لزوم اراده قوی برای حل معضل بزرگ موتورسیکلت‌ها در شهر تهران

یکشنبه 17 شهریور 98 ساعت 17:04
لزوم اراده قوی برای حل معضل بزرگ موتورسیکلت‌ها در شهر تهران

یک عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر لزوم اراده قوی برای حل معضل بزرگ موتورسیکلت‌ها در شهر تهران گفت: موتورسیکلت بخش عمده‌ای از فراوانی وسایل نقلیه را به خود اختصاص داده در حالیکه نقش بیشتری در آلودگی هوا داشته و ضریب ایمنی پایین‌تری دارد.

شهربانو امانی در یکصد و شصت و سومین نشست علنی شورای شهر تهران در تذکری در مورد ساماندهی موتورسیکلت‌ها در شهر تهران گفت: بر اساس آماری که به بنده رسیده نزدیک به ۲.۴ میلیون دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران تا پایان سال ۹۶ شماره گذاری شده است. البته آمارهای غیر رسمی از وجود نزدیک به ۳.۵ میلیون دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران حکایت دارد.

وی افزود: نزدیک به ۹۹ درصد موتورسیکلت‌های تهران از نوع کاربراتوری هستند و بر این اساس سن فرسودگی برای موتورسیکلت‌های کاربراتوری شش سال و برای موتورسیکلت‌های انژکتوری هشت سال است که تقریباً ۶۴ درصد آنها از رده خارج شده‌اند. بر اساس آخرین مطالعات سیاهه انتشار در پایان سال ۹۶ سهم موتورسیکلت از میزان آلایندگی منابع متحرک در آلاینده‌های ذرات معلق مانند کربن، منوکسید و ترکیبات آلی به ترتیب ۱۷، ۲۵ و ۳۹ درصد است.

امانی ادامه داد: هر موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر مسافت نزدیک به ۱۵ گرم آلودگی ایجاد می‌کند. به عبارتی یک موتورسیکلت کاربراتوری نزدیک به هفت برابر یک خودروی استاندارد یورو ۴ آلودگی تولید می‌کند. همچنین شمار فوتی‌های ناشی از تصادف در شهر تهران با موتورسیکلت در سال‌۹۶، ۹۷ و سه ماهه اول سال جاری به ترتیب ۲۴۶ نفر یعنی ۳۶ درصد از فوتی‌های ناشی از تصادف، ۲۴۷ نفر یعنی ۳۸ درصد از فوتی‌های ناشی از تصادف و ۴۸ نفر یعنی ۳۲ درصد از فوتی‌های ناشی از تصادف بوده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در کنار آماری که ارائه شده موضوع سلب آسایش، مزاحمت‌ها و تخلفات موتورسیکلت از قبیل عبور از چراغ قرمز، حرکت در خلاف جهت، تردد در پیاده‌روها هم باید اضافه شود، ادامه داد: معضل موتورسیکلت در تهران روزانه شرایط اجتماعی و تردد در خیابان‌ها را برای شهروندان و عابران سخت می‌کند.

وی افزود: شهرداری تهران در مورد ترویج و گسترش فرهنگ شهروندی و بهبود وضعیت حمل و نقل و رانندگی در شهر تلاش‌هایی انجام داده اما کافی نبوده است. کاهش بعضی از معیارهای اخلاقی در فرهنگ شهروندی هیچ دلیلی جز کم کاری متولیان حوزه فرهنگ ندارد چون مردمی که می‌توانند عمق واقعه بزرگ عاشورا را درک و از آن پاسداری کنند بی تردید توانسته‌اند تمامی قله‌های فرهنگی را فتح کنند. بنابراین شهرداری باید در کنار ساز و کارهای فنی، آموزش فرهنگ صحیح شهروندی را هم سرلوحه کار خود قرار دهد. باید به همان میزان که در مورد خودروها وسواس به خرج داده می‌شود به موتورسیکلت‌ها هم اهمیت داده شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در این مورد هیچ گونه برنامه اجرایی و کارشناسی شده دیده نمی‌شود و این بی برنامگی موجب تحمیل هزینه‌های قابل تأمل به شهر در زمینه‌های زیست محیطی و ترافیکی خواهد شد. ضبط و توقف موتورسیکلت‌ها در پارکینگ هیچ دردی از معضل موتورسیکلت‌ها را حل نمی‌کند. باید به صورت همه جانبه در مورد موتورسیکلت چاره اندیشی کرد و از اقدامات سلبی در این زمینه خودداری کنیم.

امانی با تاکید بر اینکه حل معضل موتورسیکلت‌ها نیاز به اراده قوی دارد افزود: از شهردار تهران می‌خواهم ضمن توجه به این مسئله گزارشی از اقدامات انجام گرفته در راستای ماده ۵۳ برنامه پنج ساله سوم مبنی بر ساماندهی موتورسیکلت‌های شهر تهران به شورا ارائه کند و از شهروندان تهرانی به ویژه افراد تاثیرگذار بر افکار عمومی جامعه درخواست دارم به این معضل مهم بپردازند و به نحوی سهم و نقش خود را در فرهنگ سازی جامعه و نهادینه سازی قانون مداری و پرهیز از قانون گریزی در این عرصه ایفا کنند که با توجه به اهمیت موضوع در اجرای ماده ۷۳ قانون شوراها این موضوع را به شهردار تهران به عنوان تذکر ابلاغ کنیم.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar