راهکارهای رسیدن خودروهای دست دوم خارجی به دست مردم

بروزرسانی در: یکشنبه 16 تیر 98 ساعت 12:53
راهکارهای رسیدن خودروهای دست دوم خارجی به دست مردم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد خودروهای کارکرده وارداتی گفت: از طریق مناقصه خودروهای وارداتی ادارات دولتی و همچنین خودروهای کارکرده وارداتی مورد استفاده در بنادر می‌توان این نوع خودروها را به دست مردم رساند.

این روزها با توجه به بسته بودن واردات خودروها به کشور صحبت‌های مختلفی در مورد آزادسازی واردات نمونه‌های صفر کیلومتر، کارکرده و حتی هیبریدی‌ها شده است. با این وجود هنوز هیچ اتفاقی در زمینه ورود این خودروها به کشور پس از بسته شدن واردات خودرو انجام نگرفته است.

طرح ساماندهی بازار خودرو و مباحث آن

منصوری ابتدا به ذکر نکاتی در مورد طرح ساماندهی بازار خودرو پرداخت: مهم‌ترین اصل طرح ساماندهی بازار خودرو به خصوصی‌سازی مربوط می‌شود که مقرر شد ظرف یک سال کارهای آن انجام شود. این بحث خصوصی‌سازی می‌تواند صنعت خودرو را نجات دهد و در صورتی که کارهای مربوط به آن انجام نشود در آینده می‌تواند عواقب بدی داشته باشد. از جمله مباحث دیگر می‌توان به ورود خودروهای خارجی یا وارداتی اشاره کرد که همچنان با این قضیه مخالفت می‌شود.

فروش خودروهای وارداتی ادارات دولتی

وی در رابطه با فروش خودروهای وارداتی کارکرده ادارات دولتی گفت: ما پیشنهاد دادیم که حداقل ادارات دولتی خودروهای خود را در مناقصات به مردم بفروشند و خودروهای دولتی بتواند به عنوان نمونه‌های خارجی دست دوم به مردم برسد. خودروهای دست دوم بنادر هم می‌تواند به دیگر نقاط کشور راه پیدا کند و از آن‌ها هم به عنوان نمونه‌های دست دوم استفاده کرد. در نتیجه با ورود خودروهای وارداتی کارکرده به بازار تا اندازه‌ای دلالان نیز از این قضیه خارج خواهند شد. این نکته را نیز باید گفت، خودرویی که نمونه صفر کیلومتر آن ۴۰ هزار دلار قیمت دارد در نمونه کارکرده ممکن است قیمت آن حتی به ۳ هزار دلار برسد. در صورتی که شرایط منابع ارزی کشور مناسب بود می‌شد که خودروهای کارکرده با وضعیت سالم و منظم را به کشور وارد کرد.

صادرات خودروهای بنادر به اسم اسقاط

وی ادامه داد: نکته جالب اینجاست که خودروهای کارکرده بنادر ایران به خارج از کشور صادر می‌شود و این کار به اسم اسقاط انجام می‌پذیرد. در صورتی که اسقاط انجام نمی‌شود و این خودروها کارکردی ممکن است در حدود ۵۰ هزار کیلومتر داشته باشد. چنین مواردی نشان‌دهنده این است که دست‌هایی در این کار وجود دارد و طرح ورود خودروهای کارکرده بنادر به کشور را ما حدودیک سال و نیم است که پیشنهاد دادیم. با این وجود همچنان اتفاقی در زمینه ورود این خودروها به بازار کشور رخ نداده است. اگر دولت تعرفه بگیرد و چنین خودروهایی در کشور توزیع شود می‌تواند برای مردم بسیار مفید باشد. به عنوان مثال خودروهای بنز صفر کیلومتر که در کشور تنها ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد دارند به راحتی می‌تواند در دسترس مردم قرار گیرد.

گسترش نیوز

صادرات خودروی دست دوم در چین

هنگام خرید خودروی دست دوم به این نکات توجه کنید

مدافعان واردات خودروهای دست دوم چه کسانی هستند؟

واردات خودروهای دست دوم یک راه حل برای کنترل قیمت

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

4 دیدگاه ها برای "راهکارهای رسیدن خودروهای دست دوم خارجی به دست مردم"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
کیارش
مهمان

آخه تو مملکتی که سیب زمینی پیازش هم دست دلاله و نرخ ثابت نداره چطوری می‌خوان خودرو و هزارتا نیاز مردم رو از دلال بازی نجات بدن؟

حسین
مهمان

اگه اتفاق بیوفته حتی برا خودرور های ملی هم خوبه چون باعث میشه ماشین هاشون رو بهتر کنن که تو رقابت با ماشین خارجی کم نیارن . الان سایپا تو عراق ماشین پراید رو با اپشن هایی مثه مانیتور و رینگ المینیومی ارائه میده چون توی عراق مجبور با خودرو های دیگه رقابت کنه . اما توی ایران. ایران خودرو سایپا رقابت سر بی کیفیتی دارند . با اومدن رقیب خارجی یه تکونی به خودشون میدن

Parham
مهمان

خدا کنه این اتفاق بیوفته

امیرو
مهمان

بله درست میگین،،،بنز صفر کیلومتری که پنجاه هزارتا کار کرده باشه
یعنی حداکثر ۳ سال،،زیبا نیست!!؟