قیمت خودرو حباب دارد و اگر نیازی به خرید خودرو ندارید وارد این معرکه نشوید

بروزرسانی در: دوشنبه 14 مرداد 98 ساعت 21:03
قیمت خودرو حباب دارد و اگر نیازی به خرید خودرو ندارید وارد این معرکه نشوید

رئیس انجمن همگن قطعه سازان گفت: قیمت خودرو حباب دارد و هموطنان اگر نیازی به خودرو ندارند، وارد این معرکه نشوند.

محمدرضا نجفی منش با ذکر اینکه مردم به دلیل حفظ پول روی خودرو سرمایه گذاری نکنند، تصریح کرد: «پیش بینی بنده درست از آب درآمد و هم اینک شاهد قیمت خودرو در بازار هستیم.»

وی در مصاحبه با برنامه "رویداد" ادامه داد: «این قیمت برای خودروساز تاکنون افزایشی بوده؛ مگر اینکه قیمت دلار کاهش یابد. ما هم عقیده داریم خودرو در کارخانه و بازار باید یک نرخ داشته باشد تا تعیین تکلیف برای همه سهل شود.»

نجفی منش با اشاره به نقصان در تولیدات گفت: «قطعه ساز از نظر تأمین نقدینگی دچار مشکل است و با توجه به اینکه همه این قضیه را می‌دانند، اما اقدامی انجام نمی‌گیرد.»

وی افزود: «در حا حاضر تمام خریدها در بازار نقدی است. حقوق کارگر را می‌توان با یکماه فاصله داد ولی خریدها باید نقدی انجام گیرد؛ لذا پیشنهاد دادیم پول قطعه ساز حداکثر یکماهه پرداخت شود اما در حال حاضر این روند از یک ماه آغاز شده و بعضاً به یکسال هم رسیده است.»

نجفی منش یادآوری کرد: «اگر مسئولان کمک کنند قطعه ساز پول خود را به موقع دریافت کند، کسری تولید نخواهیم داشت.»

وی در مورد اینکه چرا خودروساز توان پرداخت پول قطعه سازان را ندارد، گفت: «در گذشته شورای رقابت قیمت‌هایی پایین را در نظر گرفته و لذا خودروسازان زیانی ۲۰ هزار میلیاردی دیدند و تأمین مالی خود را از دست دادند.»

نجفی منش با ذکر اینکه اگر تولید خودروساز طبق برنامه انجام شود، قیمت بازار و کارخانه یکی خواهد شد، افزود: «اگر قیمت گذاری ۵ درصد زیر حاشیه بازار عملیاتی می‌شد، شاهد کاهش سریعتر قیمت می‌بودیم. بنده موافق قیمت گذاری حاشیه بازار هستم تا حباب قیمت خودرو از بین برود.»

وی ادامه داد: «حجم فروش خودرو افزایش یافته است. البته امیدواریم تأمین نقدینگی انجام گیرد تا قیمت‌ها تعدیل شود.»

نجفی منش یادآوری کرد: «ما از قیمت‌های یکماه بعد خبر نداریم؛ ولی امیدواریم روند کاهشی باشد.»

همچنین حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره ضمنی به بهبود وضعیت بازار خودرو گفت: «در تأمین قطعات خودرو کمبود داریم و قطعاً بازار با ثبات نخواهد بود.»

وی افزود: «تا چند ماه اخیر قیمت گذاری دقیق مشخص نبود ولی هم اکنون شاهد روندی کاهشی هستیم و البته قیمت‌ها همچنان بالاست و نمی‌توان گفت خودروهای پر مصرف قیمت مناسبی دارند.»

گرمابی گفت: «بازار خودرو طی هفته‌های گذشته از ثبات و آرامش بیشتری ظرف چند ماه پیش برخوردار بوده است.»

وی افزود: «دولت مبلغ ۴هزار میلیارد تومان در اختیار خودروسازان قرار داد و مجلس نظارت کرد که این مبلغ برای مطالبه قطعه سازان صرف شود. از طرفی می‌توان دوباره تسهیلات بانکی را برای خودروساز افزایش داد تا قیمت عمده مطالبات قطعه سازان پرداخت شود.»

گرمابی نوسانات دلار را مشکلی پیش روی خودروساز دانست و افزود: «بنده از خودروسازان دفاع نمی‌کنم. این‌ها برخی خودروها را پیش فروش و دولت و مجلس هم آن‌ها را مجبور کردند به قیمت قبلی بفروشند.»

وی یادآوری کرد: «بعضی خودروها به خاطر کمبود و یا نبود چند قطعه در انبار مانده؛ لذا سرمایه صرف شده اما خودرو همچنان در پارکینگ‌هاست. گاه آمار تولید و فروش اشتباه گرفته می‌شود و خودروسازان فقط آمار تولید را ارائه می‌دهند.»

رادیو گفت و گو

قیمت گذاری تهاجمی اشتباه است

بررسی نوسان قیمت خودرو در سه سناریو مختلف

قیمت ۴ محصول ایران خودرو اصلاح و منتشر شد

تفاوت قیمت خودروهای مناطق آزاد با سایر نقاط کشور

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "قیمت خودرو حباب دارد و اگر نیازی به خرید خودرو ندارید وارد این معرکه نشوید"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
امیر
مهمان

دروغگو !
شورای رقابت عامل زیان بوده یا سو مدیریت و بچاپها ؟
انحصار برداشته بشه همتون باید برید غاز بچرونید