لغو برجام ضرر و زیان بزرگی به خودروسازهای آلمان و فرانسه وارد خواهد کرد

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
لغو برجام ضرر و زیان بزرگی به خودروسازهای آلمان و فرانسه وارد خواهد کرد

به گفته تحلیلگران، کمپانی‌های خودروسازی فرانسوی و کمپانی دایملر آلمان احتمالاً بیشترین آسیب را در بین کمپانی‌های اروپایی از تصمیم آمریکا به خروج از برجام خواهند دید.

کمپانی پژو سیتروئن فرانسه و کمپانی رنو از زمان برداشته شدن محدودیت‌ها در سال ۲۰۱۵، حضور خود در ایران را گسترش داده‌اند، و کمپانی مرسدس بنز دایملر هم علاقمند به گسترش حضور خود در بازار کشور است.

تحریم‌های تجاری آمریکا به طور مستقیم بر کمپانی‌های اروپایی تاثیری ندارد، ولی اگر این کمپانی‌ها به دنبال فروش اتومبیل یا قطعات در بازار آمریکا باشند، تبعات ثانویه تحریم‌ها گریبان این کمپانی‌ها را خواهد گرفت. اگر آنها از سیاست تجاری آمریکا تعدی کنند، امکان دارد حق حضور در بازار آمریکا را از دست بدهند.

در حال حاضر کمپانی رنو در آمریکا فروش ندارد، اگر چه که کمپانی نیسان ژاپن که شریک این کمپانی فرانسوی است در آمریکا فروش دارد و بیشتر از پیشرانه‌ها و تجهیزات فرانسوی در خودروهای خود استفاده می‌کند. بدین سبب رنو ممکن است به دلیل حضور در ایران از تحریم‌های آمریکا متأثر شود. کمپانی پژو در سال ۱۹۹۱ از آمریکا خارج شد، ولی بتازگی اعلام کرده که قصد دارد دوباره وارد بازار ایران شود. کمپانی مرسدس نه تنها اتومبیل‌های زیادی در آمریکا می‌فروشد، بلکه کارخانه‌هایی هم در خاک آمریکا دارد.

بر پایه اعلام موسسه بی ام آی ریسرچ، پیچیدگی‌های زیادی در مورد تحریم‌های تجاری آمریکا وجود دارد. این موسسه در گزارش خود می‌افزاید: «بخش اتومبیل یکی از بزرگترین منتفعان توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بوده و راه را برای میلیون‌ها دلار سرمایه گذاری کمپانی‌هایی مانند پژو سیتروئن و رنو باز کرده است… فوری‌ترین تأثیر خروج آمریکا از برجام احتمالاً کاهش سرمایه گذاری‌های تازه خواهد بود تا زمانی که کمپانی‌ها جزئیات بیشتری از تحریم‌ها به دست بیاورند. کمپانی‌هایی که از پیش در ایران فعال بوده‌اند، به ویژه کمپانی‌های اروپایی هم با شبهه مواجه‌اند زیرا نمی‌دانند این تحریم‌های ثانویه چگونه بر کمپانی‌هایی که در آمریکا فعالیت تجاری دارند تأثیر خواهد گذاشت.»

بی ام آی ریسرچ یاد آوری کرده که یک دوره آماده سازی ۱۲۰ روزه تا شروع اجرای تحریم‌های آمریکا وجود دارد و دور اول تحریم‌ها از جمله تحریم بخش خودروسازی برای ماه اوت برنامه ریزی شده است.

موسسه تحقیقاتی جفریز هم گفته، تاثیرات مالی تحریم‌ها بر کمپانی‌های پژو و رنو که سهم حدود ۴۰ درصدی از بازار ۱٫۶ میلیونی بازار خودروی ایران را دارند، خیلی بالا نخواهد بود. این موسسه برآورد کرده که منافع مالی فعالیت‌های کمپانی پژو در ایران حدود ۲۰۰ میلیون یورو (۲۴۰ میلیون دلار) فروش و سودی حدوداً ۱۰ میلیون یورویی (۱۲ میلیون دلاری) است که ۰٫۳ درصد از کل سوددهی این کمپانی را تشکیل می‌دهد. میزان سود کمپانی رنو در ایران هم نزدیک به ۴۰ میلیون یورو (۵۰ میلیون دلار) است که یک درصد کل سود این کمپانی را تشکیل می‌دهد.

کمپانی پژو گفته امیدوار است اتحادیه اروپا موضع مشترکی در قبال ایران اتخاذ کند.

موسسه تحقیقاتی ایونکور آی اس آی هم گفته، اگر اتحادیه اروپا نتواند توافق با ایران را حفظ کند، تولید کنندگان فرانسوی ممکن است آسیب ببینند. «خروج ترامپ از برجام سرمایه گذاری‌های کمپانی‌های پژو و رنو در ایران را تهدید می‌کند، مگر اینکه اتحادیه اروپا بتواند توافق با ایران را حفظ کند. این بدان معناست که عدم حضور کمپانی‌های فرانسوی در بازار آمریکا میزان آسیب پذیری آنها برای مجازات‌های احتمالی دولت آمریکا را کاهش می‌دهد.»

به گفته موسسه بی ام آی ریسرچ، کمپانی دایملر هم در ایران فعالیت دارد و «با توجه به اینکه این کمپانی هم فعالیت‌هایی در آمریکای شمالی دارد، کمپانی دایملر امکان دارد بیش از کمپانی‌های فرانسوی در معرض ریسک قرار داشته باشد.»

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar