ترخیص ۸۰۰۰ هزار خودرو از گمرک

دوشنبه 3 تیر 98 ساعت 14:56
ترخیص 8000 هزار خودرو از گمرک

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو از ترخیص ۸۰۰۰ خودرو از گمرکات خبر داد و گفت: به خاطر افزایش نزدیک به سه برابری قیمت این خودروها، موج بزرگی از انصراف ایجاد شده است.

مهدی دادفر در خصوص روند آزادسازی خودروهای دپو شده از گمرک توضیح داد: خودروهایی که بیش از یکسال در گمرکات مانده بود، در طول دو ماه اخیر براساس مصوبه ۱۶/۱۰/۹۷ از گمرکات خارج شد و هم اکنون بالغ بر ۸هزار خودرو ترخیص شده است.

وی ادامه داد: این خودروها در حال تحویل به به مشتری‌ است و این موضوع در کنار تحویل خودروهای معوق دو خودروساز مطرح منجر به افزایش عرضه و در نهایت کاهش تقریبی قیمت‌ها در بازار شده است.

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، قیمت خودروهای آزاد شده با ارز سنا محاسبه می‌شود و اگر عرضه به طور کامل قطع شود بازار دوباره ملتهب خواهد شد؛ در این مورد از دولت و دستگاه‌های ذیربط درخواست آزادسازی واردات خودرو را داده‌ایم ولی این کار در وضعیت کنونی امکان‌پذیر نیست.

دادفر با ذکر این که تمام خودروهای نمایندگی و غیر نمایندگی از گمرک در حال ترخیص است، افزود: البته نزدیک به ۲۰۰۰خودرو با مشکل استاندارد رو به رو شده‌اند، به این صورت که مجوز پروانه استاندارد این خودروها در زمانی که وارد گمرکات شده‌اند توسط افراد مسئول تمدید نشده است.

او افزود: زمانی که واردات آزاد بود حتی اگر پروانه استاندارد خودرویی تمدید نمی‌شد سازمان استاندارد به طور موردی آن‌ها را تأیید می‌کرد، ولی هم اکنون این کار انجام نمی‌شود و کارشناسان مجازی گمرکات به خاطر اینکه فضا فراهم نیست مانع خروج خودروها از گمرک شده‌اند؛ در این وضعیت همت سازمان ملی استاندارد می‌تواند قدم بزرگی در راه هدف هیات وزیران یعنی کنترل بازار خودرو بردارد.

دادفر در خصوص آمار کلی خودروهای دپو شده بیان کرد: نزدیک به ۲۷۰۰خودرو که از نظر دولت غیر قانونی وارد شده و در دست پیگیری است،۲هزار خودرو مشکل استاندارد دارد و تقریباً ۲۸۰۰خودرو نیز توسط شرکت‌های غیرنمایندگی وارد شده‌اند و همچنان در گمرک مانده‌اند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به خسارات وارده به این خودروها در طول یک سال و نیم بلاتکلیفی اظهار کرد: تا جایی که مقصر عدم تحویل این خودروها شرکت‌های نمایندگی باشد باید هزینه‌های مربوط به انبارداری، تعویض لاستیک و باتری خودرو را بدهند اما در دوره ۱۵ماهه‌ای که دولت مانع ترخیص آن‌ها شده، مشتریان متحمل هزینه خواهند شد.

دادفر همچنین به افزایش حدود سه برابری قیمت خودروهای وارداتی طی این مدت اشاره کرد و گفت: به طور مثال اگر خودرویی در همان زمان وارد شده به مشتری تحویل داده می‌شد ۳۰۰میلیون تومان بود در این وضعیت به حدود ۷۰۰ میلیون رسیده و یا خودرویی با قیمت ۹۰ میلیون تومان وارد شده و الان به حدود ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است.

او تصریح کرد: با این افزایش قیمت موجی از انصراف در خودروهای وارداتی ایجاد شده که اگرچه ما مقصر نبودیم اما از مردم عذرخواهی می‌کنیم.

اقتصاد آنلاین

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar