سایه تحریم‌ها بر بازار قطعات خودروهای سنگین

پنج شنبه 20 آذر 99 ساعت 11:42
سایه تحریم‌ها بر بازار قطعات خودروهای سنگین

رئیس اتحادیه خدمات فنی خودروهای سنگین اصفهان گفت: متاسفانه به خاطر تحریم‌ها و جلوگیری از ورود قطعات خارجی و همچنین نوسانات نرخ ارز، قطعات تقلبی خودروهای سنگین در بازار به وفور یافت می‌شود.

اکبر عشورین با اشاره به اتصال زنجیره‌های کسب و کار و صنعت و اقتصاد، اظهار کرد: هرچند این صنف به طور مستقیم متاثر از آثار کرونا و تعطیلی نشد، اما آثار بحران این پاندمی تا جایی پیش رفته که امروز بیشتر اعضای اتحادیه در پرداخت حق عضویت خود به اتحادیه دچار مشکل شده اند.

وی با ذکر اینکه امروز بخش تولید کشور ضربه سختی از کرونا خورده است، افزود: با توجه به طولانی شدن پاندمی کرونا، شیوع و گسترش آن در کشور انتظار می‌رود دستگاه‌های مختلف مانند دارایی، مالیات، تامین اجتماعی و ... مراعات حال اصناف کنند.

رئیس اتحادیه خدمات فنی خودروهای سنگین اصفهان در مورد تاثیر تحریم‌ها در تامین قطعات اولیه این صنف، توضیح داد: اگرچه در کشور توانایی تولید برخی ماشین آلات و قالب‌ها وجود دارد، اما مواد اولیه آنها همچون فولادهای صنعتی وارداتی هستند که تحریم‌ها باعث گرانی آنها شده است.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال یک تن آلومینیوم نیازمند ۷۰ میلیون تومان هزینه است که امروز این صنف را با بحران رو به رو کرده و بر روی هزینه‌های تولید قطعات تاثیر مستقیم گذاشته است.

عشورین در خصوص اینکه بهترین قطعات متعلق به کدام کشور است، گفت: باید توجه داشت که باکیفیت‌ترین قطعات مربوط به کشور آلمان و آمریکا است، از طرف دیگر اگرچه ایران تولیدکننده قطعات زیادی است، اما هم اکنون در تامین قطعات ماشین آلات هایتک در کشور دچار مشکل و ناچار به واردات هستیم.

وی تصریح کرد: با وجودی که بسیاری از تولیدکنندگان داخلی بر روی ساخت بعضی قطعات سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ اما برخی تجار ایرانی همان قطعه را باکیفیت و قیمت پایین از چین وارد کشور کرده که این اقدام آنها موجب ورشکستگی واحدهای تولیدی شده است.

رئیس اتحادیه خدمات فنی خودروهای سنگین اصفهان با اشاره به اینکه قطعات تولیدی در ایران شامل چند بخش است، اظهار کرد: برخی قطعات شناخته شده و برند هستند و مشتریان نسبت به خرید آنها اعتماد دارند و حتی در کشورهای همسایه نیز عامل فروش قطعات ایرانی فعال است، از طرف دیگر بعضی قطعه سازان متفرقه، قطعات را با کیفیت پایین تولید می‌کنند که این باعث کاهش اعتماد به قطعات داخلی می‌شود.

وی گفت: به خاطر تحریم‌ها و جلوگیری از ورود قطعات خارجی متاسفانه قطعات تقلبی در بازار به وفور یافت می‌شود، به عنوان مثال بر روی یک قطعه چینی، برند آلمانی زده می‌شود و این موجب شده که تشخیص کیفیت قطعات برای مصرف کنندگان و حتی مکانیک‌ها سخت و باعث آسیب به خودرو شود.

عشورین، افزود: اگر قطعات تولید ایران با کیفیت باشد دیگر نیاز به واردات نداریم، در غیر این صورت ناچار به واردات قطعات خودروهای سنگین هستیم.

وی تاکید کرد: افرادی که به عنوان لوازم فروش، اجناس خودروهای سنگین را توزیع می‌کنند باید دقت کنند تا منبع خرید آنها قاچاق و تقلبی نباشد.

رئیس اتحادیه خدمات فنی خودروهای سنگین اصفهان تصریح کرد: متاسفانه نوسانات نرخ ارز، بالا رفتن هزینه‌های تولید قطعات، تحریم‌ها و ... موجب کمبود قطعات در بازار و ایجاد بازار سیاه و اجناس تقلبی شده، به نوعی که امروز تولیدکننده و مصرف کننده هر دو دچار مشکل و آسیب شده اند.

وی، وجود این مشکلات را ناشی از مدیریت نادرست در کشور عنوان کرد و گفت: برخوردهای تعزیراتی با خرده‌فروشان اشتباه است و باید تخلف و فساد را از اصل شبکه ورود کالاهای قاچاق ریشه کن کرد.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar