قطعا قیمت خودرو می‌شکند

بروزرسانی در: سه شنبه 17 اردیبهشت 98 ساعت 16:00
قطعا قیمت خودرو می‌شکند

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معدن مجالس خبر داد: به‌طورقطع قیمت خودرو می‌شکند و شرایط به همین صورت باقی نمی‌ماند. طی هفته آینده با وزیر صمت در مورد ساماندهی بازار خودرو و بحث واردات جلسه داریم.

عبدالله رضیان عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص نشست‌های برگزارشده مرتبط با خودرو گفت: طرحی توسط نمایندگان مجلس در مورد بازار خودرو و مبحث واردات ارائه شد که ایراداتی به آن گرفته و روز یکشنبه به کمیسیون بازگشت داده شد. طرح موردنظر بیشتر در خصوص مبحث کمک به خودروهای هیبریدی است و در رابطه با بحث واردات است. شورای اقتصادی سران قوا واردات خودرو را ممنوع کرده است ولی مجلس مشکل خاصی در این رابطه ندارد. قرار شد در مورد واردات با حضور وزیر صمت بحث‌هایی انجام پذیرد.

جلسه با وزیر صمت

وی در مورد ساماندهی بازار خودرو گفت: قرار بر این بود که این هفته با حضور وزیر صمت برای ساماندهی بازار خودرو صحبت شود که نشست با کمیسیون به هفته آینده موکول شد. به عقیده من در مورد ساماندهی بازار خودرو سهل‌انگاری انجام گرفته و قضیه جدی گرفته نمی‌شود. هم اکنون نگاه مجلس این است که با حضور وزیر به‌صورت مفصل و در یک نشست غیرعلنی در رابطه باقیمت خودروها صحبت شود.

عرضه کم خودروسازان و سرمایه‌گذاری مردم

رضیان در مورد عوامل گرانی و التهاب بازار خودرو اظهار کرد: دو عامل اصلی موجب افزایش قیمت شده که یکی از آن‌ها مربوط به میزان عرضه در بازار است. هم اکنون واردات خودرو بسته‌شده است و میزان تولیدات توسط گروه‌های خودروسازی هم کاهش‌یافته است. علت دیگر هم این است که مردم با توجه به میزان نقدینگی که در اختیاردارند به سمت بازار خودرو می‌روند چون که بازار مناسب‌تر و قابل‌اطمینان‌تری برای این کار وجود ندارد. بازار خودرو به دلایل ذکرشده ملتهب شد و از طرفی هم احساس می‌شود که شیطنت‌هایی از سوی خودروسازان و دلالان انجام گرفته است. مطمئن نیستیم که گروه‌های خودروسازی در به وجود آمدن وضعیت کنونی دخیل بوده‌اند یا خیر ولی درهرصورت التهابی به وجود آمده و قیمت‌های کاذب در سایت‌های مجازی منتشرشده است.

قانون فروش خودروهای کارکرده

وی در پایان به روند بازار و ماجرای پنهان‌سازی قیمت در سایت‌های آگهی چنین اشاره کرد: قیمت‌هایی که هم اکنون در بازار خودرو وجود دارد نمی‌تواند دوام بیاورد و مطمئناً قیمت خودرو می‌شکند. نگاه مجلس این است که با حضور دولت شرایط بازار خودرو را کنترل کند و ثبات در قیمت‌ها ایجاد شود. لازم به ذکر است که برداشتن قیمت‌ها از روی سایت‌های آگهی موجب روان‌تر شدن بازار شده است. قیمت‌هایی که اعلام می‌شد کارشناسی شده نبود و برای مشخص شدن قیمت خودرو باید این مسئله در بنگاه‌ها انجام شود. لازم است که کنترل دقیقی بر روی قیمت‌ها انجام پذیرد تا جلوی سوءاستفاده‌ها گرفته شود. قانون خاصی برای فروش یک خودرو به طور کارکرده وجود ندارد. ولی اگر امنیت اقتصادی به‌واسطه قیمت‌گذاری نادرست به هم بخورد برای آن قانون وجود دارد و دستگاه قضایی هم می‌تواند ورود پیدا کند.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar