مشارکت قطعه سازان در تولید پلتفرم YSF1

شنبه 9 اسفند 99 ساعت 15:35
مشارکت قطعه سازان در تولید پلتفرم YSF۱

۵۵ قطعه ساز بزرگ کشور در حالی برای عملیاتی شدن تولید پلتفرم خودروی طراحی شده توسط بخش خصوصی گرد هم آمدند که به نظر می رسد فصل جدیدی در تاریخ صنعت خودرو کشور آغاز شده و سازندگان داخلی که تا پیش از این حیات انها وابسته به دو خودروساز بزرگ بوده، اکنون در تلاش برای آغاز یک حرکت جدید هستند.

به همین منظور نشست مشورتی این شرکت های قطعه سازی که طی آن جزییات عملیات اجرایی پلتفرم YSF1 (پلتفرم طراحی شده توسط بخش تعاون کشور) مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، جمعی از مقامات وزارتخانه های صمت و تعاون هم حضور داشتند و در رابطه با چشم انداز صنعت خودرو ایران و ضرورت حضور موثر بخش خصوصی بحث و گفت و گو کردند.

در طراحی پلتفرم این خانواده محصول با نام YSF1  ، پلت فرم های روز دنیا همچون MQB و NSF فولکس واگن، PF1 پژو – سیتروئن، HearTect سوزوکی و SA هیوندای مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته و تمام تلاش ها بر ان بوده تا همپای دانش فنی روز دنیا در زمینه طراحی پلتفرم خودرو تمام فعالیت ها دنبال شود. در عین حال این پروژه در رده یکی از ۹ مگاپروژه های وزارت صمت و تعاون در سال ۱۴۰۰ قرار گرفته و قرار است با مشارکت قطعه سازان بزرگ بخش خصوصی به مرحله تولید برسد.

این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که طراحی پلتفرم خودرو به صورت کامل در ایران سابقه نداشته و طراحی خودروهایی که در ایران خودرو و سایپا از اواخر دهه هفتاد آغاز تاکنون شانسی برای ورود موفق به بازار جهانی نداشته است. در همین حال وزیر  صنعت، معدن و تجارت نیز چندی قبل ایجاد و توسعه قطب سوم خودروسازی را مورد تاکید قرار داده و به نظر می رسد الگویی متفاوت برای تسهیل گری در این راستا در پیش گرفته است.

در همین حال یکه فلاح رییس هیات مدیره گروه صنعتی چکاد در این جلسه مشورتی بیان کرد: مراحل اجرایی تولید نسخه سدان پلتفرم ysf1 آغاز شده است و با توجه به قرار گرفتن پروژه در لیست مگاپروژه های تولیدداخل کشور، ساخت پروتوتایپ ها برای انجام تست های فنی و دریافت استانداردها سال ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد.

او با اعلام  اینکه طراحی این پلتفرم کامل خودرو برای اولین بار در کشور توسط بخش خصوصی صورت گرفته است گفت: در حال فراهم سازی امکانات فنی و مالی برای تولید هستیم.

یکه فلاح گفت: دوران بسیاری از کسب و کارها که به صورت انحصاری در کشور فعالیت می کردند به سر آمده  درحالی که پیش از این غیرممکن به نظر می رسید و امروز شاهد آن هستیم که صنایع موتورسیکلت سازی، بانک و بیمه، پیمانکاران عمومی، پتروشیمی، ماشین سازی و ... بخش خصوصی به صورت رقابتی وارد عمل شده و موفق هم بوده و اکنون نوبت صنعت خودرو رسیده است.

او ادامه داد: برخلاف رویه های موجود همه مراحل طراحی پلتفرم با مشاوره و همراهی قطعه سازان صورت گرفته و از این پس نیز در همه بخشهای تولید خودرو مبتنی بر خرد و همکاری جمعی به کار ادامه خواهیم داد.

یکه فلاح با اشاره به بحران مالی در صنعت خودرو گفت: توسعه صنعت خودرو مبتنی بر واردات و مونتاژ در سالهای اخیر توسعه یافته و قطعه سازان باید برای اینکه از بازار سهم داشته باشند پلتفرم خود را ایجاد و تولید کنند و ما آمادگی همه گونه مشارکت با سایر قطعه سازان هستیم.

در ادامه آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی گفت: دولت با سهام ۱۳ درصدی و ۱۵ درصد کل تصدی گری و نقدینگی این صنعت را در اختیار گرفته و دخالت دولتی بزرگترین تهدید صنعت خودرو و قطعه سازی است.

او همچنین مقابله و آسیب رساندن به کسب و کارهایی که بزرگ می شوند را یکی از تهدیدات در فضای کسب و کار ایران دانست و گفت: تهدید دیگر برای تولید پلتفرم داخلی صنعت قطعه سازی این که  با حذف سد تحریم، دلارهای نفتی و غیرنفتی و سایر موارد را، چین و دیگر کشورها برای ما کارت به کارت نمی کنند و  سیل پشت سد با کالا به کشور سرازیر می شود. در عین حال تجربه هم ثابت کرده که وقتی کار دولت گیر است دست به سوی توان داخلی دراز می کند و بعد که مشکل حل می شود دست تولیدکننده زیر ساطور می ماند.

محبی نژاد با بیان اینکه متقابلا با حذف تحریم ها، خارجی ها ترجیح می دهند با بخش خصوصی وارد همکاری و مذاکره شوند اضافه کرد: منابع انسانی و دانش فنی  تجربه  ۵۰ ساال خودروسازی و زنجیره تامین با  ۱۲۰۰ قطعه ساز از مهمترین فرصتهای طللایی برای تولید خودرو توسط قطعه سازان بخش خصوصی است همچنین یک بازار هدف ۵۰۰ میلیونی در اختیار تولیدکننده خودروی ایرانی قرار دارد.

دبیرانجمن صنایع همگن قطعه سازی با اشاره به بی ثباتی تصمیم گیری ها و نبود اسناد بالادستی الزام آور تاکیدکرد: باید ضمانت های قطعی از دولت طوری گرفته شود که در صورت سرمایه گذاری برای تولید پلتفرم ایرانی ysf1   ماجرای خلف وعده دولت و آسیب رسیدن به سرمایه گذاران در بخش تلفن همراه تکرار نشود.

 در این جلسه همچنین مدیر تیم طراحی این پلتفرم با تشریح مراحل و جزییات این پلتفرم طراحی شده گفت: ما نمونه پلتفرم کامل طراحی شده پیش از با اصول طراحی پلتفرم خودرو در ایران نداشته ایم و این خودرو به گونه ای طراحی شده است که توان رقابت در داخل و خارج کشور را دارد.

او ادامه داد: یکی از اولویت ها در طراحی این پلتفرم کاهش حجم سرمایه گذاری و استفاده از ظرفیت های موجود در صنعت قطعه سازی کشور بوده است و این موضوع از طریق مشاوره دایمی با تامین کنندگان داخلی میسر شده است.

او بیان کرد: در طراحی این پلتفرم بیش از ۶۰ متخصص داخلی حضور داشته اند و پلتفرم طراحی شده براساس مطالعه بازار و ظرفیتهای صنعتی کشور و امکانات موجود صنعت قطعه سازی طراحی شده است. این پلتفرم بر اساس زمان بندی صورت گرفته در مرحله ساخت پروتوتایپ قرار داشته و پیش بینی می شود سال ۱۴۰۱ تولید انبوه نسخه سدان آن آغاز شود.

همچنین دکتر حسن شجاعی علی آبادی نایب رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: به نظر من آینده خوبی پیش روی این صنعت قرار دارد و همه نهادها و دست اندرکاران اجرایی کشور باید برای توسعه تولید داخل تلاش کنیم.

او با اشاره به تلاش نیروهای جوان و دانشگاهی کشور گفت: با کمک و همراهی بسیاری از پروژه های بزرگ در کشور قابل اجراست و در صورت همکاری صنعت و دانشگاه بسیاری از نیازهای کشور در داخل قابل حل شدن است.

دنیای خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar