نگاهی به شرایط رنو در بازار ایران

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
نگاهی به شرایط رنو در بازار ایران

کاهش حجم بازار خودروهای وارداتی در سال ۱۳۹۷

سال پیش بنا به دلایلی چون بسته بودن چند ماهه ثبت سفارش، بالا رفتن یکباره تعرفه‌ها و افزایش نرخ ارز، سال چندان پررونقی برای خودروسازان خارجی و واردکنندگان خودرو نبود. روندی که متاسفانه در سال تازه هم با نادیده گرفته شدن برجام از طرف آمریکا و افزایش دوباره نرخ ارز ادامه داشته است. این موضوع بهانه‌ای شد برای گفتگوی ما با مهندس فرشید کریمی‌مهر- معاون بازاریابی و برنامه ریزی استراتژیک نگین‌خودرو- تا شرایط حال‌حاضر این گروه را به عنوان یکی از واردکننده‌های اصلی خودرو به ایران از ایشان جویا شویم. وی در این گفتگوی اختصاصی به برنامه‌های نگین‌خودرو در سال جاری، شرایط بازار خودرو و ابهامات کسب و کار در این حوزه پرداخت.

فرشید کریمی مهر با پیش بینی کاهش ۳۰ درصدی حجم بازار واردات خودرو در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال پیش، واردات امسال را کمتر از ۵۰ هزار دستگاه خودرو تخمین زد.

وی در تحلیل شرایط واردات خودرو گفت: برای پیش بینی حجم بازار در وضعیت کنترل شده، بایستی تحلیل عوامل از دو منظر کشش تقاضا و اندازه عرضه بررسی گردد.

از لحاظ کشش تقاضا، با افزایش چشمگیر قیمت خودروهای وارداتی بدلایلی مانند: بالا رفتن تقریبی ۷۰ درصدی تعرفه واردات خودرو، افزایش ۱۰ درصدی نرخ ارز مبادله‌ای، صعود چشمگیر نرخ ارز در بازار و نوسانات زیاد ارزی، افزودن سرفصل تازه هزینه‌ای در شماره گذاری معادل ۱۰ درصد قیمت خودرو، تغییر اسقاط خودرو و ... انتظار کاهش تقاضا وجود خواهد داشت.

از لحاظ عرضه، بودجه سال ۹۷ و کاهش درآمد دولت از محل مالیات بر واردات خودرو ۹۷ برهانی قاطع بر خیز دولت برای کنترل واردات می‌باشد، از طرفی دیگر بیشتر اقدامات از قبیل ابهام در اختصاص منابع ارزی برای واردات، رویکرد گنگ در اعمال تعرفه‌های تازه، حکم دیوان اداری و بستن طولانی مدت سامانه ثبت سفارش خودرو و تغییرات مستمر ضوابط همه و همه مهر تائیدی بر سالی پر چالش برای کنترل ارائه خودروهای وارداتی خواهد بود.

سرآمدی کیفیت و حفظ سهم بازار

معاون بازاریابی و برنامه ریزی استراتژیک نگین‌خودرو، سرآمدی کیفیت در خدمات فروش و خدمات پس از فروش، همینطور حفظ سهم بازار را بعنوان برنامه‌های بزرگ سال ۱۳۹۷ گروه نگین خودرو اعلام کرد.

مهندس کریمی مهر تصریح کرد: در راستای بالا بردن کیفیت زنجیره فروش و خدمات پس از فروش و همسو با اکثر نمایندگی‌های جهانی رنو، گروه نگین خودرو در حال پیاده سازی مجموعه استانداردها و ابزارهای مبتنی بر "مدیریت تجربه متقاضیان" بنام [email protected] (مراقبت از متقاضی) است. این استانداردها حاوی ۷ لحظه تاثیرگذار در زنجیره فروش و خدمات پس از فروش خودرو است که همه فرآیندهای خدمات در طول سفر متقاضی، پیش از خرید، حین خرید و بعد از خرید را شامل می‌شود و در این راستا برنامه هانی مون (تحویل به یاد ماندنی رنو) و تست درایو با جدیت در حال اجرا است.

بمنظور پیاده سازی این استانداردها، ما در پی آموزش کارکنان عاملیت‌ها، شعب و شرکت، برای دریافت مهارت‌های حرفه‌ای و رفتاری هستیم و هم اکنون هم دوره‌های آموزشی مرتبط با فروش، در حال برگزاری است که طول آن بالغ بر ۱۰۰ نفر از کارکنان شبکه فروش، در حال آموزش بر مبنای استانداردهای ملی و جهانی رنو می‌باشند.

ورود دو پیشرو دیگر رنو

نگین خودرو در راستای تکمیل سبد عرضه محصولات و بهره مندی متقاضیان بخش‌های گوناگون بازار، دو خودروی تازه علاوه بر محصولات فعلی، بزودی عرضه خواهد نمود. کریمی مهر از زمان دقیق لانچ خودروهای تازه، یاد آور شد که این خودروها در حال گذراندن تست‌های گوناگون مطابق با استانداردهای صادراتی رنو و تطبیق آن با وضعیت آب و هوایی ایران است.

افزایش سطح دسترسی متقاضیان به خدمات

مهندس کریمی مهر با اشاره به توسعه مراکز پی در پی خدمات (فروش و پس‌از فروش) در سراسر ایران، ادامه داد با افتتاح ۱۱ مرکز تازه در ماه‌های آینده، شمار مراکز نگین خودرو به بیش از ۱۰۰ نقطه خواهد رسید. این در حالیست که با حضور ناوگان مجهز سیار شرکت، بیش از ۲۰ درصد خدمات پس از فروش سال قبل هم بصورت «خدمات در محل» ارائه شده است. با افتتاح انبار بزرگ و مجهز قطعات یدکی در سال پیش و موجودی سازی مناسب قطعات یدکی، سطح سرویس ۹۰ درصدی قطعات حاصل شده است.

معاون بازاریابی و برنامه ریزی استراتژیک نگین‌خودرو در آخر توسعه کمی و کیفی و افزایش سطح دسترسی متقاضیان به خدمات، آموزش کارکنان، پیاده‌سازی استانداردهای جهانی رنو و توسعه سبد محصولات را از جمله اهداف گروه نگین خودرو در سال جاری دانست.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar