عدم عرضه قطعات خودرو توسط یک قطعه ساز

بروزرسانی در: یکشنبه 5 خرداد 98 ساعت 13:26
عدم عرضه قطعات خودرو توسط یک قطعه ساز

چرا ۱۶۰ هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان در حال خاک خوردن است؟ نیامدن این خودروها به بازار به نفع چه کسانی است؟ خودروسازان معطل کدام قطعات هستند؟ این سؤال‌هایی است که نمایندگان انجمن قطعه سازان در جلسه خبری خود با خبرنگاران مطرح کردند و گفتند اگر جواب این سؤال‌ها را انجمن خودروسازان بدهد، گره مشکلات تولید خودرو بازمی شود. نمایندگان آنها، اظهار داشتند اگر انجمن خودروسازان بگوید که کدام قطعه ساز بیشترین وام را گرفته و یا بیشترین سهم را از ارز دولتی داشته، معلوم می‌شود که مقصر نابسامانی بازار خودرو چه کسی است. این افراد با آن‌که پول دارند و تولید کردند ولی نمی‌خواهند محصولات خود را به خودروسازان بدهند. قطعه سازان این ادعا را دارند که یک شرکت قطعه ساز که در حال خرید کارخانجات نیمه تعطیل است از دادن قطعه به خودروسازان امتناع می‌کند.

فیلم‌هایی که از احتکار قطعه خبر می‌دهد

آن‌ها فیلم‌هایی دارند که نشان می‌دهد شرکت قطعه ساز معروف با آنکه در انبارهایش قطعه دارد ولی تمایلی به عرضه آن به گروه‌های خودروسازی ندارد و گویی با این اتفاق می‌تواند سهم بیشتری در گروه‌های خودروسازی که قرار است سهام دولتی آنها واگذار شود، داشته باشد.

دود عرضه نکردن قطعه به چشم مردم رفت

خارج از نگاه‌های سیاسی عرضه نکردن قطعات به گروه‌های خودروسازی قیمت خودرو را افزایش می‌دهد و دود آن به چشم مصرف کننده می‌رود. انجمن قطعه سازان از نهادهای نظارتی خواست که برای پایان دادن به این شرایط و برای آنکه تر و خشک با هم نسوزد در حوزه قطعه و کمبودهایی که در بازار وجود دارد (به غیر از قطعاتی که ایران در تحریم به سر می‌برد) ورود کنند.

خبر درست است؛ اما دو قطعه ساز

یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت که خواست نامش عنوان نشود در خصوص عدم عرضه قطعه توسط یک کارخانه قطعه ساز، گفت: آنگونه که اطلاع یافتیم دو شرکت از عرضه قطعه پیشگیری کردند و اجازه ندادند قطعات مورد نیاز تولید خودرو وارد خط تولید کارخانجات خودروسازی شود. وی ادامه داد: در حال بررسی دقیق این موضوع هستیم تا شرایط عرضه قطعات از طرف دو شرکت قطعه سازی معلوم شود. وی اذعان داشت: باید مشکل عدم ارائه قطعه توسط قطعه سازان حل و فصل شود تا تولید خودرو صدمه نبیند.

انحصار قطعه کار دستمان داد

فرهاد به نیا سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو که خبر عرضه نکردن قطعه به گروه‌های خودروسازی را فاش کرد، گفت: انحصار در تولید بعضی قطعات خودرو کار دستمان داده است. آن‌گونه که مطلع شدیم ۱۶۰ هزار خودرویی (ارزش این خودروها ۸ هزار میلیارد تومان است) که در پارکینگ خودروسازان است، به دلیل ارائه نکردن قطعه توسط یک شرکت قطعه‌سازی است. قطعات آنها در انبار است و نمی‌خواهند نسبت به عرضه قطعات خود اقدام کنند.

وی تأکید کرد: اگر قطعات در انبارها نگهداری نشود، می‌توان خودروهایی را که تجاری‌سازی نشده است تکمیل کرد.

انجمن خودروسازان اسم را بگوید

وی ادامه داد: بتازگی انجمن خودروسازان اعلام کرده حجم زیادی از تولیدات خودروسازان به خاطر کمبود قطعه راهی بازار نشده است. این انجمن باید بگوید کدام قطعه‌ساز سهم قابل توجهی از اختصاص ندادن قطعه به گروه‌های خودروسازی دارد؟

قطعه‌ای نیست که نتوانیم وارد کنیم

به نیا اظهارداشت: ما می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم و در این مورد هیچ ابهامی وجود ندارد. با قاطعیت می‌گویم قطعه‌ای نیست که نتوانیم وارد کنیم، ولی واردات قطعه نیاز به پول دارد. همان پول و تسهیلاتی که قرار بود بانک مرکزی تخصیص دهد. سال پیش وقتی ۴ هزار میلیارد تومان به صنعت خودروسازی تزریق شد، تولید خودرو صد درصد افزایش پیدا کرد.

پیگیری یک خبر فاش شده

یکی از مدیران نارنجی‌پوش جاده مخصوص که خواست نامش عنوان نشود در خصوص خبری که انجمن قطعه‌سازان فاش کرد، گفت: بتازگی مطلع شدیم یکی از قطعه‌سازان از ارائه قطعه امتناع می‌کند و می‌گوید: قطعات را به دلیل نداشتن پول نمی‌تواند تولید کند، ولی باخبر شدیم این گفته صحت ندارد و در انبارهایشان قطعات مورد نیاز خودروسازان را دارند. قرار است این موضوع پیگیری شود.

نامه‌نگاری با بانک مرکزی

در ادامه این جلسه مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی با اشاره به نامه‌نگاری انجام شده این انجمن با رئیس کل بانک مرکزی، گفت: در نامه ۱۴ اردیبهشت‌ماه که به رئیس کل بانک مرکزی ارسال شد، به رشد سه برابری تهیه مواد اولیه و زمان کم قطعه‌سازان و خودروسازان در تأمین مواد تأکیداتی را مطرح و از وی درخواست کردیم تا تدبیری اتخاذ شود تا تسهیلات ۷ هزار میلیارد تومانی به صورت اضطرار در اختیار صنایع قطعه‌سازی و خودروسازی قرار گیرد.

بیگلو تأکید کرد: اگر پرداخت ۸۴۴ میلیون یورویی وعده داده شده تا دو هفته دیگر به تأخیر بیفتد، صنعت قطعه‌سازی زمینگیر خواهد شد و بیش از ۷۵۰ هزار شغل درگیر با این صنعت در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

ایران جیب

قهر قطعه سازان و خودروسازان

۷ قطعه خودرویی که بیشتر از همه بازیافت می‌شوند

به خاطر نبود قطعه ۶۰ هزار خودرو در انبارهای ایران خودرو خاک می‌خورد

با وجود فروش نقدی ۲۶۰ هزار خودرو در ۱۰ دقیقه خودروسازان پول قطعه ساز را نمی‌دهند

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "عدم عرضه قطعات خودرو توسط یک قطعه ساز"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
ممد
مهمان

خودروسازها خودشون دزد اصلی هستن قطعه ساز هم خوب میکنه قطعه نمیده چون میدونه پولی از خودرو ساز دزد بهش پرداخت نمیشه مقصر اصلی خود کارخونه های خودروسازن که بازار خودرو رو اشفته کردن