آیا امیدی به آزادسازی واردات خودرو است؟

شنبه 17 اسفند 98 ساعت 12:28
آیا امیدی به آزادسازی واردات خودرو است؟

در حالی در بودجه سال آینده واردات خودرو با اولویت خودروهای سنگین و هیبریدی به تصویب رسیده که واردکنندگان خودرو در اجرای این مصوبه تردید داشته و تاکید دارند که پیش از این هم آمادگی خود در مورد واردات با تکیه بر ارز با منشأ خارجی اعلام کرده‌ایم اما دولت موافق اختصاص ارز به واردات خودرو نبوده است.

پس از تصویب بودجه ۹۹ با حکم حکومتی، مشخص شد در لایحه بودجه سال آینده که به شورای نگهبان ارسال شده واردات مشروط خودرو با منشأ ارز خارجی پیش‌بینی شده است. این در حالیست که در لایحه ابتدایی دولت، درآمدی از محل واردات در بودجه پیش‌بینی نشده بود.

بر این اساس در بند الحاقی ۷ ذیل تبصره ششم این لایحه آمده است که «در سال ۱۳۹۹ واردات خودروهای سبک و سنگین با اولویت خودروهای ترکیبی (هیبریدی) و ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی با ارز منشأ خارجی، طبق قوانین و مقررات مجاز است».

این شرایط در حالیست که پیش از این هم واردکنندگان خودرو و انجمن مربوطه بارها بر واردات با این شیوه تاکید و آمادگی خود را برای انجام این اقدام با هدف تسریع در تأمین نیاز خریداران خودروها اعلام کرده بودند.

در حالی که این بند در بودجه سال ۹۹ پیش‌بینی شده اما دبیر انجمن واردکنندگان خودرو عقیده دارد که دور از ذهن به نظر می‌رسد که دولت اجازه واردات خودرو را صادر کند چون یکی از دلایل ممنوعیت واردات، حمایت از تولید داخل بود که با آزادسازی واردات، این هدف خدشه دار خواهد شد.

وی با اشاره به عدم صدور مجوز ترخیص ۵ هزار خودرو از طرف رئیس کل بانک مرکزی به خاطر ارز مصرفی برای این اقدام، می‌افزاید: اعتقاد دولت صرف ارز برای واردات خودرو نیست ضمن آن که باید به این موضوع توجه داشت که آزادسازی واردات با تعرفه‌های پیشین کار عقلانی نیست و تاثیری بر بازار و قیمت‌های فعلی نخواهد داشت.

دادفر ادامه می‌دهد: افزایش قیمت ارز برای سال آینده پیش‌بینی شده ضمن آن که هزینه‌های سود بازرگانی و واردات افزایش داشته که با محاسبه دلار نیمایی، قیمت خودروها به شدت افزایش خواهد داشت بنابراین آزادسازی واردات هم تاثیری بر کاهش قیمت‌ها و آرام کردن بازار ندارد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، آزادسازی واردات را عاملی برای پیشرفت صنعت خودرو و قطعه اعلام و تصریح می‌کند: در حالی در بودجه آزادسازی واردات با تکیه بر ارز با منشأ خارجی تاکید شده که پیش از این بارها واردکنندگان بر استفاده از منابع ارزی خارجی تاکید و اعلام کرده‌اند که آمادگی واردات خودرو بدون انتقال ارز را دارند.

وی ادامه می‌دهد: واردکنندگان این توانایی را دارند که با تکیه بر منابع ارزی تحت اختیار خود در خارج از کشور نسبت به واردات خودرو اقدام کنند بدون این که یک دلار خروج ارز انجام گیرد.

دادفر با اشاره به خطر افتادن اشتغال موجود در حوزه واردات هم می‌گوید: از سال پیش تاکنون به شدت شاهد تعدیل نیرو در شرکت‌های واردکننده بوده‌ایم و این شرکت‌ها برای حفظ اشتغال موجود دست به هر اقدامی می‌زنند اما به هرحال امید است که دولت نسبت به اجرایی کردن این مصوبه از بودجه سال آینده اقدام کند.

خودروکار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar