مزایای استفاده از باد نیتروژن برای لاستیک خودرو

بروزرسانی در: یکشنبه 14 مهر 98 ساعت 11:50
مزایای استفاده از باد نیتروژن برای لاستیک خودرو

با توجه به اهمیت بالای باد لاستیکهای خودرو در جهت ایمنی، مصرف سوخت و طول عمر بهتر است از باد نیتروژن استفاده کنیم تا از مزایای آن بهره مند شویم.

باد لاستیک یکی از اصلی‌ترین مواردی است که راننده خودرو باید به آن توجه نماید، چون هم تنظیم بودن آن موجب کاهش هزینه‌ها یعنی کاهش مصرف سوخت می‌شود که این امر خود موجب کاهش هزینه می‌شود وهمچنین باد لاستیک یکی از مهم‌ترین نکات ایمنی مربوط به خودرو است. بر این اساس باد نیتروژن یکی از گزینه‌های مورد توجه رانندگان است.

طبق تحقیقات انجام گرفته روی باد نیتروژن، میزان کاهش آن یک سوم باد اکسیژن و باد معمولی است.

مزایای باد نیتروژن را در ۴ دسته گوناگون می‌توان دسته بندی کرد:

ثبات بیشتر باد لاستیک

حذف رطوبت

عدم شرکت در احتراق

امنیت بالا

ثبات بیشتر باد لاستیک:

طبق توضیحی که در بالا برای شما همراهان گرامی ارائه شد میزان کاهش باد نیتروژن یک سوم بادهای دیگر می‌باشد و این عمل به خاطر این موضوع می‌باشد که مولکولهای باد نیتروژن نسبت به بادهای دیگر بزرگ‌تر می‌باشند و ما شاهد هدر رفت کمتر این نوع از باد لاستیک هستیم و یکی دیگر از مواردی که این موضوع را اثبات می‌نماید این موضوع می‌باشد که باد نیتروژن نسبت به تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم‌تر بوده و توانسته در آزمایشات نمایش قابل قبولی از خود نشان بدهد.

حذف رطوبت:

باد معمولی خودروها از انواع مولکولهای گاز تشکیل شده که اگر مورد آزمایش قرار گیرند نشان می‌دهند که ۷۸ درصد این باد را نیتروژن تشکیل داده است و ۱ درصد آن را گازهای دیگر و ۲۱ درصد را اکسیژن و به خاطر این موضوع که این نوع از باد دارای رطوبت می‌باشد و مانند هوای بیرون می‌باشد موجب خوردگی و آسیب به لاستیک خودرو می‌شود و لاستیک خودرو را دچار خوردگی و پارگی می‌کند و باد نیتروژن به خاطر نداشتن رطوبت موجب جلوگیری از این عمل می‌شود.

عدم شرکت در احتراق:

یکی از عوامل مهم در تحریک احتراق، اکسیژن می‌باشد و این امر در حوادث بسیار ممکن است خطرناک باشد و جان سرنشینان را به خطر بیندازد اما باد نیتروژن تاثیری در تحریک حریق ندارد و این عامل می‌تواند یک مزییت برای انتخاب مجدد باد نیتروژن برای لاستیکهای خودرو باشد.

تمامی خودروهایی که ممکن است نیاز به ورود در آتش داشته باشند مثل خودروهای آتش نشانی و…. باید از باد نیتروژن برای لاستیکهای خود استفاده کنند چون ممکن است دچار حادثه در حریق شوند و باید عامل کمک کننده‌ای یه افزایش حریق نباشند.

امنیت بالا:

باد نیتروژن به خاطر سبکی آن نسبت به بادهای دیگر و بزرگ‌تر بودن مولکولهای آن نسبت به مولکول‌های دیگر بادها، با سرعت بیشتری گرما را از خود دفع می‌نماید و از ترکیدگی لاستیک خودرو و ایجاد حادثه برای سر نشینان جلوگیری می‌کند و به همین خاطر می‌باشد که برای باد خودروهای مسابقه هم از باد نیتروژن استفاده می‌کنند.

معایب باد نیتروژن:

یکی از معایبی که باد نیتروژن دارد این است که همه جا در دسترس نیست و زمینه کمتری نسبت به بادهای دیگر در سطح کشور دارد و کمی هزینه باد نیتروژن نسبت به با های دیگر بیشتر می‌باشد.

مزایای کلی استفاده از نیتروژن در تایر خودرو:

افزایش فوق العاده عمر لاستیک:

به خاطر سرد بودن همیشگی لاستیک با این گاز، عمر لاستیک تا ۴۰% افزایش می‌یابد.

نرم شدن کمک‌های ماشین:

به خاطر نرم شدن لاستیک همیشه جلوبندی سالم می‌ماند و موجب استهلاک کم کمک‌ها و سالم ماندن اتاق می‌شود و تا ۷۰% چرخ‌ها بالانس می‌شوند.

تنظیم باد همیشگی لاستیک‌ها:

مولکول‌های نیتروژن درشت‌تر از هوا هستند. گاز نیتروژن هیچ‌وقت از هوای گرم و سرد تأثیر نگرفته و همیشه ثابت است.

کاهش مصرف سوخت:

چون اصطکاک لاستیک با زمین به خاطر گاز نیتروژن کم می‌شود، کاهش مصرف آر ۱۰% تا ۱۵% را به دنبال دارد.

ترمزگیری عالی در سرعت‌های بالا و شدید:

به دلیل نرمی بیش از حد این لاستیک‌ها با باد نیتروژن، ترمزگیری خودرو تا ۳۰% افزایش می‌یابد.

مناسب برای رینگ‌های اسپرت:

تمامی کوبیدن و خشکی این نوع رینگ‌ها ۱۰۰% برطرف می‌شود.

نکته : قیمت بالاتر گاز نیتروژن، خالص بودن و درستی درجه خلوص اظهار شده محصول برای مصرف کننده و نحوه تزریق آن (مکش کامل باد لاستیک و بعد، تزریق نیتروژن واقعی به آن) باید در نظر گرفته شود.

تسنیم

 

دلیل صدای غیرعادی زمان ترمز گیری چیست؟

چه کنیم خودروی ما نیاز به تعمیر نداشته باشد؟

نکات مهم در مورد محافظت از شیشه‌های خودرو

۱۱ عادت اشتباه در رانندگی که به خودرو آسیب می زند

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar