خودرو در رأس کالاهای قاچاق وارداتی!

دوشنبه 2 دی 98 ساعت 10:10
خودرو در رأس کالاهای قاچاق وارداتی!

وزیر اقتصاد طی سفر اخیر خود به بوشهر، در دیدار با بعضی صاحبان خودروهای دپوشده در گمرکات کشور، در جریان مشکلات و گلایه‌های آنها مبنی بر عدم ترخیص خودروهای وارداتی و از بین‌رفتن سرمایه‌هایشان طی دو سال گذشته قرار گرفت. در این دیدار صاحبان خودروها خواستار رفع بلاتکلیفی و تصمیم‌گیری عاجل در این زمینه شدند. در همین حال، گمرک روز پیش آمار کالاهای قاچاق وارداتی و صادراتی را در ۹ ماهه امسال اعلام کرد که بر این اساس، خودرو با ۲۰۶۱ دستگاه، در رأس کالاهای قاچاق وارداتی قرار گرفته است.

نزدیک به دو سال پیش بود که به خاط وضعیت اقتصادی، مقررات ارزی تغییر کرد و در پی آن واردات خودرو ممنوع و هر گونه ثبت سفارش جدید متوقف شد. اما این پایان ماجرا نبود و مشکلات جدیدی را برای خودروهایی که وارد شده و در گمرک منتظر ترخیص بودند ایجاد کرد. بعضی از این خودروها می‌توانستند با پرداخت مابه‌التفاوت ارزی ترخیص شوند و بعضی دیگر با توجه به حاشیه‌های پیش‌آمده در جریان ثبت سفارش‌ها دچار مشکلات قانونی شده بودند. کشمکش‌ها ادامه یافت تا اینکه دولت در دی‌ماه سال پیش با صدور بخشنامه‌ای اجازه‌ داد مالکان خودرو طی چهار ماه، با طی تشریفات قانونی خودروهای خود را ترخیص کنند. این مهلت دوباره تا دو ماه دیگر هم تمدید شد. با این حال گزارش گمرک نشان می‌دهد تا پایان این مدت نزدیک به ۷۱۵۳ دستگاه در اختیار مالکان قرار گرفته و ۵۱۰۸ دستگاه دیگر در گمرکات کشور باقی‌ مانده است.

همچنین نزدیک به ۲۰۰۰ دستگاه نیز پرونده قضایی داشته و سرنوشت آنها نامشخص بوده است. اما در این بین، ۱۰۴۸ دستگاه با وجود اینکه تمام تشریفات گمرکی را پشت سر گذاشته و حتی پروانه دریافت کرده بودند به خاطر پایان مهلت تعیین‌شده امکان ترخیص پیدا نکردند و در این وضعیت با توجه به رایزنی‌هایی که بین گمرک، وزارت صمت و دیگر دستگاه‌ها انجام شد، وزارت صمت دستور ترخیص آنها را در نیمه آبان‌ماه صادر کرد و قرار شد با موافقت کارگروه هماهنگی تجاری بانک مرکزی این تحویل انجام شود. با این حال و با گذشت بیش از یک ماه هنوز شرایط ۱۰۴۸ دستگاه خودروی توافق‌شده مشخص نیست.

آینده مبهم خودروهای دپوشده

وزیر اقتصاد که در روزهای پایانی آذرماه به بوشهر سفر کرده و از گمرکات این استان بازدید کرده بود در دیدار با مالکان خودروهای توقیفی در گمرک، در جریان مشکلات آنها قرار گرفت. صاحبان خودرو در این دیدار از طولانی‌شدن توقف کالای خود در گمرک و بلاتکلیفی در زمینه ترخیص خودروها گله‌مند بودند. آن‌ها با ذکر اینکه پس از دو سال دوندگی همچنان نتوانسته‌اند خودروهای خود را از گمرک خارج کنند اظهار کردند: شماری از این خودروها را دستگاه قضایی توقیف کرده اما بخش دیگری که مشکل قانونی هم ندارد و مورد تأیید گمرک است، همچنان امکان ترخیص ندارد و این در حالی‌ است که مهرداد جمال‌ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی ایران هم در جریان موضوع بوده است. مالکان خودرو بیان کردند طی مصوبه‌ای قرار شده بود ۱۰۴۸ دستگاهی که تمام فرآیند ترخیص آنها طی شده و بلاتکلیف باقی مانده بود آزاد شوند اما این مصوبه هم به جایی نرسیده است.

آن‌ها همچنین با ذکر اینکه معاون فنی گمرک دقیقاً در جریان ماجرای خودروها قرار دارد و نزدیک به ۱۴ بار در این رابطه با رئیس ‌جمهوری هم مذاکره داشته است، تصریح کردند: حتی وزیر صمت هم به اینجا آمده اما اتفاقی نمی‌افتد و به شما آدرس غلط می‌دهند! صاحبان خودروها می‌گویند در این مدت حجم بالای سرمایه آنها راکد مانده و زندگی‌شان فلج شده است، در حالی که می‌توانستند این پول را به جریان اقتصادی و تولید برگردانند یا در جایی دیگر سرمایه‌گذاری کنند. در همین دیدار، وزیر اقتصاد هم با اشاره به موضوع تأمین ارز واردات، جویای منشاء تأمین ارز خودروها شد که صاحبان خودرو اعلام کردند منشاء ارز، آزاد بوده، از صرافی تأمین شده و عمدتاً به پیش از مقررات ارزی جدید بازمی‌گشته است.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar