تعمیرگاه گیربکس‌ اتوماتیک در تهران + اطلاعات تکمیلی

بروزرسانی در: دوشنبه 14 شهریور 01 ساعت 17:17
تعمیرگاه گیربکس‌ اتوماتیک در تهران + اطلاعات تکمیلی

چکیده : مشکلاتی مثل تقه زدن گیربکس، عدم شناسایی دنده، استشمام بوی سوختگی از گیربکس، زوزه کشیدن و موارد دیگری مانند خلاص شدن دنده در حین حرکت از جمله خرابی‌های رایج گیربکس‌های اتوماتیک هستند. در این مطلب، با برخی از رایج‌ترین مشکلات گیربکس‌های اتوماتیک آشنا می‌شویم و یک مرکز معتبر را در تهران به عنوان گزینه مناسب برای تعمیر گیربکس خودروی شما معرفی می‌کنیم.

 

 

گیربکس‌های اتوماتیک؛ گیربکس‌هایی که به تعمیرات تخصصی نیاز دارند

گیربکس‌های اتوماتیک دارای قطعات گوناگون و همچنین فناوری پیشرفته‌تر و متفاوت نسبت به گیربکس‌های دنده‌ای هستند. این قطعات در صورت خرابی می‌توانند مشکلات زیادی را برای جعبه‌دنده و حتی موتور خودروی شما ایجاد کنند و تعمیر آن‌ها هم نیازمند دانش و تخصص بالاتری نسبت به گیربکس‌های عادی است. مشکلاتی مثل تقه زدن گیربکس، عدم شناسایی دنده، استشمام بوی سوختگی از گیربکس، زوزه کشیدن و موارد دیگری مانند خلاص شدن دنده در حین حرکت از جمله خرابی‌های رایج گیربکس‌های اتوماتیک هستند. در این مطلب، با برخی از رایج‌ترین مشکلات گیربکس‌های اتوماتیک آشنا می‌شویم و یک مرکز معتبر را در تهران به عنوان گزینه مناسب برای تعمیر گیربکس خودروی شما معرفی می‌کنیم.

برخی از قطعات گیربکس که ممکن است دچار مشکل شوند

گیربکس‌های اتوماتیک دارای قطعات مختلفی هستند و باید همیشه با انجام سرویس‌های دوره‌ای به موقع سعی در سالم نگه داشتن آن‌ها کنید. چرا که خرابی هرکدام از این قطعات می‌تواند آسیب زیادی را به گیربکس اتومبیل شما وارد کند. در ادامه با برخی از این قطعات آشنا می‌شویم.

شفت خروجی و شفت ورودی

شفت ورودی گیربکس قطعه‌ای است که به داخل گیربکس می‌رود و شفت خروجی آن است که از جعبه‌دنده خارج می‌شود. شفت ورودی نیرو را از موتور به گیربکس منتقل می‌کند، در حالی که شفت خروجی نیرو را از گیربکس به چرخ‌ها منتقل می‌کند. در گیربکس دستی، تنها یک شفت وجود دارد که این کار را انجام می‌دهد و این یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌ها میان گیربکس‌های دستی و اتوماتیک است. چرخ دنده‌های روی شفت ورودی و شفت خروجی به هم متصل می‌شوند تا نسبت دنده گیربکس را ایجاد کنند. این چیزی است که تعیین می‌کند ماشین با مقدار مشخصی از قدرت موتور چقدر سریع حرکت می‌کند.

نوار ترمز؛ قطعه‌ای که بیشتر در خودروهای دیفرانسیل عقب وجود دارد

اکثر خودروها دارای نوار ترمز در جعبه دنده هستند. این یک نوار فلزی یا پارچه‌ای است که به داخل میل گاردان فشار می‌آورد و سرعت آن را کاهش می‌دهد. این ترمز تقریبا مانند ترمز دیسکی روی چرخ دوچرخه و ماشین کار می‌کند. نوار ترمز معمولا با فشار هیدرولیک روغن ترمز در سیستم کار می‌کند. هنگامی که روی پدال ترمز فشار می‌دهید، فشار افزایش می‌یابد و باند ترمز را به محور محرک فشار می‌دهد و سرعت آن را کاهش می‌دهد.

بدنه سوپاپ؛ مورد استفاده در بیشتر گیربکس‌های اتوماتیک

بدنه سوپاپ جزئی از گیربکس اتوماتیک خودرو است. این قطعه جریان سیال بین قسمت‌های مختلف گیربکس را تنظیم می‌کند. این کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که دنده‌ها به درستی درگیر شده‌اند و خودرو به آرامی حرکت می‌کند. بدنه سوپاپ ممکن است به‌مرورزمان فرسوده شود که می‌تواند منجر به مشکلاتی در گیربکس شود.

اگر بدنه سوپاپ فرسوده شده باشد، ممکن است در تعویض دنده، دورهای بالا یا دنده مرده با مشکل مواجه شوید. بررسی این علائم توسط مکانیک برای تشخیص سلامت سوپاپ‌ها لازم است. مجموعه تعمیرکار به عنوان بهترین تعمیرگاه گیربکس‌های اتوماتیک در تهران می‌تواند نیاز شما را در این زمینه به خوبی برآورده کند.

ماژول کنترل گیربکس یا TCM

ماژول کنترل گیربکس یا TCU جز کامپیوتری گیربکس اتوماتیک خودرو است. این قطعه تمام جنبه‌های عملکرد گیربکس را کنترل می‌کند و اغلب می‌تواند بدون نیاز به تعمیرات اساسی کل گیربکس تعمیر یا تعویض شود.  قطعه TCU بر بسیاری از عملکردهای مختلف گیربکس اتوماتیک نظارت دارد؛ فشار و دمای سیال را کنترل می‌کند، نقاط تعویض دنده و زمان‌بندی را تنظیم می‌کند و قفل مبدل گشتاور را کنترل می‌کند. همچنین می‌تواند مشکلات گیربکس را تشخیص داده و به راننده گزارش دهد.

اگر TCU خودروی شما خراب باشد، احتمالا متوجه علائمی مانند مشکلات تعویض دنده، شتاب گیری نامنظم یا آهسته یا عدم تعویض دنده خواهید شد. برای رفع این مشکل باید به یکی از تعمیرگاه‌های معتبر تهران در این زمینه مراجعه کنید که دانش تخصصی در این زمینه داشته باشند. مجموعه تعمیرکار یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید برای رفع مشکل جعبه‌دنده اتوماتیک خودروی خود به سراغ آن بروید.برای اطلاعات بیشتر روی لینک کلیک کنید.

برخی از مشکلات رایج گیربکس‌های اتوماتیک

گیربکس‌های اتوماتیک در گذر زمان ممکن است با مشکلات مختلفی مواجه شوند. هر مشکل به دلیل خرابی قطعه خاصی رخ می‌دهد. اما ممکن است در برخی مواقع، خرابی برخی قطعات منجر به بروز یک مشکل مشترک شود. در ادامه با برخی از مشکلات رایج گیربکس‌های اتوماتیک آشنا می‌شویم.

چراغ چک موتور یا گیربکس روشن می‌شود

 چراغ چک گیربکس اولین نشانه‌ای است که نشان می‌دهد در بخش گیربکس خودروی شما مشکلی پیش آمده یا در شرف وقوع است. البته که در برخی خودروها، روشن شدن چراغ چک موتور هم می‌تواند به دلیل خرابی در بخش گیربکس باشد. در سرتاسر وسیله نقلیه شما حسگرهایی وجود دارند که تمام فعالیت‌های ماشین را به ایسیو گزارش می‌دهند. در صورتی که در هرکدام از بخش‌های ماشین مشکل وجود داشته باشد، ایسیو این موضوع را متوجه شده و آن را به شما گزارش می‌کند.

شنیدن صدای اضافی از گیربکس ماشین

تشخیص صداهای گیربکس از موتور ممکن است سخت باشد، اما معمولا صدای ناله، زمزمه، وزوز یا هق‌هق مربوط به گیربکس ماشین می‌شوند. اگر صدایی می‌شنوید که قبلا هرگز نشنیده‌اید، توصیه می‌کنیم به دنبال عیب‌یابی و رفع آن باشید تا در آینده متحمل هزینه‌های تعمیر بیشتر نشوید.

تقه زدن گیربکس یا ساییده شدن دنده‌ها روی هم

در حین تعویض دنده، ماشین شما نباید تکان بخورد و نباید صدای ساییدن بشنوید. همه این‌ها نشانه مشکل گیربکس هستند که شاید در ابتدا به آن‌ها توجه نکنید، اما در آینده این مشکلات بیشتر نمود پیدا می‌کنند. اگر بعد از تعویض وضعیت دنده به حالت R یا D این اتفاق رخ بدهد، احتمالا گیربکس شما دچار کاهش سطح روغن واسکازین شده است. در مواقعی هم اگر روغن گیربکس خاصیت خود را از دست داده باشد، چنین مشکلی رخ می‌دهد.

ایجاد نویز در حالت خنثی و پارک

اگر وقتی خودروی شما در حالت خنثی یا پارک می‌باشد، ممکن است متوجه صدای نویزی را از گیربکس ماشین بشنوید. این مشکل می‌تواند به دلیل کثیفی روغن واسکازین ماشین رخ بدهد. اگر پر کردن مایع کمکی نکرد، ممکن است روغن واسکازین و فیلتر آن کثیف شده باشند. اما اگر چند سالی از عمر گیربکس خودروی شما می‌گذرد، این احتمال را هم بدهید که ممکن است قطعات آن خراب شده باشند.

تردید در تعویض دنده و شناسایی وضعیت گیربکس

اگر ماشین هنگام تعویض دنده تردید کند، معمولا مشکل از کلاچ‌های داخلی آن است. اما اگر حتی در شناسایی دنده هم خودروی شما مشکل داشت، این احتمال وجود دارد که برخی از قطعات آن مانند سلکتور خراب شده و نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند.

سطح مایع کم یا نشتی

نشت مایع گیربکس یکی از رایج‌ترین اتفاقاتی است که برای جعبه‌دنده‌های اتوماتیک رخ می‌دهد. عدم توجه به نشتی روغن گیربکس باعث می‌شود که سطح آن در داخل جعبه‌دنده ماشین کاهش پیدا کند و در نتیجه خودروی شما با مشکلات مختلفی مواجه شود.

ماشین وارد حالت دنده جلو یا عقب نمی‌شود

مشکل عدم قرار گرفتن خودرو در دنده می‌تواند از سمت روغن واسکازین خودروی شما باشد. بنابراین آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که این مایع کثیف نشده است و سطح مناسبی هم دارد. البته ممکن است مشکل از اتصال کلاچ‌ها، کابل‌های تعویض دنده یا سیستم کامپیوتر خودرو هم باشد.

 

تعمیر گیربکس اتوماتیک؛ نیازمند دانش و تخصص بالا

دیسک و صفحه یکی از قطعات و لوازم مصرفی خودرو به شمار می‌رود که در گیربکس‌های دنده‌ای استفاده می‌شود. چنین چیزی دیگر در گیربکس‌های اتوماتیک وجود ندارد و این به دلیل مکانیزم متفاوت این گیربکس‌ها است. همین مکانیزم متفاوت باعث شده است که خرابی‌هایی که برای این دو گیربکس ایجاد می‌شوند هم به مراتب متفاوت باشند.

توجه داشته باشید که در بسیاری از مواقع برای تعمیر گیربکس، روغن آن هم تعویض می‌شود. انواع روغن گیربکس اتوماتیک در بازار وجود دارد که هرکدام دارای استانداردها و گران‌روی مخصوصی هستند. از جمله این روغن‌ها می‌توان به انواع ۷۵W80، ۷۵W90، ۸۵W90، ATF، MTF، AL4، GL5 و موارد دیگر اشاره کرد.

کیفیت قطعات تاثیری مستقیمی روی میزان استهلاک گیربکس دارد. به‌عنوان‌مثال، بیشترین خرابی برای گیربکس‌های خودروهای ایرانی و قدیمی مانند ۲۰۶ اتوماتیک است. خودروهای چینی، به مراتب خرابی‌های کمتری نسبت به گیربکس‌های خودروهای ایرانی دارند. این خرابی‌ها، در گیربکس‌های خودروهای کره‌ای به مراتب کمتر مشاهده می‌شود. کمترین میزان خرابی گیربکس هم برای خودروهای اروپایی و ژاپنی است.

بهترین تعمیرگاه گیربکس‌های اتوماتیک در تهران کجاست؟

گیربکس‌های اتوماتیک دارای مدل‌های مختلفی مانند CVT، DCT، AT و AMT هستند. برخی قطعات مانند شفت‌های ورودی و خروجی در این قطعات یکسان هستند و در صورت خرابی هم مشکلات یکسان را ایجاد می‌کنند. با توجه به اینکه این گیربکس‌ها انواع مختلف و پیشرفته‌ای دارند و از قطعات حساس‌تری در آن‌ها استفاده می‌شود، برای تعمیر حتما نیازمند کمک‌گرفتن از مجموعه‌های خبره و با تجربه در این کار هستید.

مجموعه تعمیرکار از بهترین مراکز تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک در تهران است که می‌توانید برای تعمیر خودروی خود به سراغ آن بروید و دغدغه‌ای بابت تعمیرات تخصصی گیربکس خودروی خود نداشته باشید.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar