واردات خودرو برقی و کم‌ مصرف آزاد می‌شود

دوشنبه 24 شهریور 99 ساعت 13:17
واردات خودرو برقی و کم‌ مصرف آزاد می‌شود

طرح تحول صنعت خودرو، راهگشای این صنعت خواهد شد. این طرح برای حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خودرو به‌کلی بازنگری شده است و خوشبختانه به خاطر نگرش مثبتی که نسبت به اجرای آن درمیان خودروسازان و مجلس وجود دارد، می‌تواند اقبال بهتری به‌نسبت طرح‌های مطرح‌شده پیشین داشته باشد.

«طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک» تنها امید باقیمانده برای پایان‌دادن به نابسامانی‌های این حوزه به شمار می‌رود. درحالی‌که این طرح از دوره دهم مجلس با عنوان «طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو» به این دوره انتقال یافته، بسیاری از موضوعات مورد توجه طراحان اولیه، به اقتضای وضعیت روز صنعت خودرو مورد ارزیابی جدید قرار گرفته است؛ مواردی که معطوف به استانداردهای تولید و نحوه قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان و معافیت‌های تشویقی برای تولیدکنندگان پیشرو می‌شود. هرچند این طرح مانند طرح‌های ارائه‌شده از سوی دو خودروساز بزرگ در ابتدای دهه۹۰ و دستورالعمل‌هایی که در دهه ۷۰ شرایط فروش محصولات خودروسازان را مشخص می‌کرد، با دستورالعمل‌هایی برای خودروسازان همراه است، اما این طرح می‌تواند نحوه قیمت‌گذاری محصولات پرتیراژ خودروسازان را شفاف و ارزش آنان را به نرخ واقعی نزدیک‌تر کند. حجت‌اله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس در این خصوص معتقد است: «طرح تحول صنعت خودرو، راهگشای این صنعت خواهد شد. این طرح برای حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خودرو به‌کلی بازنگری شده است و خوشبختانه به دلیل نگرش مثبتی که نسبت به اجرای آن درمیان خودروسازان و مجلس وجود دارد، می‌تواند اقبال بهتری به ‌نسبت طرح‌ های مطرح‌ شده پیشین داشته باشد.»

استانداردهای ۸۵ گانه اعم از محیط زیستی و ایمنی در قالب چه دستورالعملی اجرایی خواهد شد؟

در این طرح صراحتا وزارت کشور مکلف شده است آیین‌نامه معاینه فنی خودرو را به طوری تنظیم کند که اعمال ضوابط آلایندگی و ایمنی خودرو در چهار سطح برای کلان‌شهرها، بزرگ‌شهرها، میان‌شهرها و دیگر شهرها و روستاها اعمال شود. خودروهایی که نتوانند گواهی پایین‌ترین سطح معاینه فنی را دریافت کنند، باید اسقاط شوند و تردد و خرید و فروش این خودروها ممنوع است.

آیا در صورت آزادسازی واردات،‌خودروهای وارداتی پرفروش هم مشمول دستورالعمل عرضه در بورس کالا خواهند شد؟

عرضه هر مدل خودرو وارداتی که در ۱۲ ماه گذشته، بیش‌از پانصد دستگاه از آن مدل در کشور شماره‌گذاری شده باشد، مشمول الزام به عرضه خودرو در بورس کالاست و عرضه آن خارج از بورس کالا جرم بوده و مرتکب اعم از فروشنده و خریدار، هرکدام به مجازات مندرج در تبصره یک ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز محکوم می‌شوند.

الزامات و شرایط عرضه خودرو در بورس کالا چیست؟

چند تبصره در طرح در این مورد داریم؛ ازجمله آن‌که اعمال نظام قیمت‌گذاری برای عرضه خودرو در بورس کالا ممنوع است. از طرف دیگر وزارت صمت مکلف شده است سازوکاری را تعیین کند که بر اساس آن، با نظارت بورس کالا و با هماهنگی خودروسازان مشمول ماده ۲ طرح تحول صنعت خودرو، حداقل معادل ۵۰ درصد مبالغ دریافتی از مشتریان تا سقف ۵۰ درصد قیمت تمام‌شده خودرو، بر اساس فهرست ارائه‌شده از طرف خودروساز، مستقیما به تولیدکنندگان و تامین کنندگان قطعات، مواد اولیه و دیگر اجزا و خدمات انجام گرفته در تولید خودرو پرداخت شود. همچنین سود مشارکت خودروهای پیش ‌فروش‌شده در بورس کالا توسط خودروساز تعیین می‌شود که نمی‌تواند از سود سپرده‌های بانکی بلندمدت مصوب شورای پول و اعتبار بیشتر باشد.

خلف وعده خودروساز در تحویل محصولات فروش‌رفته در بورس کالا چه عواقبی خواهد داشت؟

برای این منظور جریمه در نظر گرفته شده است. جریمه دیرکرد تحویل خودرو معادل ۲ واحد درصد کمتر از سود سپرده‌های بانکی بلندمدت مصوب شورای پول و اعتبار تعیین شده و توسط بورس کالا محاسبه و به مشتری پرداخت می‌شود. همچنین درصورتی‌که مجموع تعداد خودروهای تحویل داده‌نشده یک خودروساز که از طریق بورس کالا فروخته یا پیش‌فروش شده‌اند، بیش از ۱۰ برابر مجموع خودروهای تحویل داده‌شده ماه قبل همان خودروساز باشد، خودروساز مجاز به عرضه خودرو جدید نخواهد بود.

برای جلوگیری از سوداگری چه اقدامات پیشگیرانه‌ای در نظر گرفته شده است؟

در هر نوبت عرضه خودرو، صاحب هر شناسه ملی دارای گواهینامه رانندگی، صرفا می‌تواند متقاضی یک دستگاه خودرو از یک مدل باشد و در صورت خرید آن، تا ۱۲ ماه بعد امکان خرید آن مدل را در بورس کالا ندارد. درصورتی‌که در هر نوبت عرضه خودرو، عرضه بیشتر از تقاضا باشد اشخاص حقوقی هم می توانند نسبت به خرید خودرو از بورس کالا اقدام کنند.

با توجه به فروش محصولات خودروسازان در بورس کالا وظیفه شورای رقابت در نظارت و تعیین نرخ محصولات به چه شکل خواهد بود؟

شورای رقابت مکلف است هر سه ماه یک‌بار رابطه محاسباتی تعیین قیمت تمام‌شده را برای خودروهای داخلی مشمول ماده ۲ این قانون محاسبه کرده و به بورس کالا اعلام کند. در صورت عدم‌اعلام و به‌روزرسانی قیمت از طرف شورای رقابت خوروساز مجاز است بر اساس رابطه محاسباتی مصوب شورای رقابت، قیمت تمام‌شده خودرو را به بورس کالا اعلام کند. اما هزینه‌های مالی خودروساز ناشی از فعالیت‌هایی غیر از تولید خودرو نباید در محاسبه قیمت تمام‌شده خودرو لحاظ شود.

برای ارتقای سطحی کیفی محصولات و پاسخگویی به تقاضا برای خودروهای هیبرید چه معافیت‌ها و مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است؟

خودروهای تمام‌برقی یا دو نیرویی (هیبرید) از این طرح مستثنا هستند. هر فرد حقیقی یا حقوقی می‌تواند به شرط صادرات خودرو یا قطعات خودرو، نسبت به واردات خودرو تمام‌برقی یا دو نیرویی (هیبرید) یا واردات خودرو بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی ث (c) و بالاتر و شاخص ایمنی سه‌ستاره و بالاتر براساس گواهی‌های استاندارد معتبر، معادل ارزش مالی صادرات خود اقدام کند.

اخبار خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar