لزوم تزریق فوری ۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی به قطعه سازان

دوشنبه 31 تیر 98 ساعت 16:21
لزوم تزریق فوری 8 هزار میلیارد تومان نقدینگی به قطعه سازان

عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان با ذکر اینکه کمبود نقدینگی توان مدیریت و برنامه ریزی را از قطعه سازان گرفته، تاکید کرد:‌ این صنعت برای تداوم حیات خود نیازمند دستکم هشت هزار میلیارد تومان نقدینگی و تزریق فوری آن است.

رضا رضایی افزود: بیش از هشت ماه از آخرین دریافتی قطعه سازان از خودروسازان بابت قطعات ساخته شده تحویلی می‌گذرد، این در حالی است که قطعه ساز مجبور است بابت مواد اولیه مورد نیاز خود از جمله فولاد، مس، سرب و غیره خرید نقدی انجام دهد.

به گفته وی، این وضعیت، تأمین نشدن نقدینگی مورد نیاز و نبود نظم در پرداختی‌ها از طرف خودروسازان، توان برنامه ریزی و مدیریت چرخه تولید را از ما گرفته است.

این تولیدکننده بیان داشت: چنین شرایطی را در خودروسازان هم شاهدیم و آنها قیمت گذاری‌های دستوری را عامل اصلی زیان خود و نپرداختن مطالبات قطعه سازان عنوان می‌کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر مشکلات یاد شده، تحریم‌ها در ماه‌های اخیر موجب بروز محدودیت‌هایی در نقل و انتقال پول، مواد اولیه، قطعات نیمه ساخته و قطعات با فناوری بالا (High Tech) شد و موانع دیگری در کار ایجاد کرد.

بخش خصوصی راه دور زدن تحریم‌ها را می‌داند

رضایی یادآوری کرد: اگر نقدینگی ریالی و ارز مناسب در اختیار قطعه سازان قرار بگیرد، راه‌های دور زدن تحریم‌ها را به خوبی بلدند و در این صورت دیگر شاهد مشکلاتی مانند بیش از ۱۸۰ هزار خودروی ناقص در کف کارخانجات نخواهیم بود.

وی هشدار داد: در سال‌های اخیر به خصوص دور نخست تحریم‌ها در سال‌های ۹۰ و ۹۱، قطعه سازان همراهی خوبی با صنعت کشور داشتند و فداکاری کردند، ولی امروز همه آنها وضعیت سختی را می‌گذرانند و وضعیتشان در هفته‌های پیش رو نگران کننده می‌شود.

عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان با تقدیر از پرداخت چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی به قطعه سازان در شب عید، تاکید کرد: پرداخت ۸۴۴ میلیون یوروی وعده داده شده به قطعه سازان یا معادل ریالی آن، رقم بزرگی برای اقتصاد کشور نیست، در حالی که می‌تواند قطعه سازان را از شرایط اسفناک فعلی نجات دهد.

بهمن ماه سال پیش مقرر شد برای تخصیص نقدینگی به خودروسازان با محوریت بانک مرکزی، ۱۱ هزار میلیارد تومان در دو بخش ریالی و ارزی پرداخت شود که شامل چهار هزار میلیارد تومان و ۸۴۴ میلیون یورو بود که تاکنون بخش عمده مبلغ چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی پرداخت شده است، ولی خبری از پرداخت‌های ارزی نیست.

در این پیوند، هفته پیش «فرشاد مقیمی» معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: مهلت پرداخت ۸۴۴ میلیون یورو نقدینگی ارزی به قطعه سازان تا ۳۱ خرداد ماه امسال بود و اکنون باید این مهلت تمدید شود.

وی بیان داشت: خواسته وزارت صنعت، پرداخت این تسهیلات به صورت ریالی به قطعه سازان است.

عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان ادامه داد: تحقق این مهم می‌تواند علاوه بر تکمیل خودروهای ناقص کف کارخانجات، تعطیل نشدن واحدهای قطعه سازی یا تعدیل نیروی آنها را به دنبال داشته باشد.

رضایی به افتتاح خط تولید پژو ۳۰۱ در هفته پیش اشاره کرد و گفت: اجرای چنین پروژه‌هایی در وضعیت نامساعد کنونی اقتصادی، اگر چه «خوب و دلگرم کننده» است، ولی در عین حال نیازمند بودجه است و اگر بودجه وجود دارد چه بهتر که صرف تکمیل خودروهای ناقص در کف کارخانجات شود تا تعهدات مردم ایفاد شود.

بیش از ۸۴ درصد یک خودرو را قطعات آن تشکیل می‌دهد که شامل ۲۵ تا ۳۰ درصد قطعات پلاستیکی، ۳۰ درصد قطعات لاستیکی و بقیه قطعات فولادی و آلومینیومی است.

آمارها نشان می‌دهد اکنون حدود یک هزار و ۵۰۰ قطعه ساز در زنجیره تأمین داخلی حضور دارند.

ایرنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "لزوم تزریق فوری ۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی به قطعه سازان"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
ده زاده
مهمان

قطعه سازان نگویید بفرمایید کیسه سازان نو کیسه که برای بالا کشیدن منابع ملی کیسه دوختن