مصوبه ترخیص خودروهای وارداتی چهار ماه اعتبار دارد

سه شنبه 18 دی 97 ساعت 11:31
مصوبه ترخیص خودروهای وارداتی چهار ماه اعتبار دارد

رییس کل گمرک کشور با ذکر این‌که ترخیص خودروها از هفته آتی آغاز خواهد شد، مصوبه هیات وزیران برای ترخیص خودروها را دارای اعتباری چهار ماهه اظهار کرد که خودروهایی که بعد از تاریخ این مصوبه وارد شده باشند امکان ترخیص نخواهند داشت.

مهدی میراشرفی، رییس کل گمرک کشور در حاشیه جلسه مدیران وزارت اقتصاد و دارایی با مجمع کارآفرینان و در جمع خبرنگاران با ذکر این که در ۹ ماه گذشته ۳۲ میلیارد دلار کالا از گمرکات ترخیص شده است، گفت: در همین مدت ۳۳ میلیارد دلار هم صادرات داشته‌ایم، با این حال تحریم‌ها موجب شده ماندگاری کالا در گمرک از ۲۰ روز به ۳۰ تا ۴۰ روز به طور میانگین افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به بعضی گمانه زنی‌ها در خصوص عدم ترخیص کالا پس از ۱۳ آبان ماه، اظهار کرد: از ۱۳ آبان ماه تا اوایل دی ماه شش میلیارد دلار کالا از گمرک ترخیص شده است که این کالاها از کالاهای اساسی و مواد اولیه تا ماشین آلات خط تولید را شامل می‌شود.

رییس کل گمرک کشور با ذکر این‌که کالاهایی که پرداخت ارزی آنها هم انجام نشده باشد تا ۸۰ درصد از آنها ترخیص می‌شود، این مساله را به دلیل احتیاط برای به مشکل نخوردن خط تولید ارزیابی کرد و گفت: کالاهایی که صادراتشان به مناطق آزاد فراهم شده است مشمول بحث مواد اولیه و ماشین آلات مؤثر در خط تولید است.

میراشرفی با اشاره به ترخیص خودروهای موجود در گمرک دلیل این موضوع را مجوز خاص هیات وزیران در این باره اظهار کرد و افزود: پس از ممنوعیت واردات خودروهای لوکس بیش از ۱۲ تا ۱۳ هزار نفر به نحوی پیش ثبت نام داشتند که ناچار باید این خودروها باید تحویل متقاضی می‌شد. از طرف دیگر گمرک باید ۴۲۰۰ میلیارد تومان درآمد گمرکی کسب می‌کرد که مجموع این دلایل باعث شد تا ترخیص خودروهای باقی‌مانده در گمرک عملیاتی شود.

معاون وزیر اقتصاد در ادامه گفت که این خودروهای ترخیص شده تا تاریخ ابلاغ مصوبه در اماکن گمرکی و ویژه انبار شده‌اند و فقط با ثبت سفارش جدید قابلیت ترخیص دارند. این مصوبه چهار ماه اعتبار دارد به شرط این که تا تاریخ تصویب این مصوبه خودرو به کشور وارد شده باشد.

وی در خصوص نوع خودروهایی که می‌توانند از گمرک خارج شوند هم اظهار کرد: خودروهایی که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش شده باشند نباید بالای ۲۵۰۰ سی سی قدرت داشته باشند. همچنین متناسب با قیمت بالای ۴۰ هزار دلار خودروها افزایش پرداخت سود بازرگانی هم پیش بینی شده است.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar