی با هدف پوشش نیازهای آینده کروز  

در ادامه این نشست خبری حمید حسین‌زاده کارشناس توسعه نرم افزار مرکز تحقیقات شرکت کروز در تشریح اقدامات توسعه‌ای این شرکت در حوزه داخلی سازی و بومی سازی ایربگ ( ECU)، مالتی مددیا و جلو آمپر، تصریح کرد: همکاری با سه دانشگاه برتر کشور از سال ۹۲ و انجام  فعالیت‌های گروهی و تخصصی از اقدامات بخش توسعه‌ای واحد تحقیقات کروز است. همچنین در دو سال اخیر و به منظور ارتقای سطح طراحی و توسعه نرم افزاری و پوشش نیازهای آینده مجموعه کروز، دو آزمایشگاه ذخیره انرژی و آزمایشگاه سامانه‌های سایبر فیزیکی را در دانشگاه تهران تاسیس و راه‌اندازی کردیم.

وی در عین حال به توانایی بالای شرکت کروز در داخلی سازی قطعات اشاره و خاطرنشان کرد: اگرچه توانایی داخلی سازی در هر خودرو متفاوت است اما شرکت کروز به لحاظ توان داخلی سازی قادر به تامین تمامی قطعات است و در این زمینه صاحب دانش است.

در ادامه این نشست دستاوردهای کروز در بخش داخلی سازی قطعات، حامد نورافشار مدیر فروش شرکت ماد آریا ویستا گفت: شرکت ماد آرا ویستا به عنوان زیرمجموعه کروز در حوزه تولید صندلی خودرو است، محصولی که در نگاه اول ممکن است ساده به نظر برسد اما ورود به عرصه تولید صندلی خودرو اقدامی جسورانه است چرا که در حال حاضر اغلب واردکنندگان همزمان با واردات خودرو صندلی را نیز وارد می‌کنند.

تولید محصولات کروز در کلاس جهانی

وی ضمن اشاره به نقش مهم صندلی خودرو در راحتی راننده و سرنشین، سهم صندلی از سبد تولید خودرو را ۴ تا ۵ درصد برآورد کرد و گفت: ساخت صندلی و داخلی سازی ۴ تا ۵ درصدی به معنای توسعه داخلی سازی و کاهش هزینه تولید خودرو است اما با توجه به این که شرکت کروز محصولات خود را در کلاس جهانی تولید می‌کند مسلما سطح انتظار از کیفیت صندلی‌های تولید شده در شرکت کروز نیز در سطح جهانی است چنانچه در نمایشگاه قطعات تهران تقاضاهایی از شرکت‌های خارجی داشتیم.

مدیر فروش شرکت ماد آریا ویستا با بیان اینکه این شرکت تنها تولیدکننده صندلی‌های محصولات سواری و تجاری گروه بهمن است، خاطرنشان کرد: تولید صندلی در کلاس خودروهای دیگنیتی، فیدیلیتی و سایر محصولات گروه بهمن که مجهز به امکاناتی چون گرمکن و ... است، به سادگی امکان پذیر نیست.

رضا کاشی کارشناس واحد قوای محرکه شرکت کروز نیز در پایان نشست دستاوردهای داخلی سازی شرکت کروز به بخشی از پروژه های آتی این شرکت در بخش قوای محرکه پرداخت و پدال خودرو برقی تارا، دریچه باد برقی برای پلت فرم‌های مختلف را از پروژه‌های در دست اجرا شرکت عنوان کرد.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar