مشکلات قطعه سازان در پروژه ساخت داخل

یکشنبه 28 مهر 98 ساعت 10:22
مشکلات قطعه سازان در پروژه ساخت داخل

داخلی‌سازی قطعات درحال عادی بین شش الی ۹ماه زمان می‌برد، ولی داخلی‌سازی مواد اولیه با آلیاژهای فولادی، آلومینیومی و مواد پتروشیمی یک تا دو سال زمان می‌برد

در وضعیتی تاکید می‌شود قطعه‌سازان شمار بیشتری ازقطعات خودرو را درداخل تولید کنند و از نیاز خودروسازان به واردات بکاهند که آن‌ها هنوز درتامین اولین نیازهای خود یعنی منابع مالی و مواد اولیه مانده‌اند. بخش عمده این نیاز مالی ناشی از بدهی ۲۰میلیارد تومانی خودروسازان و عدم تسویه آن ایجاد شده و ازسرعت تولید کاسته و بخشی دیگر از آن مربوط به‌مواد اولیه است. مواد اولیه‌ای که قبلاً از خارج از کشور وارد می‌شد و حالا قرار است توسط صنایع مادر مانند صنایع فولاد، آلومینیوم، مس و غیره تأمین شود. بااین‌حال روند داخلی‌سازی این صنایع به ‌قدری طولانی است که به‌نظر نمی‌رسد بتوانند نیاز قطعه‌سازان را به‌ موقع برطرف کنند.

کمبود نقدینگی، بزرگ‌ترین مشکل صنعت‌قطعه

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با اشاره به اینکه هم اکنون بدهی خودروسازان به ‌قطعه‌سازان به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، می‌گوید: «اکنون مشکل اصلی قطعه‌سازان کمبود شدید نقدینگی است که در به‌ وجود آمدن آن عوامل گوناگونی مانند عدم ‌پرداخت تسهیلات مصوب دولت دخیل است.»

مازیار بیگلو با اشاره به ‌اینکه درزمان تصویب ۸۴۴ میلیون یورو تسهیلات این رقم به‌ریال، ۷۰هزار میلیارد ریال ارزش داشت، ولی اکنون نزدیک به ۱۱۰هزار میلیارد ریال ارزش دارد، اضافه می‌کند: «با توجه به ‌اینکه این مبلغ پرداخت نشد، شاهد این بودیم که کمبود همین نقدینگی باعث بلوکه‌ شدن خودروهای کف پارکینگ شد.»

وی ادامه می‌دهد: «مشکل دوم هم به‌ بحث قراردادهای قطعه‌سازان برمی‌گردد؛ اصلاح قیمت‌ها درهر دو گروه خودروساز آغاز شده و در حال طی‌ کردن روال خود است، ولی هنوزهم قیمت‌ها با قیمت واقعی فاصله دارند. دلار کماکان با نرخ ۱۰هزار و ۵۰۰تومان درصورت‌های مالی هرکدام از شرکت‌های خودروساز محاسبه می‌شود، درصورتی که ارز به بالای ۱۲هزار تومان رسیده است. بنابراین این موضوع به‌عنوان مشکل دوم صنعت ‌قطعه شناخته می‌شود.»

اصلاح قراردادها یکی از ملزومات داخلی‌سازی

همان‌طورکه اشاره شد، بحث اصلاح قراردادهای قطعه‌سازان موضوع مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. در این مورد بیگلو بیان می‌کند: «هنوز به ‌این مرحله که شرایط عمومی قراردادها و یا نحوه پرداخت آن‌ها تغییر کند، نرسیده‌ایم. ولی اصلاح قیمت قراردادها دربرنامه و درحال انجام است. ولی تمام این زحمات به خاطر عدم ‌امکان پرداخت مطالبات قطعه‌سازان توسط خودروسازان باتوجه به‌مشکلات تأمین نقدینگی که هم دامن‌گیر خودروساز است و هم قطعه‌ساز، عملاً بی‌حاصل خواهد بود.»

دبیر انجمن قطعه‌سازان بااشاره به‌ اینکه این روزها صنعت‌ قطعه با موضوع داغ داخلی‌سازی قطعات مواجه است، اضافه می‌کند: «بحث داخلی‌سازی قطعات پیش از اینکه به‌این گستردگی عنوان شود، موضوعی بود که وجود داشت؛ ولی شاید آن اجماع لازم را نداشت؛ یعنی هرقطعه‌ساز برای خودش تا زمانی که توجیه اقتصادی وجود داشت، این کار را انجام می‌داد، ولی این طرح‌های میز تعمیق موجب ساماندهی این بخش شد. همچنین برگزاری این میزها موجب تشکیل یک بانک اطلاعاتی شد.»

کاهش مشکلات قطعه‌سازان با میزهای تعمیق

وی با ذکر اینکه بدون خرید ماشین‌آلات، ساخت قالب‌ها اتفاق نخواهد افتاد اظهار داشت: «زمانی برنامه ‌ریزی شده بود خودروسازان سرمایه لازم برای داخلی‌سازی را پرداخت کنند، ولی الان خودروسازان با توجه به‌مشکل کمبود نقدینگی که دارند، امکان پرداخت ندارند و خودشان درهزینه‌های روزانه‌شان مانده‌اند. آن‌ها اکنون مطالبات روزانه قطعه‌ساز را نمی‌توانند پرداخت کنند که بخواهند اضافه‌پرداخت هم داشته باشند.»

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اضافه می‌کند: «مشکل دوم که درحال شکل‌گیری است، این است که قطعه خودش از مواد اولیه تشکیل شده است. ما الان به‌سمتی می‌رویم که مواد اولیه داخلی را نداریم؛ مثل آلیاژهای فولادی، آلومینیومی، مسی و حتی خیلی از محصولات پتروشیمی که درکشور تولید نمی‌شود و جای تأسف دارد. ولی قطعه‌ساز هم نمی‌تواند دست به‌تولید آن بزند و تولید آن برعهده صنایع دیگر است.»

بیگلو با اشاره به‌اینکه دو موضوعی که به آن‌ها اشاره شد، صنعت قطعه و بعد از آن خودرو را تهدید می‌کنند، می‌گوید: «اگر بخواهیم قطعه‌ای را تولید کنیم، ولی مواد اولیه آن در داخل کشور نباشد یا وارداتش همان مشکلات قبلی را داشته باشد، مسلماً روند تولید و مهم‌تر از آن خودکفایی با کُندی انجام خواهد شد. پیشنهاد ما از روز اول این بود که میزهای داخلی‌سازی مواد اولیه باید زودتر از میزهای صنعت‌قطعه برگزار می‌شد. به این علت که هم به‌سرمایه‌ بیشتری نیاز دارند و هم ازحمایت دولت برخوردار بودند و از بازار سرمایه جذب می‌کردند و درنهایت نسبت به‌پروژه‌های قطعه‌سازی زمان‌برتر هستند. داخلی‌سازی قطعات درحال عادی بین شش الی ۹ماه زمان می‌برد، ولی داخلی‌سازی مواد اولیه با آلیاژهای فولادی، آلومینیومی و مواد پتروشیمی یک تا دوسال زمان می‌برد و ای‌کاش آن‌ها زودتر به‌سمت داخلی‌سازی پیش رفته بودند.»

وی ادامه می‌دهد: «پیشنهاد انجمن این است که حداقل در خصوص مشکل نقدینگی برای میزهای خودکفایی که سخت‌افزار هستند و شامل ماشین‌آلات می‌شوند، صندوق توسعه ملی تحت پوشش وزارت صنعت برای سرمایه‌گذاری‌ ورود پیدا کند و با مدیریت وزارت صنعت که میزهای داخل را مدیریت می‌کند، صندوق توسعه ملی هم حداقل سرمایه سخت‌افزاری را تأمین کند.»

دنیای خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar