کاهش قیمت خودرو امکان پذیر است

شنبه 19 بهمن 98 ساعت 16:19
کاهش قیمت خودرو امکان پذیر است

خودروسازان با تشکیل ستاد توسعه ساخت داخل، صرفه‌ جویی ارزی ۱.۲میلیارد یورویی در ۹ میز ساخت داخل قطعات خودرویی را در دستور کار قرار دادند و علاوه‌ بر بازگشت به کار۱۴۰ هزار نیروی واحدهای قطعه‌ سازی، موفق به افزایش تیراژ خودرو شدند

خودروسازان و قطعه‌ سازان کشور در سال‌های گذشته همواره طی همکاری با یکدیگر توانسته‌اند به ‌نوعی صنعت خودرو را سرپا نگه‌دارند. در یکی، دو سال گذشته صنایع خودرو و قطعه‌سازی کشور با چالش‌های بسیاری رو به رو شده‌اند که یکی از نتایج آن تولید انبوهی از خودروهای ناقص بود؛ مشکلات فراوان در تأمین قطعات منجربه آن شد تعداد خودروهای ناقص با روند جهشی مواجه باشد. حال اما این مشکل با افزایش همکاری قطعه‌سازان با خودروسازان و رشد ساخت داخل خودروها درحال رفع شدن است. در این بخش، نقش تامین‌کنندگان بزرگ در همکاری با خودروسازان بسیار اهمیت دارد.

تامین‌کنندگان بزرگ توانسته‌اند قطعات و مواداولیه را با کیفیت و قیمت مناسب‌تری در اختیار خودروسازان قرار دهند. در همین زمینه با رضا آریاراد، کارشناس و فعال صنعت خودرو به گفت‌وگو پرداختیم. وی عقیده دارد نقش تامین‌کنندگان بزرگ در ایجاد فضای رقابتی در بازار خودرو بسیار تاثیرگذار است.

نقش تأمین‌ کنندگان بزرگ و اصلی را برای ادامه تولید در کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بدون شک نقش تامین‌کنندگان بزرگ در تهیه مواداولیه مناسب، باکیفیت و مقرون ‌به ‌صرفه برای تولید محصولات قابل‌عرضه در بازار رقابتی امروز بسیار مؤثر و حیاتی است. ضمن این‌که همکاری تامین‌کنندگان بزرگ در چرخه تولید بدون وقفه، متناسب با نیاز مصرف‌کننده و در مسیر استراتژی‌ها و راهبردهای تعیین ‌شده تولیدکنندگان بسیار حائز اهمیت است. اصولاً وجود چنین تامین‌کنندگانی موجب می‌شود تولید با سهولت بیشتری انجام شود.

این روند برای شرکت‌های بزرگ خودروسازی و البته خودروسازان بزرگ کشور به چه صورت است؟ آیا موجب می‌شود خودروسازان کشور در این راستا گام بردارند؟

گروه‌های بزرگ خودروسازی دنیا به ‌منظور تداوم تولیدات موفق، متناسب با استانداردهای تعریف‌شده و با اهداف افزایش تیراژ و بهبود کیفیت محصول، مدیریت تأمین به‌موقع و هماهنگ با برنامه‌ریزی تولیداتشان را به تامین‌کنندگان بزرگ می‌سپارند. در این مورد، رویه گروه‌های بزرگ خودروسازی در ایران هم همین گونه است ولی در برهه‌هایی از زمان شاهد آشفتگی‌هایی در نحوه تأمین و متأثر از آن در تولید محصول نهایی بوده‌ایم.

چرا زنجیره تأمین خودروسازان در چند سال گذشته با مشکل مواجه بوده است؟ رابطه خودروسازان و قطعه‌سازان چگونه باید باشد؟

برای پاسخ، در ابتدا باید به نقش مهم و محوری تامین‌کنندگان بخش خودروسازی برای تهیه مواد اولیه و قطعات منفصله خودرو اشاره کنیم؛ از یک سو به برنامه‌ ریزی تولید خودروسازان توجه دارد و از سوی دیگر با شبکه ارتباطی وسیع با قطعه‌سازان انواع مصنوعات موردنیاز خودرو مرتبط است.

تامین‌کنندگان با شناسایی، انتخاب و عقد قرارداد با قطعه‌سازان توانمند و فعال در تمام بخش‌های خودروسازی، علاوه‌بر ایجاد زمینه اشتغال پایدار در شرکت‌های قطعه‌سازی، زمینه تداوم تولید مستمر خودرو را فراهم می‌کنند.

یکی از موارد مهمی که طی یکی،دو سال گذشته شاهد آن بوده‌ایم، تولید خودروهای ناقص است. به نظر شما دلیل اصلی تولیدات ناقص در خودروسازان چیست؟

نکته این‌جاست که بروز خطا و اختلال در هر یک از مراحل تأمین، شناسایی، انتخاب، بازرسی کیفی، عقد قرارداد با قطعه‌سازان، لجستیک، تحویل به‌موقع و طبق برنامه‌ریزی و درنهایت پرداخت متناسب و به‌موقع به تولیدکنندگان قطعه‌ساز، می‌تواند به طور زنجیره‌ای منجر به بروز اشکال و تأخیر در تولید خودرو، انبار خودروهای ناقص و تأخیر در تحویل خودرو به مشتریان شود.

وضعیت کلی تأمین قطعات طی سال‌های گذشته را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تجربه سال‌ها خودروسازی و تأمین قطعات در ایران نشان از کارنامه قبولی این حوزه در تأمین قانونمند و بی‌حاشیه قطعات اورجینال و قابل‌قبول خودروسازان دارد که با نظارت‌های مؤثر نهادها و دستگاه‌های نظارتی، این تطابق و شفافیت دوچندان شده است. اما ازجمله عوامل بروز اختلال در نظم شبکه تأمین که در برهه‌های کوتاهی به تأخیر در تولید و همچنین تأخیر در تحویل به مشتریان انجامید، شوک‌های ناشی‌از تحریم‌های ظالمانه سال ۱۳۹۷ را می‌توان برشمرد.

این عوامل اگرچه در مواقعی برای حفظ تولید، با تصمیمات شتاب ‌زده در تغییر و تحول در شرح وظایف شرکت‌های تأمین‌کننده و تصمیمات مستقیم در نحوه پرداخت‌ها همراه بود، اما با بازنگری و چاره‌اندیشی در بهبود مستمر شبکه تأمین و تولید پایدار در شرایط تحریم، شرکت‌های تأمین‌کننده دوباره احیا شدند.

بدین‌منظور، خودروسازان در قالب بازنگری در قراردادهای منعقدشده با قطعه‌سازان، مفاد کیفیت قطعات، برنامه‌ریزی تحویل به‌موقع و پرداخت‌های منظم، عادلانه و قانونمند را در دستور کار قرار دادند که علاوه‌بر ایجاد انگیزه تولید به قطعه‌سازان، به افزایش پایدار اشتغال و تولیدات خودرو انجامیده است.

این خود نشان از تجربه و اتخاذ تدابیر مدیریتی متناسب با شرایط تحریم و در نهایت یک‌ دلی و همراهی مجموعه عوامل قطعه‌ساز در کشور دارد و می‌توان ماحصل آن را در حفظ اشتغال، رونق تولید، تلاش شبانه‌روزی کارگران و زحمت‌کشان عرصه صنعت مشاهده کرد.

آیا خودروسازان و تامین‌کنندگان توانسته‌اند از تحریم‌ها فرصت بسازند؟

بله؛ امروز به‌جرأت می‌توان بیان کرد مجموعه گروه‌های خودروسازی با همدلی، پشتکار و تلاش مجدانه خود توانسته‌اند تهدید تحریم را به فرصت‌های پایدار برای اشتغال و تولیدات مستمر و با کیفیت محصول تبدیل کنند. وقتی تحریم‌ها به کاهش چشمگیر واردات خودرو و قطعات خودرویی انجامید، خودروسازان با تشکیل ستاد توسعه و تعمیق ساخت داخل، توجه به پتانسیل‌های بالای داخلی، تحقیق‌وتوسعه و برنامه‌ریزی برای خودکفایی و صرفه‌جویی ارزی ۱.۲میلیارد یورویی در ۹ میز ساخت داخل قطعات خودرویی را در دستور کار قرار دادند و علاوه بر بازگشت به کار۱۴۰هزار نیروی تولیدی واحدهای قطعه‌سازی کشور، موفق به تداوم رکوردشکنی و افزایش تیراژ خودرو شدند. در نهایت هم امروز با ارائه راهکارها و پیشنهادهای مستدل، بحث از کاهش قیمت خودرو به میان آمده که در صورت تحقق ملزومات آن دست‌یافتنی است.

اخبار خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar