خودروهای زیر ۲۰ هزار دلار برای واردات

دوشنبه 31 مرداد 01 ساعت 16:40
خودروهای زیر 20 هزار دلار برای واردات

به گفته یکی از نمایندگان مجلس، سقفی که برای واردات در نظر گرفته شده و من برای اولین بار اعلام می‌کنم، سقف ۲۰ هزار دلار است یعنی واردات خودروی بالای ۲۰ هزار دلار ممنوع است.

آقای جلال رشیدی کوچی، سخنگوی فراکسیون شفافیت مجلس، طی مصاحبه تلویزیونی خود برای نخستین‌بار اطلاعاتی از آئیین‌نامه واردات خودرو را افشا کرد که خلاصه آنها به شرح زیر است:

۱- یکی از بندهای آیین نامه واردات خودرو، مربوط به سقف دلاری است که برای دو رده قیمتی مختلف، تعیین شده است. یکی تا ۱۰ هزار دلار و دیگری تا ۲۰ هزار دلار.

۲- رده اول قیمت، ویژه خودروهای ۱۰ هزار دلاری است که برای واردات خودروهای اقتصادی درنظر گرفته شده است. برای این گروه از خودروها، تعرفه واردات خودرو ، معادل ۱۰% درنظر گرفته شده که ۴% آن برای حقوق گمرکی است و ۶% دیگر نیز برای سود بازرگانی خواهد بود.

۳- به همین دلیل، خودروی ۱۰ هزار دلاری اگر وارد کشورمان شود، با قیمت تقریبی ۱۱ هزار دلار آماده فروش خواهد شد که معادل تقریبی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان خواهد شد. البته آقای رشیدی گفته که: من فکر نمی‌کنم این اتفاق بیفتد!

۴- دولت، واردکنندگان را مکلف کرده که برای خودروهای وارداتی اقتصادی، خط مونتاژ راه‌اندازی کنند. طوریکه بعد از مدتی، امکان تولید آنها یا حتی بخشی از آنها، در کشورمان وجود داشته باشد. 

۵- رده دوم قیمت، برای خودروهای ۲۰ هزار دلاری است. بنابراین خودروهای بالای ۲۰ هزار دلار، امکان واردات به کشور را نخواهند داشت. آقای رشیدی البته به این موضوع انتقاد کرده و گفته که نظر مجلس، این بود که سقف دلاری برای واردات خودرو تعیین نشود. و اگر خریداری قصد واردات خودروهای گران‌تر داشت، این امکان برایش فراهم باشد اما تعرفه و مالیات بیشتری را هم بپردازد.

اگر واردات خودرو که تاکنون با وعده های بسیار زیاد مسئولین هنوز به سرانجام نرسیده است هم اجرایی شود گزینه های غیرچینی چندان جذابی به بازار ایران نخواهند رسید. پس تمرکز بیشتر واردات خودرو به کشور از مبدا هند و چین خواهد بود که آنهم از مدل های ارزان‌قیمت و بی کیفت‌شان است.

برند مدل قیمت جهانی (دلار)
کیا ریو ۲۰۲۲ ۱۷،۵۰۰ $
هیوندای اکسنت ۲۰۲۲ ۱۷،۷۰۰ $
میتسوبیشی میراژ ۲۰۲۲ ۱۵،۷۰۰ $
نیسان ورسا ۲۰۲۲ ۱۶،۷۰۰ $

ایران جیب

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

3 دیدگاه ها برای "خودروهای زیر ۲۰ هزار دلار برای واردات"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
امید
مهمان

همین الان با ۲۰ هزار دلار و کمتر از اون میشه خودروهایی مثل هیوندای النترا، کیا سراتو، کیا سول، هیوندای crita هیوندای کونا، کیا پیکانتو، کیا k900، کیا sonet, تویوتا Avanza، تویوتا یاریس سدان و هاچبک، رنو داستر، رنو مگان، رنو سیمبل، مزدا۲ ، هوندا city، هوندا سیویک، نیساک کیکس، نیسان سنترا، نیسان سانی و… در تیپهای پایه و نیمه فول و بعضا فول در مدلهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ وارد کرد و حتی با تعرفه های ۱۰ و ۲۰ درصد و عوارض قانونی و سود قانونی وارد کنندگان بین ۳۰۰ تا حداکثر ۷۰۰ میلیون به دست مصرف کننده رسوند.
ولی…..

سجاد
مهمان

ولی کفتارا نمیزارن درسته

ssina
مهمان

ولی نمیخوان بزارن مردم احساس راحتی بکنند ما همیشه بدبخت بودیم و هستیم خواهیم بود