ناجا فعلاً برنامه‌ای برای تغییر محدوده زوج و فرد ندارد

دوشنبه 12 آذر 97 ساعت 10:57
ناجا فعلاً برنامه‌ای برای تغییر محدوده زوج و فرد ندارد

رئیس پلیس راهور تهران گفته‌های معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مبنی‌بر تغییر محدوده زوج و فرد در سال ۹۸ را اظهارنظر شخصی دانسته و می‌گوید: ناجا فعلاً برنامه‌ای برای تغییر محدوده زوج و فرد ندارد.

طرح ترافیک شهر تهران در سال ۹۸ تغییراتی خواهد داشت تا از ورود خودروهای آلوده به بعضی از مناطق شهر تهران پیشگیری کند. این را محسن پورسید آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در گفت‌وگویی اعلام کرده و گفته است که مطالعات زیادی در خصوص طرح ترافیک انجام شده و این معاونت برنامه‌های جدی در این مورد دارد. وی همچنین اشاره کرده است که محدوده زوج و فرد در سال پیش رو تبدیل به حلقه دوم طرح ترافیک می‌شود.

طرح ترافیک بر اساس پیش بینی‌های انجام گرفته اجرا شد

زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در خصوص موفقیت طرح ترافیک شهر تهران با مدل اجرایی شده در امسال و آینده این طرح گفت: طرح محدوده ترافیک که توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ارائه شد، شامل بخش‌های گوناگونی بود که بر اساس پیش بینی‌های انجام گرفته اجرا شد و در مرحله نخست محدوده طرح ترافیک را شامل می‌شد. به خاطر موفقیت این طرح، مرحله بعدی محدوده بزرگ‌تری را شامل خواهد شد که محدوده زوج و فرد است.

وی افزود: اقدامی که در طرح ترافیک انجام گرفت و استقبال خوبی که از طرح شد، نشان‌گر موفقیت طرح بود و نشان داد با الزاماتی که در طرح وجود دارد، می‌تواند به نوعی تقاضای سفر مدیریت شود و در پی آن در اوج ترافیک خودروهای کمتری داخل محدوده رفت و آمد شوند که به توزیع سفر طی روز و ایجاد ترافیک کمتر کمک می‌کند تا در نتیجه، آلودگی کمتری تولید شود.

معاینه فنی خودرو جلوی رفت و آمد خودروهای آلوده را می‌گیرد

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در خصوص کاهش آلودگی هوا به خاطر اجرای طرح گفت: بدون شک یکی از دلایل کاهش آلودگی، اجرای این طرح و پیگیری و اجرای معاینه فنی خودروهاست که با همکاری فی‌مابین شهرداری تهران و پلیس راهور محقق شد. معاینه فنی که برای همه خودروها الزام ایجاد می‌کند، موجب می‌شود خودروهای فرسوده نتوانند داخل شهر رفت و آمد کنند و خودروهای دارای نقص فنی مجاب شوند که نقص را رفع کنند. رفع نقص باعث می‌شود خودرو سوخت خود را بهتر بسوزاند و آلایندگی کمتری را به همراه داشته باشد.

وی افزود: پس باید گفت طرح ترافیک موفق بوده و ادامه آن هم الزام است که شامل محدوده زوج و فرد است. انشاءالله با پیگیری‌های مستمر اجرایی خواهد شد و نتایج مثبت آن را در شهر مشاهده خواهیم کرد. برای انجام کارهایی که نفع همه شهروندان در آن است، باید عزم جدی داشت و همه باید همکاری کنند. هرچند در این فرآیند امکان درصدی نارضایتی وجود دارد، ولی نفع عموم مردم بر موارد خاص ارجحیت دارد و باید پیگیری شود.

باید تلاش کنیم شهروندان از حمل و نقل عمومی استفاده کنند

صدراعظم نوری در خصوص کیفیت خودروهای داخلی و حذف رفت و آمد بعضی از خودروها در شهر گفت: اغلب قدرت اقتصادی عاملی است که امکان استفاده بهتر از امکانات را برای عده‌ای فراهم می‌کند و عده‌ای که این توانایی را ندارند این امکان برایشان فراهم نخواهد شد. تلاش ما باید این باشد که شهروندان را به جای استفاده از خودروی شخصی به استفاده از حمل و نقل عمومی تشویق کنیم.

وی افزود: به خاطر اینکه شهروندان باید از خودروهای عمومی استفاده کنند، دولت، مجلس و دستگاه‌های ذی ربط باید شهرداری را حمایت کنند تا حمل و نقل ریلی مترو را توسعه دهد و تجهیزات آن را تکمیل کند تا مسافران بیشتری از طریق مترو رفت و آمد کنند. در نتیجه، با گسترش خطوط مترو آلودگی کمتر، سرعت و رضایتمندی بیشتری در رفت و آمد برای شهروندان حاصل خواهد شد. پس سیاستمان باید این باشد که افراد از خودروی شخصی کمتر استفاده کنند، خواه با کیفیت باشد یا نباشد.

ناجا فعلاً برنامه‌ای برای تغییر محدوده زوج و فرد ندارد

ولی سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در واکنش به گفته‌های معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران می‌گوید: هرگونه تغییر طرح ترافیک و زوج و فرد نیازمند تصویب شورای ترافیک شهر تهران است. این شورا پنج عضو دارد که شامل رئیس پلیس راهور تهران، نماینده وزارت کشور، نماینده استاندار، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است که شهردار تهران ریاست این شورا را بر عهده دارد.

وی تأکید کرد: با توجه به عضویت من در این شورا، تا این لحظه هیچ مصوبه‌ای در خصوص تغییرات طرح زوج و فرد در شهر تهران به تصویب نرسیده است و اینکه یک نفر از اعضا، در خصوص تغییر محدود یا شرایط طرح زوج و فرد صحبت کند، احتمالاً نظر شخصی ایشان است. به گفته وی، ناجا در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای تغییر محدوده طرح زوج و فرد ندارد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar