گلایه تولیدکنندگان تایر از بانک مرکزی

شنبه 10 اسفند 98 ساعت 14:39
گلایه تولیدکنندگان تایر از بانک مرکزی

رئیس انجمن تولید کنندگان تایر با گلایه از اینکه نزدیک به ۳ ماه هست که بانک مرکزی ارزی به کارخانه‌های تایرسازی اختصاص نداده است،گفت: برای نوسازی خطوط تولید تنها ۵۰ میلیون دلار برای تمام تولیدکنندگان تایر کافی است.

رضا گنجی در نشست خبری با ذکر اینکه هم اکنون در پیک تقاضا شب عید در بازار لاستیک هستیم، اظهارداشت: البته این وضعیت تنها به خودروهای پراید، سمند و پژو مربوط است که تمام آنها در داخل کشور تولید می‌شود. امسال تولیدکنندگان تایر یک میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک نسبت به سال پیش تولید کرده‌اند که این رقم کاملاً درخواست داخلی را تأمین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه صنعت تایر کشور ۹ کارخانه دارد که بیش از ۸۰ درصد تایر کشور را تأمین می‌کنند، افزود: در ۱۰ ماهه امسال این صنف ۲۱۱ هزار تن تایر تولید کرده است که این میزان نسبت به سال اخیر ۴ هزار تن بیشتر است.

گنجی در خصوص ممنوعیت واردات تایر هم افزود: هم اکنون ۸۰ درصد از نیاز بازار از داخل تأمین می‌شود و مابقی ۲۰ درصد باقیمانده، بخش اعظمی مربوط به لاستیک‌های کامیون است که هم اکنون این کسری هم برطرف شده است.

وی با گلایه از اینکه نزدیک به ۳ ماه هست که بانک مرکزی ارزی به کارخانه‌های تایرسازی اختصاص نداده است، تصریح کرد: نزدیک به ۳۰ درصد از مواد اولیه تایرسازی (مواد شیمیایی تایر) از طریق واردات و ۷۰ درصد باقیمانده هم از داخل کشور تأمین می‌شود.

رئیس انجمن تولید کنندگان تایر گفت: تولیدکنندگان تنها ۳۰ درصد ارز می‌گیرند اما تاجری که یک تایر کامل وارد می‌کند، ۱۰۰ درصد ارز برای واردات دریافت می‌کند. مثلاً اگر تایری ۲۰ دلار قیمت داشته باشد، ما تنها ۶ دلار ارز می‌گیریم، در صورتی که وارد کننده تایر تمامی ۲۰ دلار را ارز دریافت می‌کند.

واردات ۴ میلیون حلقه لاستیک کامیون آنهم با ارز دولتی

وی با ذکر اینکه ما نیازمند حمایت هستیم اما نیاز مالی نداریم، اضافه کرد: برای ما سؤال است وقتی نزدیک به ۳۰۰ هزار حلقه لاستیک کامیون در کشور کمبود داریم چرا حدود ۴ میلیون حلقه لاستیک آنهم با ارز دولتی وارد کشور شده است.

رئیس انجمن تایرسازان با اشاره به اینکه یک پروژه تایری سازی در کردستان تعریف شده است، گفت:  اگر این کارخانه راه‌اندازی شود، کشور از همه تایرها بی‌نیاز خواهد شد و دیگر نیازی به واردات لاستیک نخواهد داشت. این پروژه مثلاً ۱۵۰ میلیون ارز نیاز دارد و واردات ماشین‌آلات تایرسازی با ارز آزاد هیچ صرفه‌ای نداره، چون بالاخره پس از ۱۰ سال استفاده ماشین‌آلات مستهلک می‌شود و این استهلاک قیمت تمام شده را افزایش می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه باید ارز مناسب‌ در اختیار تولیدکننده قرار گیرد، اظهارداشت: بعضی از تایرسازی‌ها با زیان در حال تولید هستند برای رفع این موضوع به سازمان حمایت اعلام کرده‌ایم که لاستیک برای آنها ۳.۵ میلیون تومان تمام می‌شود اما قیمت مصوب برای فروش ۲ میلیون تومان است! این قیمت‌ها هر روز زیان تولیدکنندگان را افزایش خواهد داد.

به عقیده گنجی، رانت موجود در ارز دولتی در نهایت به توزیع کننده می‌رسد نه به کارخانه چون ما باید با قیمت مصوب بفروشیم. ارز دولتی تماماً رانت است و این ارز نه تنها به تایر، بلکه حتی به دیگر موارد دیگر هم نباید ارز دولتی اختصاص پیدا کند.

رییس انجمن تولید کنندگان تایر با بیان اینکه اگر تنها ۱۵۰ میلیون دلار ارز برای این صنف در نظر گرفته شود و یک کارخانه تایرسازی دیگر احداث خواهیم کرد، گفت: برای نوسازی خطوط قدیم هم تنها ۵۰ میلیون دلار برای تمام تولیدکنندگان تایر کافی است. این در حالی است که برای واردات تایر آن هم تنها تایر کامیون، ۴۰۰ میلیون دلار ارز اختصاص پیدا کرده است.

تسنیم

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar