تفاوت موتورهای پژو پارس

شنبه 10 آبان 99 ساعت 17:51
تفاوت موتورهای پژو پارس

ایران خودرو چند سالی پس از فروش موفقیت‌آمیز پژو ۴۰۵ در فاصله سال‌های ۷۳ تا ۷۸ در اواخر دهه ۷۰ شمسی، محصولی جدید و البته مشابه ۴۰۵ را از پژو در کشور رونمایی کرد. پژو پرشیا یا پژو سفیر محصولی که در فاصله ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۴ به عنوان فیس‌لیفت ۴۰۵ در پژوی فرانسه تولید می‌شد، محصول جدیدی بود که پس از مدتی واردات، خط مونتاژش در سال ۷۸ در کشور آغاز به کار کرد.

پژو پارس، که در سال‌های ۷۸ تا ۸۵ با عنوان پرشیا در کشور عرضه می‌شد، به دلیل امکانات بیشتر نسبت به برادر بزرگش ۴۰۵ و ظاهر به‌روزتر و لوکس‌تر به سرعت مورد استقبال واقع شد و در بین موفق‌ترین محصولات پژو قرار گرفت.

با این حال، ایران‌خودرو مانند دیگر محصولاتش، در تولید و عرضهٔ پژو پارس نیز، اوج خلاقیت و ابتکار را به خرج داد و با تغییرات مداوم و جابجایی موتورهای آن با موتورهای دیگر خودروهایش، بیشتر و کمتر کردن امکانات این محصول و تولید نمونه‌های دوگانه‌سوز آن، لیستی متنوع از این خودرو را در تاریخچه خود ثبت کرده است.

امروز می‌خواهیم به بررسی همهٔ موتورهای همهٔ نمونه‌های پژو پارس بپردازیم. با ما همراه باشید.

موتور XU7-3L پژو پارس

این موتور که در مدل‌های پژو پارس سال و پژو پارس‌های های دوگانه‌سوز به کار رفته است، ابتدایی‌ترین موتور موجود در پژو پارس است که از اوایل مونتاژ آن روی این خودرو سوار می‌شد. این موتور ۴ سیلندر ۸ سوپاپ ۱.۸ لیتری، دارای سقف توان ۱۰۰ اسب بخار و گشتاور ۱۵۳ نیوتن‌متراست. مصرف آن نیز در سیکل ترکیبی ۹.۱ لیتر در هر صد کیلومتر ثبت شده است.

موتور XU7-L۴

این موتور را که تنها در پژو پارس‌های ELX شاهد هستیم که در واقع از زانتیای مونتاٰژ سایپا به عاریت گرفته است. پژو پارس‌های تولیدی با این موتور به پژو پارس زانتیایی نیز معروف هستند. این موتور به واسطهٔ دو میل بادامک اضافه‌تر تبدیل به موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ شده است. این تغییر افزایش توان آن به ۱۱۰ اسب بخار و ۱۵۵ نیوتن‌متر را به دنبال داشت. همچنین مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی به ۸.۱ لیتر در هر صد کیلومتر کاهش یافت.

موتور XUM

این موتور ۲ لیتری را نیز تاکنون در مدل‌ها ELX پژو پارس شاهد بوده‌ایم. این موتور ۴ سیلندر ۸ سوپاپ که حجیم‌ترین موتور در مدل‌های پژو پارس است، توان تولید حداکثر ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد. مصرف آن نیز در سیکل ترکیبی ۸.۶ لیتر در هر صد کیلومتر گزارش شده است. نکتهٔ مهم‌تر اینکه مدل‌های ELX با دو موتور XUM و XU7-L4 تولید می‌شوند ولی تفاوت این دو نسخه علاوه بر نوع موتور، در امکانات و آپشن‌ها نیز دیده می‌شود. به این ترتیب که نسخهٔ تولیدی با موتور XUM از امکانات بیشتری برخوردار است.

موتور TU۵

لازم به ذکر نیست که این موتور اصالتش را کجا می‌آورد. بله این همان پیشرانهٔ معروف و محبوب ۲۰۶ های تیپ ۵ است. این موتور را در پژو پارس‌های LX و پژو پارس اتوماتیک شاهد هستیم. بیشینه مصرف TU5 موفق ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری، ۱۰۸ اسب بخار و گشتاورش ۱۴۲ نیوتن‌متر است. مصرف سوخت ترکیبی این موتور در پرشیا LX کمتر از همهٔ مدل‌های هم‌خانواده‌اش است و تا رقم ۷.۵ لیتر در هر صد کیلومتر کاهش داشته که میزان قابل قبولی برای خودرویی با جسهٔ پرشیا محسوب می‌شود. اما در نسخه‌های اتوماتیک این رقم کمتر از ۸.۱ لیتر در هر صد کیلومتر ثبت نشده است.

لازم به ذکر است که گیربکس اتوماتیک به کار رفته در پژو پارس اتوماتیک نیز عاریه از ۲۰۶ تیپ ۴ است که قابلیت تیپ ترونیک ندارد. همچنین تولید نسخه‌های اتوماتیک پژو پارس که در دوره پیشا برجام به دلیل تحریم‌ها و مشکل در تأمین گیربکس اتوماتیک به کار رفته در آن‌ها با توقف تولید مواجه شده بود، این روزها نیز با مشکلات جدی مواجه است و عرضهٔ آن‌ها به دلیل همان مشکلات قبلی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

3 دیدگاه ها برای "تفاوت موتورهای پژو پارس"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
بابک
مهمان
سلام ودرود برنازنینان. من همیشه ازگلایه های ملّت ازاصتهلاک پارس میشنیدم؛ مخصوصن ازاصتهلاک خیلی بیشترپارس دوگانه سوز، که لَش است راه نمی رود دو روزه واشر میزند به درد نمیخورد و هزارجور ازین حرفها. تا اینکه قسمت شد پاپاجونم اسفندماه۹۶ یک پژوپارس دوگانه سوزصفرکیلومترخریدیم؛ من روزهای اول رغبت نداشتم. امروزدر آبان ماه ۱۴۰۱ هستیم. این پارس خوشکل ما ۶۰ هزاردونه کار کرده ؛ و تمام این دوسال اخیرشبانه روز باهاش مسافرکِشی کردم بدون اینکه این ۶سال کوچکترین سرویسی کرده باشیم. فقط میتونم بگم حالا عاشقش هستم. شتاب وسرعتش واسه من چهل ویک ساله از سَرَم هم زیاده. هنوز بعدازشش سال… بیشتر
سعید
مهمان

سلام وخسته نباشید.بنظرم این موتور توکشورما بااین شرایط آب و هوایی خوب جواب داده البته معایبی هم داره مثل قیمت روغنش که هربار که روغن ماشین رو میخوایم عوض کنیم یک میلیون و…میدیم.امیدوارم که ایران خودروبرای این مشکلات هم به زودی یه راه حل پیداکنه.ممنونم از وقتی که گذاشتین و این متن رو خوندین.سالم و سلامت باشید.