صدور توقف ترخیص ۱۰۴۸ خودرو توسط نهادهای نظارتی

شنبه 18 آبان 98 ساعت 12:14
صدور توقف ترخیص 1048 خودرو توسط نهادهای نظارتی

دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت در حالی تاکید کرد که اجازه ثبت‌ سفارش به هیچ کاربری در سامانه جامع تجارت را نمی‌دهد که ترخیص ۱۰۴۸ دستگاه خودرو در هفته اخیر، همچنان در ابهام قرار دارد.

دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت، معدن و تجارت بار دیگر تاکید کرده که همچنان ثبت سفارش برای واردات خودرو ممنوع است و هیچ یک از کاربران سامانه جامع تجارت، اجازه نخواهند داشت که سفارش‌گذاری هیچ یک از تعرفه‌های خودروی سواری را انجام داده و آن را به ثبت برسانند.

تاکید مجدد دولت بر ممنوعیت واردات خودرو

طی روزهای اخیر بود که گمرک ایران در بخشنامه‌ای، مقررات واردات خودرو از طرف ایثارگران و جانبازان را اعلام کرد و همین موضوعی شد که بعضی زمزمه‌های آزادسازی واردات خودرو را مجدداً مطرح کنند. اما دولت، بار دیگر پرقدرت اعلام کرد که اجازه ثبت سفارش برای واردات خودرو به هیچ یک از کاربران داده نمی‌شود. در اطلاعیه‌ای که گمرک اعلام کرده، بار دیگر عنوان شده است که  ثبت سفارش واردات خودرو همچنان ممنوع است و هیچ مجوزی هم در این رابطه انجام نمی‌گیرد.

در این بین اما علیرغم اینکه دولت از سال پیش که بحران‌های ارزی در اقتصاد کشور بروز کرد، واردات خودرو را ممنوع اعلام کرد تا این لحظه، فراز و فرودهای بسیاری بر سر راه واردات خودرو انجام گرفته است، به طوری که خیلی از واردکنندگان با انبوهی از خودروهای وارداتی خود در گمرکات رو به رو هستند که اجازه ترخیص آنها از طرف دولت داده نمی‌شود؛ چون که دولت نه تنها ارز آنها راتامین نمی‌کند؛ بلکه به آنها اجازه واردات بدون انتقال ارز را هم نمی‌دهد، پس تأمین ارز این خودروها با مشکل رو به رو است. البته این همه ماجرا نیست، بلکه دولت به طور کلی، با واردات خودرو به خاطر ارزبری با هر منشأ تأمین ارزی مخالف است.

بانک مرکزی همچنان مخالف تأمین ارز واردات خودرو

در این بین، مخالف اصلی واردات خودرو در دولت، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی است. همان فردی که سال اخیر در بحبوحه نوسانات شدید ارزی، مسئولیت بانک مرکزی را به عهده گرفت و تاکید کرد که باید سیاست‌های خاص او برای مدیریت بازار ارز، از طرف تمامی اعضای دولت به رسمیت شناخته شود.

او بارها و بارها سال پیش تاکید کرد که واردات بدون انتقال ارز را به هیچ عنوان نخواهد پذیرفت و اجازه نمی‌دهد که ارزی بدون منشأ بانکی و مشخص وارد سیستم وارداتی کشور شود؛ از طرف دیگر، اجازه تأمین ارز برای کالاهای لوکس و غیرضروری مانند خودرو را هم از محل منابع بانکی و ارز صادراتی نخواهد داد و بنابراین واردات خودرو تا اطلاع ثانوی از تأمین ارز، محروم خواهد بود.

در این بین، دولت هم بارها و بارها مصوباتی داشته که تاکید می‌کند باید واردات کالاهای  غیرضروری به کشور آن هم در وضعیت جنگ اقتصادی ممنوع باشد تا بتوان وضعیتی را پیش برد که منابع ارزی محدود کشور، صرف واردات کالاهای مورد نیاز و درجه اول اولویت کشور باشد.

ابهام در پرونده ترخیص خودروهای وارداتی

در عین حالی که بانک مرکزی کاملاً مخالف با واردات خودرو بوده و با تأمین ارز آن از هر منشأ و محلی مشکل دارد، در آخرین روزهای هفته پیش، موضوع ترخیص خودروهای وارداتی به میزان ۱۰۴۸ دستگاه جنجال دوباره‌ای را آغاز کرد که هرچند اعلام شده این ترخیص با دستور رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت انجام گرفته؛ ولی هنوز هم هیچ واکنشی را از طرف وزارت صنعت و شخص وزیر در پی نداشته است.

در واقع، سکوت وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با این پرونده به شایعات در این رابطه بیشتر دامن زده است، به ویژه اینکه برخی مدعی هستند که این خودروها متعلق به یک شرکت خاص و ۴ شخص دارنده کارت بازرگانی بوده است. در حالیکه مابقی خودروهای وارداتی در گمرکات باقی مانده و مشتریان آنها سرگردان و بدون پناه، در مقابل واردکنندگانی قرار گرفته‌اند که توانایی عمل به تعهدات خود را ندارند.

ترخیص خودروها از گمرک متوقف شد

در این بین، یک مقام مسئول در صنعت خودرو اعلام کرد که فرآیند ترخیص خودروهای وارداتی با دستور نهادهای نظارتی متوقف شده است و اکنون گمرک خودروها را ترخیص نمی‌کند.

وی افزود: البته دستور عدم ترخیص موقت از طرف نهادهای نظارتی صادر شده تا بتوان بررسی‌های بیشتری بر روی دلایل صدور اجازه ترخیص ۱۰۴۸ دستگاه خودروی وارداتی از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام گیرد.

حال باید منتظر ماند و دید که پروسه ترخیص خودروهای وارداتی در گمرک مانده چطور پیش خواهد رفت؟

مهر

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar